Wednesday, January 21, 2015

Bantuan kesihatan oleh Baitul Mal.

Kes bantuan kesihatan yang layak untuk mintak Baitul Mal adalah bagi orang miskin yang kos rawatannya tidak ditanggung oleh kerajaan.

Contoh:
- Perlu beli jarum untuk suntikan insulin.
- Perlu beli glucose strips untuk pemantauan gula dalam darah.
- Wheelchair.
- Crutches (tongkat)
- Walking frame.

* Jika kos rawatan adalah sifar - means ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan, maka tak layak untuk bantuan.
** Perlu diingat juga, ini bukan bantuan sara hidup. Itu mungkin kes lain - sila rujuk Baitul Mal semula.
*** Bantuan juga hanya atas saranan doktor, bukan permintaan pesakit.

34 comments:

  1. bagus juga ya ada bantuan kesihatan dari baitul mal..

    ReplyDelete
  2. kalau mcm suami sy mcm mn? Dia sepatutnya kena pakai w.chair sbb kaki dia x kuat..dulu doc yg rawat ada ckp suh dia pakai w.chair ..so mcm mn nak suh doc sarankan kena buat surat pastu hntr baitulmal ke cmne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mila amik surat dari Baitul Mal.
      Bawak jumpa Dr. Klinik Kesihatan terdekat, together with semua dokumentasi penyakit husband Mila.

      Delete
  3. baguslah bantuan sebegini Dr Shikin.
    terima kasih atas info.

    blog yang menyebarkan banyak info kesihatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama, Arz.
      Akan menolong menyebarkan apa yang termampu dan perlu untuk kemaslahatan bersama.

      Delete
  4. Bagusla kalau baitu msl ade sediakan bantusn macam ni, kurang sikit beban mereka yg susah

    ReplyDelete
  5. Kadang2 ramai orang yg layak dapat bantuan dari pelbagai sumber tapi mereka tak mengetahuinya kerana mereka tak dapat info secukupnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. sebagai blogger perlu beri khidmat seperti ini agar pihak yang memerlukan dapat info yang terbaik

      Delete
    2. Yup, itulah salah satu peranan blogger kan?

      Delete
  6. Ermm...info yg baru SA tau ni.....

    ReplyDelete
  7. skurang2nya...ringan sikit beban bagi yg xmampu kan...

    ReplyDelete
  8. bantuan baitul mal dapat meringankan beban orang yang memerlukan

    ReplyDelete
  9. aha..baru tahu rupanya bantuan dari baitul mal jugak kepada sakit yg x mampu

    ReplyDelete
  10. kurang sikit bebanan mereka yang terlibat, info sebegini perlu diluaskan.. kadang2 ada yang tk tahu macam mana nk mohon bantuan...

    ReplyDelete
  11. bantuan tu memang ada.. cuma birokrasi nih selalu terlebih

    ReplyDelete
  12. oh!!! baru tahu bolh mnta kt baitul mal jga untk bantuan perubatan...

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  13. baru tahu prosedurnya.. maksudnya kena ada surat dari doktor lah yer. tak boleh terus ke Baitul Mal ek?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu ke Baitul Mal dulu & dapatkan borang.
      Perlu ikut prosedur Baitul Mal dulu.
      Kemudian boleh bawa borang tu ke Klinik Kesihatan terdekat untuk diisi oleh Doktor.
      Kalau x layak, Doktor tak akan isi.
      Kalau layak, Doktor akan isi dan borang yang telah diisi hendaklah diserahkan kembali kepada Baitul Mal.

      Delete
  14. Owh, baitul mal pun ada bantuan untuk kesihatan ye..baru tahu..:)

    ReplyDelete
  15. bagus jga ada abntuan macam nih.. boleh meringan beban insan yang kurang mampu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, yang mampu tu harap x ambik kesempatan. Bagi peluang kepada yang lebih memerlukan.

      Delete
  16. Baguslah bila ada bantuan macam ni. Tak semua orang berkemampuan nak dapatkan rawatan. Tadi saya ada tentang vaksin untuk hindar kanser serviks. Tapi tak dengar sepenuhnya. Saya nak tanya Dr.Shikin, ada tak cara lain kalau kita tak ambil suntikan vaksin tu ? Maaf, nama suntikan tu saya tak ingat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama 2 vaksin yang available kat Malaysia tu - Gardasil atau Cervarix.

      Delete
    2. Sebenarnya fungsi vaksinasi tu adalah untuk protection dari penyakit sebelum terjadinya exposure dari virus human papilloma tu. Kalau dah pernah melakukan hubungan seksual, kemungkinan besar memang dah ada exposure dengan HPV.. cuma taktau jenis (strain) mana satu sebab bukan semua jenis HPV akak cause cervival cancer.

      Delete
  17. Tapi masih ramai juga yang belum tahu yang Baitul Mal juga ada bagi bantuan kesihatan
    pada pesakit. Baitul mal kena lebih mesra rakyat untuk mengwar-warkan bantuan.

    ReplyDelete
  18. Goods info kak, byk yg tak tahu mengenai ni

    ReplyDelete
  19. Ohhhhh gitu yeh......ada kadlah kot diaorang ni yer Nazeck.....kalau tak camne doktor nak tau

    ReplyDelete
  20. Jarang dapat info pasal Baitul Mal ni..

    ReplyDelete
  21. Moga bermanfaat utk mereka yg memerlukan

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~