Sunday, December 21, 2014

Pos Malaysia - Tetipah tetipu.

     Kesian bila aku baca k.Farrah (FAMF Tower) kene charge mahal dengan staff pejabat pos. Padahal nak pos benda kecik je pun - diorang charge as parcel (kene RM4) & bukannya document. Tapi sebelum tu K.Farrah pernah je pos benda sama tapi staff berlainan charge RM0.90 je. Refer entri ni ~ Terkelindan. Nampak tak betapa jauh bezanya?
     Actually aku pun pernah kena perkara yang sama. So, aku dah buat conclusion yang Pos Malaysia ni memang SISTEMNYA TAK SERAGAM (depends on staff @ tempat). Actually banyak je lagi insidens lain yang menunjukkan ketidakseragaman pejabat pos ni - hasil bacaan aku mengenai pengalaman bloggers lain.
     So, kalau korang takmo bayar setem mahal-mahal, korang baca apa aku buat.. Benda ni jahat sikit tapi berbaloi lah.
     Ingat lagi gambar ni? Inilah hadiah untuk top commentators aku Aug - Oct/2014. Refer entri ~ Maaf andai aku tak sempurna. Aku pos 2pinggan Tupperware Brands ni dengan setem RM2 je. Baca bawah ni..
Kat pinggan tu aku selotape kan fridge magnet jugak. *Make sure lekat betul-betul tau u olzzz supaya tak tercabut. Bila aku timbang, dalam 200gm je pun. Notebook pun berat lagi. Saiz pun x besar mana, x makan ruang. Apa yang nak charge mahal sangat??
Hadiah yang bakal di pos.
Saiz sampul = 22.5 x 17.5cm
Setem pulak takde.
Ritu dah beli extra vaganza, tapi sume tak jumpa.
     Okeys, ni hadiah untuk GA latest aku. Refer entri ~ Simple Giveaway: Vietnam Shawl. Ikutkan guidelines Pos Malaysia, aku kene pos guna Sampul Prabayar RM6 tu. Ermmm..membazir duit je. What I do? Takyah pi kaunter. Aku just cut bubble wrap muat2 envelope & letak shawl dalam tu. Shawl tu memang takkan bergerak - it fit the envelope as i wish. Nanti tepek je setem RM2. Singgit macam sikit sangat. Insyaallah sampai.

* Entah bila lah aku nak hapdet pasal HCMC. Maleh + dah lupa. Banyak makan semut kot.
* FM atas tu banyak jugak lah lagi. Sape interested kalau aku buat hadiah GA? Sila angkat dua-dua kaki tangan.
* FM baru belum sempat order. Macamana nak buat hadiah next top commentators ni? Fenin kepala aku. Haritu beria sangat.

38 comments:

  1. a ah sbnrnya kalo pos biasa pn x amk masa sgt nk smpi..sy pnh pos ari khamis dri putrajaya, ari isnin dh smpi kelantan da..

    ReplyDelete
  2. memaaaaang!
    kalau postage byk diorg akn charge mcm2 ritu MG kena smpai rm50 =.=

    ReplyDelete
  3. memang kena menipu jugak lah kekdahnya.... terpaksa kan... hampeh gak pos malaysia ni...

    ReplyDelete
  4. system pejabat pos memang mcm tu kot...kat pon sama ja

    ReplyDelete
  5. memang tak seragam sistem mereka. tak tahu kenapa macam tu.. tapi, risiko sikitlah kan buat macam ni. takut tak sampai kepada penerima..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang a bit risky lah. Tapi kalau setakat nak hantar barang cenonet, tak pelah kan.

      Delete
  6. eh, tapi Ros dah selamat terima pun hadiah dari kak Shikin. hihi.. terima kasih :)

    ReplyDelete
  7. La.... ada gak kes macam ni? tapi seyes murah je kene pos. Rm2. Pergghh..

