Thursday, January 8, 2015

Program Kesihatan Bersama Panel Penasihat.

Dapat surat ni petang tadi.
Tarikh: Sabtu, 10/1/2015.
Masa: 8pg - 12t/hari.
Tempat: Dirahsiakan atas faktor keselamatan. 

Pengerusi Panel Penasihat KK aku:
Dato' Dermataksiah. 
(Harap Dato' maafkan saya if got wrong spelling).

Tajuk ceramah: 
- Ceramah Kanser Serviks.
- Ceramah HIV.

** yang diwassap kat aku ceramah 'seks luar nikah' jugak. Ermmm...macam tak seswai je kan korang? Kalau Ahli Agama lebih sesuai.. Cth: Ustazah. Takkanlah aku pulak nak cover topic tu.

     Actually nya aku jadi penceramah gantikan kawan aku. Yang tak bestnya ialah sebab hari Sabtu. Huhu. Mula-mula aku refuse, tapi, sian pulak YM aku cari doktor semua pun xmo. At last aku accept jugak sebab YM aku pun pegi sama. Lagipun boleh masuk point kat myCPD & boleh claim hours. Entah2 dapat duit jugak. Haha..(Sila abaikan yang ni. Mata duitan sungguh kau ni Shikin oii. Memang tak patut). Taklah, tak fikir pasal tu sangat..bagi ilmu kat orang kan boleh tambah pahala - jom kumpulkan saham akhirat. Bayangkan juga berapa ramai yang dapat benefits kalau dorang amalkan apa yang kita sampaikan?
     Aku tak kesah je jadi penceramah, sebab aku suka bercakap pasal kesihatan - especially bahagian promosi kesihatan. Aku takut orang boring je dengar sebab kalau aku dah dapat mikrofon, korang kene tadah telinga lama-lama sebab aku pun tak pernah pakai jam tangan so aku main cakap je sampai terlebih masa. Sama macam masa aku bagi ceramah kesihatan kat budak sekolah rendah yang aku in-charge. 1 more thing yang penting, aku dapat gilap communication skills aku, betul x? Mana tau nanti kena jemput ceramah bersama Dato' Fadzillah Kamsah ke, Dato' Fazli, UKE - okey, abaikan angan-angan Mat Jenin aku ni jugak ye.
     So, apalagi? Kalau nak ceramah kenalah up-to-date sikit. Jom buat revision. Ehhh..xde yang nak join? Takpelah, aku buat revision sorang-sorang je lah.

Take home message:
- Look things in a positive way. Eventhough u may lose something, u maybe gain a lots more.
- Jangan terlalu fikirkan yang anda tidak boleh. Setiap orang ada kebolehan tersendiri - Cuba kenalpasti.
- Make others rely on you! How? Fikir-fikirkan ye:)

Related topics:
~ Motivator... seswai ke??
~ Wordless Wednesday #31/12.

24 comments:

  1. Patutlah jadi doktor awak ni Nazeck.....berani! Okje salute org yg berani ni sebab okje tak mcm tu....Nak mengasah dah tua tua ni mcm dah terlambat jer hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..Kena buat2 berani & tunjuk berani, baru kita betul-betul jadi berani. Tapi, saya xpandai ice-skating macam akak. Akak lagi berani :)

      Delete
    2. Haha......bab skating berani jer....walaupun tak terer mana, belasah!

      Delete
  2. bagus untuk kerjaya doc, so x slh...ilmu tu..

    ReplyDelete
  3. bagus tuh shikin.. semoga shikin dapat lakukan yang terbaik..

    ReplyDelete
  4. tempat dirahsiakan,, membuatkan orang tertanya-tanya..

    ReplyDelete
  5. Bagus dpt share ilmu dekat org sekeliling

    ReplyDelete
  6. good luck dr.shikin...takpe, sambil ceramah kesihatan boleh selit sikit ilmu agama apa yang dr. tau...

    ReplyDelete
  7. Share ilmu dpt pahala mcm cikgu :)

    ReplyDelete
  8. Kalu SS dapat micropon abis menanah agaknye semua telinga...

    ReplyDelete
  9. wah, akak suka jadi penceramah eh? hehehe. teringin nak dengar akak bercerita ^^,

    okay kot agaknya tajuk tu.. kalau ustazah, dia cerita dari segi agama. kalau doktor, bercerita dari segi kesihatan... kalau cerita pasal penyakit lagi buat orang takut dari cerita pasal haram halal. budak2 sekarang kalau dah tahu pasal zina, dia x buatnya benda tu. tapi dah tahu haram, dia buat juga

    ReplyDelete
  10. boleh punyaaaa boleh punyaaa ^^

    ReplyDelete
  11. Kanser seviks...???? nak tahu sangat pasal ni..

    Time pektikal dulu, ada tengok derang wat check up utk seviks.. nak pi, tapi malu.. haha... *bendul lagi masa tu*

    ReplyDelete
  12. bagus ceramah ni..banyak info yang boleh diperolehi kan dr shikin :)

    ReplyDelete
  13. gud luck Dr..
    dah selesai dengan jayanya kannn

    ReplyDelete
  14. saya still kurang keyakinan kalau nk present kat depan...

    ReplyDelete
  15. wahh...hebat!...ceramah sampai terlebih masa tu..kalau sis JM yg dpt mike tu dalam asyik ckp bila nk habis nih..gugup je lebih

    ReplyDelete
  16. boleh la buat lawak2 sikit ... tak semua org berani buat ceramah . saham akhirat yg org x terfikir bila beri ceramah ...

    ReplyDelete
  17. kalau ana ka jd ceramah mau ketaq oi satu badan...

    ReplyDelete
  18. Bukan semua orang mampu berceramah sebab sambil cakap sambil fikir. Memang akak antara orang yg ada kelebihan menyampaikan secara lisan. Kalau saya memang ketaq la. Hehe

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~