Thursday, December 4, 2014

Bila Smart TAG semput.

     Korang biasa guna highway? Biasa lalu tol, kan? So, korang lalu lane mana - tunai/ Touch & Go / Smart TAG? Aku dulu biasalah ulang-alik Seremban - PD. Awal-awal guna laluan tunai, but later on guna Smart TAG laa senang sikit aku nak mendesup. Colleague aku mostly pakai Smart Tag (most of them macam aku - stay Seremban). Tiap hari kerjanya berlumba je kat jalan sebab masing-masing dah lambat. Mula-mula ko potong aku, lepas tu aku pulak potong ko. Rutin kitorang lah tu. Biasa aku drive 140-150 je. Selalu je kena potong dengan kawan aku. Hish..memang x boleh jadi. Lama-lama aku pulak mengikut sampai 160 tu dah menjadi kebiasaan. * Tapi,  sekarang tak lagi - sebab jarak rumah dengan workplace aku just 10km je pun.

Berapa harga Smart TAG device ni & mana aku beli?
- Aku pun taktau mana nak beli ni. Adik ipar aku yang belikan dari kawan dia. Harga RM120 (include top-up untuk kad Touch & Go aku - tak hengat pulak berapa..maybe RM10 atau 30).

Kat mana boleh boleh reload/ tambah nilai kad Touch & Go?
Banyak tempat:
- Stesen minyak (biasa aku gi Petronas)
- 7eleven
- Kedai yang ada mesin reload top-up (seyes ni aku baru tau masa belikan top-up untuk husband. Aku pakai postpaid, manelah nak tau)
- Tol (yang ada tulis 'Tambah Nilai' ~ tapi, ada waktu tertentu (setau aku selepas 7pagi).

Macam mana nak tau balance kad?
- Ko tekan je ada button kat tepi Smart TAG tu so akan kluar nilai yang tinggal dalam kad. Tiba-tiba... Masa aku tekan ni keluar bunyi lain pulak...tit..tit..tit.. Lama pulak tu. Guess what?



^
^
^
Low batt daa...

     So, nak pi beli battery tapi taktau jenis mana 1 laa pulak. Setakat yang aku tau, battery AA, AAA, yang besar letak dalam torch light tu, yang kecik letak dalam jam tangan tu. Ni jenis lain pulak. Tinjau kat bawah ni. Taraa...
     Battery 9V - yang Panasonic ni aku beli kat 7eleven, harga RM10.90. Energizer takde jual situ. Battery asal yang kiri atas tu - siap printed 'Not for retail sale'. Taktaulah berapa lama penggunaan bateri ni boleh bertahan. Korang ada idea? Just nak remind kalau dah bunyik2 bising kat Smart TAG korang tu..silalah tukar cepat sebelum terjadinya line panjang kat lorong Smart TAG. Hehe..

48 comments:

  1. Biasa kalau sy guna smart tag tu dlm 2 thn mmg kena tuka dh bateri dia...kira tahan lama jugak la kan bateri tu..hihihi

    ReplyDelete
  2. salam,,jom kita buat duit lebih ;)
    http://mylifemiqhaazmi.blogspot.com/2014/12/cara-nak-buat-duit.html

    ReplyDelete
  3. Alamak, semput! Nasib baik tak kena pakai nebulizer. Akak tak pakai smart tag, sebab laluan harian akak kebiasaannya bebas tol. Ada touch & go je...

    ReplyDelete
  4. bateri jenis ni memang mahal...tapi tahan lama...kalau setakat guna untuk perjalanan la...tapi kalau ada yang main tekan2 macam anak saya, tak lama jugak tahan nya...sabar jerla...hihi

    ReplyDelete
  5. Kat cne x pkai lgi benda tu hihi

    ReplyDelete
  6. saya tetap setia dengan laluan tunai.. hehehe..

    ReplyDelete
  7. selalu guna laluan tunai atau touch & go ja..

    ReplyDelete
  8. mak ai..160km/h???biaq betik doc..memang hati kering ni..haha..but nice info untuk yg baru2 nk guna smart tag..

    ReplyDelete
  9. Zumal rasa bateri Panasonic lebih ok dari Energizer.

    ReplyDelete
  10. hehe sy pnh dlu ngn husband....elok je laju kat lorong smart tag, skali battery xde...adoiii..malu je nak reverse.last2 tgu je org tol tu dtg hehe

    ReplyDelete
  11. guna smart tag juga... tapi tol mghala ke pantai timur selalunya jem la lane smart tag.. stress pulak guna smart tag ni huhu

    ReplyDelete
  12. Assalam nazeck,
    iols pakai T n G sajork he3

    ReplyDelete
  13. Guna Smart Tag Nazeck...dulu kerja kat Faber tower so kaunter mmg bawah kat lobby jer tu ha...so beli kat situ jer. Satu lagi dulu dapat lucky draw... Yelah sekarang ni banyak tempat boleh reload Tng tak pening kepala.

