Wednesday, December 24, 2014

Myocardial infarction #2.

     Seorang pesakit umur 70y plus, chinese, lelaki datang jumpa aku mengadu tak selesa kat bahagian tengah dada - dari 5pg berterusan sampai jumpa aku pukul 9.30pg. Dia denied chest pain/ breathlessness. Masalah utama ialah dia tak faham sangat soalan-soalan aku (doktor kena tanya macam-macam soalan in order to make a diagnosis). Kat hati aku memang dah rasa ni mesti Heart Attack. So aku soh buat ECG (as usual). Dia kata, "Saya bukan sakit jantung,  doktor." Aku pujuk jugak dia buat. At last dia setuju.
     So, this is his ECG... Ermmmm...
Confirm AMI
(Acute Myocardial Infarction).
     Mesti ramai yang tak faham MI tu ape, kan? Untuk faham, korang kena baca entri aku yang lepas2 macam yang aku list down kat bawah ni sebab sume aku dah explain kat sana.

Related topics:
~ Myocardial infarction (MI).
~ Electrocardiogram (ECG).
~ Atherosclerosis.
~ Pedih ulu hati.
~ Sakit lengan simptom /gejala heart attack?
~ Salah faham lagi.
~ Omega-3.

37 comments:

  1. Nasib baik la graf Apek tu ada naik turun... Kalu straight aje... Acaner tu? Gurau aje... He He He...
    Ok... Nti SS tgk post lepas2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau straight ja maknanya down la... hehehehe lawak ja

      Delete
    2. nampak gayanya kena tempah kain kapan la kalau straigt ja hihii

      Delete
  2. adik saya nurse, ada sekali tu ... dia cerita ada pesakit dtg klinik emergency.... doktor tengah cek2 semua, macam dah tak stabil kondisinya... panggil ambulans.... sedang menunggu ambulan, pesakit tak dapat diselamatkan...huhuuu,

    ReplyDelete
  3. benda ni la yg doktor dok belek lepas buat ecg dlu...mcm graph ja..kita tengok x pham langsung...doktor yg tengok...berkerut dahi sambil dok kata..oo..hmmm...ok...pastu tnya " u ni aktif sukan ke"..terpinga-pinga sambil jawab.."ada la jugak skit2 main bola petang2"...mungkin tinggi2 kot pulse kt graph tu...huhu

    ReplyDelete
  4. argh pening2..so maknanya mmg dia ada heart attack ke?

    ReplyDelete
  5. orang sakit yang tak mengaku sakit.. hehehe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum dan Salam Kenal.. :D
    Baru nak jinak ke sini.. sekali tgk entry dah panas.. blog doktoe rupa nya.. bagus juga bolrh tambah ilmu di sini :D

    ReplyDelete
  7. Saya paling takut dengan sakit jantung ini apa lagi dalam usia yg tak muda lagi ini. Tahun lepas sampai 3 kali saya buat ECG di tiga klinik/hospital berbeza yang semuanya sahkan jantung saya masih sihat dan terbaik. Bulan lepas juga saya pujuk doktor untuk buat sekali lagi ECG dan resultnya masih sama - semuanya OK. Rasanya tak rugi kita beringat sebelum kena....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni sakit jantung pun boleh menyerang umur 20 an sebab apa ya pemakanan kita ker sikin

      Delete
  8. so dripada result ECG tu dia suspected jantung ka..

    ReplyDelete
  9. salam..follower 630 kat sini
    http://mamanautokou.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. saya penah buat ECG tu
    banyak kali juga untuk hyperthyroid =)

    ReplyDelete
  11. Aduh doc..nak kena buat revision dulu ya..he..he

    ReplyDelete
  12. Alamak dr. kena study dulu nih..huhu.. ibu Zarith pon sakit jantung, kesian dia..ktorg dah tak tahu nak buat apa.

    ReplyDelete
  13. pernah gak buat takut suspect jantung sebab mak ada sakit jantung lama juga ambk masa ya

    ReplyDelete
  14. Nasib dia setuju nak buat ujian tuh..kalau tak, sampai sekarang dia masih tak tau penyebab sakitnya.. tak salah kita check, dari dah parah baru tau..

    ReplyDelete
  15. Bidang perubatan memang memeningkan kepala saya. Cukup cukuplah saya pecah kepala belajar biologi tingkatan 4 dan 5 dulu. Haha.

    ReplyDelete
  16. Kalau begini kena refer pada cardiologist ke atau ada rawatan lain dulu?

    ReplyDelete
  17. dulu masa tngh treatment slip disc CT penah ttb semput and pedih kat dada and doc pun suruh went thru the same process. alhamdulillah tak ada pape.. doc kata muscle contraction saja..

    ReplyDelete
  18. Jap lagi saya baca entri tersebut untuk tambah pengetahuan :)

    ReplyDelete
  19. dulu selalu buat ecg sbb join bio-equivalent study. jd lab rat test ubat generik baru..

    so far alhamdulillah xde problem apa2, wlaupun ada fmily history sakit jntung. sbb muda lg kot... hehhe..

    ReplyDelete
  20. dah konfem la rupanye ye kak shikin.

    ReplyDelete
  21. kalau dlm family ada penyakit sakit jtung, anak2 akan dapat x...
    kalau sakit ni umur brapa dh dapat dh..mcm boleh terkena dh

    ReplyDelete
  22. terima kasih sebab bagi ilmu.. hehe.. nanti kalau pi sepital or klinik, tak delah blur2 sgt dgr perkataan2 tersebut... heee

    ReplyDelete
  23. mmg x faham MI tu apa.nampaknya perlu refer entri sebelum nih

    ReplyDelete
  24. tak nak mengaku skt tuuuu... ;-)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~