Wednesday, January 14, 2015

Saman Polis.

     Entah macamana teringat ada saman polis belum bayar. Saman ni kena pasal husband aku parking tempat drop passenger kat KLIA2 masa datang jemput kitorang balik dari Vietnam 15/12/14 ritu - kira dah sebulan lepas. Saman tu just RM10. Sekarang mesti dah berkali-kali ganda. Isau tau. Asben aku dah buat salah guna kete aku tapi tak remind aku langsung pasal saman ni :(

     Cari punya cari memang tak jumpa kertas saman. Mujur ingat nak search cara semak secara online/SMS. Aku prefer yang SMS. Kalau caj pun just RM0.20 je per SMS.

Semak saman trafik melalui SMS
Taip : POLIS SAMAN [No KP atau kenderaan]
Contoh : POLIS SAMAN 830114XXXXXX atau POLIS SAMAN NCWXXXX
Hantar SMS ke 32728 atau 15888.

Kalau nak saman terperinci taip ni:
POLIS SAMAN [No KP atau kenderaan] [emel]
Contoh : POLIS SAMAN 830114XXXXXX shikin1401@gmail.com
Hantar SMS ke 15888.

Lepas tu, buka emel & akan keluar macam kat bawah ni ...
 
      Ternyata ada 1 saman berjumlah RM150 (Memang terbeliak jap mata ..RM10 -> RM150). Nasib baik colleague aku, Dr. P baik ngan sorang polis ni. Aku pun pernah jumpa patient ni. Dia boleh tolong kasi diskaun baik punya. Harap bolehlah bayar RM10 je sebab memang tak ingat.

******************************************
Tambahan:
Semak saman JPJ melalui SMS
Taip: JPJ Saman [No. KP atau kenderaan]
Hantar SMS ke 15888.

38 comments:

  1. Allah..berganda sampai RM150? Banyak tu..moga dapat kuranglah ye.

    Btw jom singgah blog, ada second GA contest sy anjurkan :)
    http://chenta-shima.blogspot.com/2015/01/mini-ga-by-ema-hasan.html

    ReplyDelete
  2. dia makin naik eh kalau lambat bayar. baru tahu

    ReplyDelete
  3. Kui3. Teringat pernah kena saman sebab memotong kat double line tahun lepas. Polis tu cakap, makin lambat bayar, makin banyak kena bayar.

    ReplyDelete
  4. mudahkan nak check.. mak ai, dari RM 10 ke RM150?

    ReplyDelete
  5. fuh..berkali-kali ganda dah jumlah saman tu..nasib baik la ada kawan kan..kalau tak, melayang juga rm150..wana pun penah kena saman kat airport sebab letak keta bukan tempat paking..nasib baik x mahal sangat..huhu

    ReplyDelete
  6. terus saya cek saman.... atas nama saya bersih... tapi atas keta kancil plak kena...

    ReplyDelete
  7. masih ada lagi saman 10 ringgit aje? hurmmmm tanya kaunter hari tu sombong betul polis tu cakap mana boleh murah lagi.. 50 itulah paling murah katanya.. huhuhuhu.. panas juga hati.. tapi dia penguatkuasa.. bayor ajelah.. walaupun dalam hati berbuku sebab polis tu saman lampu motor tak nyala di tengahari.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Bahaya klau bab saman2 ni x blh d tangguh..

    ReplyDelete
  9. Xpernah kena saman lg rasanye ti blh check hrp2 xde la....'

    ReplyDelete
  10. mak oii jauhh betul harganye..huhu.. harap2 dapat diskaun la kan..huhu

    ReplyDelete
  11. Mak ai..mahalnya la sampai RM150..

    ReplyDelete
  12. Hubby saya pun ada saman.. saya cuma tukang ingatkan bayar saman tu je.. hehehe..

    ReplyDelete
  13. alamak sebut saman ni..ishh...syyyhhh

    ReplyDelete
  14. Assalam nazeck,
    wooohooooooooooo
    scary iols nak check he3

    ReplyDelete
  15. off topic sikit..kite dapat dah hadiah fm dr.shikin.dah buat entry pun..

    ReplyDelete
  16. Saya lebih suka bayar saman polis pada hari yang sama disaman atau pagi esoknya supaya nilai saman tu tak meningkat gila-gila. Pernah sekali tu lepas kena saman saya terus ke pejabat Trafik. Yang best nya kerani trafik tu kata surat saman dari polis yg saman saya belum sampai, jadi saman belum masuk sistem lagi. Kerana sman belum masuk sistem, dia kenakan saya saman di bawah seksyen paling ringan dendanya..alhamdulillah...

    ReplyDelete
  17. berganda2 tuh.. sabar jelah noo..

    ReplyDelete
  18. nice sharing . boleh la check lepas ni kot2 ada pulak , huhuu . .

    ReplyDelete
  19. Pergh, ni ada unsur apa2 x kalau naik bnyk ganda? Hehe. Nasib baik ada kenal sapa2 yg boleh tlong :)

    ReplyDelete
  20. Takkan berganda ganda jadinya Nazeck..... banyak tuuuu Rm150.....Tapi nak buat macamana ek, dah berlaku.
    Hari tu husband pun sebok check saman.....dah bawak laju konon nak check saman...

    ReplyDelete
  21. Pandai awak membelit shawldl ye Nazeck hihi...comellah.... Rajin join ga mmglah murah rezeki...Tahniah yer

    ReplyDelete
  22. dah mcm my laecturer je dulu lupa renew lesen keta yg dah 6 bln expired . polis tu lepaskan dia sbb alasan dia sibuk kerja jadi x perasan lesen mati ...

    ReplyDelete
  23. Huhuhuhu sabar jer la nak buat camner .harap2 dapat la murah sikit

    ReplyDelete
  24. saya try cek kedua2 saman..antra polis dan jpj.. saman polis cepat bg feed back dri jpj lmbat ckit

    ReplyDelete
  25. Saya mmg takut nk check saman. Haha. Risau

    ReplyDelete
  26. alamak aih byknye berganda jadinye :(

    ReplyDelete
  27. aha..kalau camtu berapa keana byr RM10 ke RM150...15x gandar tu..RM150 mcm2 boleh beli tu

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~