    ReplyDelete
  14. hehehe.. selalunya kalau lorong tambah nilai nih dia akan buka area jam 10pagi.. kat jambatan pulau pinang kalau tak salah jam 8 pagi.. bateri tuh boleh tahan lama shikin.. ats penagalaman akak yang pernah berulang alik guna highway nih, pernah tukar bateri jenama tesco jer pun boleh guna lebih setahun..

    ReplyDelete
  15. info yg menarik... hehehehe baru tahu..

    ReplyDelete
  16. masih bernasib baik sabah xde jalan yang ada tol..banyak juga keja nak buat bila guna smart tag ni kan..aiyoo. :)

    ReplyDelete
  17. nope saya tak pakai smart tag..sebab nak mai ofis 10 menet jer hehe..tapi pasni nak masuk rumah hermm mungkin kena consider jugak sebab jauh dari ofiss huhuhu

    ReplyDelete
  18. SS dah lama tak pakai TNG card tu... Guna CC TNG lagi laju... He He He...

    ReplyDelete
  19. sy mmg seriau kalu msk 'lrg2 berteknologi' ni sm ada duit x ckp or mcm kes ni laa...adezzz

    ReplyDelete
  20. just to share, if u belum baca la...bateri 9V ni jadi punca kebakaran sebuah rumah kat US last month...

    sebab hujung terminal nya bergesel dgn bahan mudah terbakar..
    so tips nya, kalau tak guna, biar bateri 9V tu dlm casing nya / atau tutup terminal +ve & -ve nya

    ReplyDelete
  21. ana guna T&G je stakat ni sbb jrg2 guna hgway. maklumlah keje dlm kmpung hehe

    ReplyDelete
  22. haha. pendek kata touch n go dengan smart tag ada kelebihan dan kekurangan masing2.

    ReplyDelete
  23. Hehe...ni mesti kes dah tersangkut kat lorong smart tag kan ??
    Bagus entri ni sebab saya pun memang tak pernah check bateri kat
    smarttag tu, main hentam jer. Jawabnya kena periksa jugalah ya.
    Terima kasih lah kongsikan pengalaman nih. hehe..

    ReplyDelete
  24. saya pernah trbaca satu blog mengenal smart tag nie
    .kdg2 bateri xhbis pon tapi dia xnk beefungsi sebab bateri tak kejap sangat.. kena sendal dgn kertas

    ReplyDelete
  25. 140 jer?? laju nya... kalau kat Sabah ni 90 dah laju benor dah tu... orang sini drive slow2... rilex tenang jer, lagi ke pendalaman lagi lah slow... sesuai diorang ni buat jadi pemandu pelancong

    ReplyDelete
  26. dulu selalu guna t&g ja..
    tapi sejak pindah ke kelantan ni, kad dia pun ntah kat mana

    ReplyDelete
  27. saya xde kete, so semua tu saya x pakai. hehe. but nice info. mekasih sis ^^

    ReplyDelete
  28. xpernah lalu smart tag. bwk kete kt highway pn xpernah. hehe.
    laju kak main lumba2 dijalan raya. :)

    ReplyDelete
  29. Sy jrg msuk highway. Guna touch n go je..hehe. kt highway pd-sremban mmg best bwk laju. Tekan smpai 160-170..hikhik
    Jom Join Segmen Zaman Persekolahan

    ReplyDelete
  30. ada smart tag senang sikit..tak perlu que lama sangat..tapiii.....ada juga kadang-kadang datang mslah nye..contoh bila kereta depan tu xlepas smar tag nya.. kereta belakang laju je dtg ingat dh lepas..bab tu kena ada distant juga..xley rapat-rapat..

    ReplyDelete
  31. lajunya sampai 160km.. fuhhh.. baru tau smart tag punya bateri. selalu pakai touch n go

    ReplyDelete
  32. Fuh.. Lebih had laju.. Hati2 doc... Jgn laju sgt... Syg nyawa walaupun kita cekap memandu... Hehe... Skdr psann je.. Sy guna smart tag jenis lama...

    ReplyDelete
  33. belum pernah mencuba smart tag
    tapi kalau bateri habis memang susah nak keluar dari jem di belakang hhu

    ReplyDelete
  34. Dr shikin update pasal Touch n Go baru teringat nak buat kad tu. Kad lama da rosak, buat kad baru di Penang Bridge dapat diskaun

    ReplyDelete
  35. masih naik teksi... takde lagi laa smart tag... pernah tengok abah sha guna je... macam best je auto gitu...

    ReplyDelete
  36. uuuish kalo lane panjang kat smart tag memang stress. lepas tu tengok lorong tunai lagi laju dari lorong smart tag..

    ReplyDelete
  37. boleh tahan lama kot kak. ikut penggunaan. saya mmg guna smart tag.

    ReplyDelete
  38. saya guna TnG jek..oo jenis bateri 9v..memang ada device guna bateri camni..

    ReplyDelete
  39. Hehehe macam2 hal ..Apaon masalah berjaya diatasi tak gitu Shikin..

    ReplyDelete
  40. Susah jugak tu bila takde bateri ..Alahai ..Kita tak pakai ST hehhee

    ReplyDelete
  41. lajunya akak drive?. hihi...
    setakat ni guna touch n go biasa je. tak beli pun lagi smart tag tu ..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~