    ReplyDelete
  8. bagus idea nie..hihi.. terpaksa sebab "orang pos" perangai malas mengira melampau plus xde timbang rasa.. huh.. nie je la carenye..hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah,..at least kalau mereka timbang betul2, dah tentu benda tu berat,..tak delah terkilan nak bayar...

      Delete
  9. sumber pendapatan pejabat pos dah kurang.. orang dah malas hantar surat., semua hantar sms dan email.. ada peluang dia caj mahal dia akan caj mahal

    ReplyDelete
  10. saya dah jarang guna pos malaysia. jadi tak tahu sangat bab mengepos ni

    ReplyDelete
  11. macam2 isu pos malaysia ni.. surat x sampai la.. surat hilang, rosak.. mcm2 isu.. klu pkai pos laju utk benda2 ringan mmg rugi.. tpi dh saya mmg wat bsnes online terpaksa hadap pos laju jgk.. banyak guna trick jgk sebenarnya untuk jimat postage ni..

    ReplyDelete
  12. aduh... macam tak berani plak nak buat.. uhhuhu... tp klu dah biasa pos, memang tak ada masalah kan... =D

    ReplyDelete
  13. Betul akak nina pun dh penah kena.. suka charge ikut kpala staff ni. Bak alamat nk pos hot wheels. Heee kena rm 6 ler sbb berat

    ReplyDelete
  14. kena kreatif nak idup zaman sekarang..kita tak tipu org, org tipu kita..apa salah kita tipu sama2..baru fair..haha..

    ReplyDelete
  15. Zumal pun selalu kelentong barang masa nak pos... Sebab rasa rate lkut barang tu ada beza...

    ReplyDelete
  16. Hmmm..macam-macam dia orang ni...ikut suka je ya..

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah masa pos hadiah GA ari tuh, orang pejabat pos tak delah tanya apapun..diaorang just timbang dan bagitau harga setem jer..ikut tempat agaknya..

    ReplyDelete
  18. Tahun depan punya Anugerah Skrin... SS nak calonkan NAZECK.... Emma Maembong pon tak boleh berlakon watak confident menipu depan Staff Pos macam ni... Rosmah Mat Aris pon tak boleh cari makan... He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah sentap emma maembong baca komen SS ni :)

      Delete
  19. kadang - kadang rasa macam tak munasabah j kan, pos kain tudung sehelai je kot... kena caj sampai rm 6- 7 ...huhuuu

    ReplyDelete
  20. Sy kn gak aritu.pos surat biasa kn setem smpi 80 sen...ggrrrrrr

    ReplyDelete
  21. akak best ! thanks for the gift

    ReplyDelete
  22. Malunya baca entri ni. Dah la bapak saya posmen dan kerja kat pos Malaysia pula tu. Kadang kala staff pos ni pun tak boleh pakai juga.

    ReplyDelete
  23. saya tak pernah kena pula ke tak seragaman tu
    saya biasa dengan berurusan dengan mereka
    setakat ni okay aje

    ReplyDelete
  24. tu la kan kak shikin. benda betol pon depa nk caj mahal2. haaa tdia la kan =D

    ReplyDelete
  25. kuncinya , guna bubble wrap saja ... heh heh

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah CT send hadiah GA pun tak pernah kene tipu lagi.. send hadiah yang ada dalam kotak pun 90sen je kene padahal konfem gemok sebab ada kotak.. basically kalau pekerja tu jujur tak jadi masalah pun..

    ReplyDelete
  27. hahaha.. "gengtser" jugak doc ni kan.. heee

    ReplyDelete
  28. Haha..agak licik juga cara ni tapi bagus juga tu..Haha..

    ReplyDelete
  29. bagus jugak idea nih..nanti boleh sis JM try

    ReplyDelete
  30. Ohh boleh try ni nak pi anto hadiah ga, hehe

    ReplyDelete
  31. Shikin, akak missed entri ni lah :)
    Alhamdulillah, selamat sampai hadiah shawlnya pada akak. Cukup je pun RM2.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~