Saturday, December 27, 2014

Diserang Malware lagi.

     Ada tak korang dapat mesej "IS THIS YOUR PHOTO?" Aku pasti ramai yang dapat kan? Aku mana nak tau benda tu virus. Naif sungguh...huhu. Sape yang tak faham boleh baca entri Kak Lya @ Akifimtiyaz kat Jangan klik SMS berbentuk Malware dengan mesej "Is this your photo?" bersama pautan URL yang meragukan .
     You know what, memang aku dah klik kat phone aku. Alhamdulillah phone aku memang automatically block anything from insecure source - Ini yang keluar kat phone aku ,"unable to download photoviewer ...bla..bla..bla..(tak ingat)." Tapi, tu lah ...sebab tak tau tu virus, aku pi bukak URL tu kat PC aku. So, what happened?
     Korang tengoklah kat bawah ni ...
Luke Filewalker
Antivirus Pro
Virus information - 1
ADWARE/InstallCore.A.882
Nasib baik aku dah letak antivirus.

      Adware ni juga adalah sejenis Malware. Refer SINI untuk baca kisah pahit lama. 
      Lepas dah fix the problem, aku restart computer & repeat scan (as ordered). So, alamdulillah no more virus detection.
     Sesungguhnya, ini akan jadi pengajaran untuk aku sampai bila-bila.

24 comments:

  1. huhuu, kena format kot.. tapi apa2 pon sebelum format backup dulu..

    ReplyDelete
  2. phew. nasib baik boleh recover. link2 ni bahaya kak. wuu

    ReplyDelete
  3. lps ni doc kalo nmpk link bukan2, jgn klik tau..sy biasa mmg trs delete kalo nmpk emel yg x formal atau x dikenali

    ReplyDelete
  4. Terbaik :) Nasib antivirus yang hebat..

    ReplyDelete
  5. inilah risiko dialam maya.. virus ada di mana-mana

    ReplyDelete
  6. tak de sapa kirimkan lagi hehe..(jangan kirim la..)

    ReplyDelete
  7. Baru aje nak buat entry pasal virus ni..hmmm..susahkan doc bila terkena..

    ReplyDelete
  8. Guna internet jer memang akan terdedah dengan pelbagai jenis virus.. nasib ada antivirus yang bagus.. yup member baru nih kena.. banyak group whatsapp dah ingatkan psl virus nih..

    ReplyDelete
  9. ade ni kawan CT share di wasap. alhamdulillah tak kena lagi. minta simpang la dari terkena..

    ReplyDelete
  10. hari tu ada jugak kawan yang tanya... msa tu tak tahu lagi...

    ReplyDelete
  11. Nasib baik lah kan dah okay. tak suka betul dengan virus. Dalam laptop kite pun virus berserang haa. Dari zaman dekat u lah ni. Sebab transfer file sana sini.

    ReplyDelete
  12. bahaya betul la virus cmnie.. ish... takut terkena..

    btw dr shikin, anis tag taw kat entry nie..

    adnan-daughter.blogspot.com/2014/12/postcards-giveaway-from-czech-germany.html

    ReplyDelete
  13. virus2..kadang2 fedup pun ada..kenapa virus ni wujud??mybe nk menguntungkan syarikat antivirus rasa..x pun syarikat antivirus ni sendiri yg cipta virus..nampak tak permainan dia kat situ??

    ReplyDelete
  14. Mujur tak ada apa2. Sekarang ni macam2 serangan huhuhu

    ReplyDelete
  15. sekarang ni mcm2 cara diorg wat nk wat serangan...mmg kena alert sentiasa laa kita kalau cenggini kann...xpasal2 kena format balik kang...huuhuhh

    ReplyDelete
  16. yup, memang ada pun :( huhu
    Ros pun dah up satu entry berkaitan virus ni.

    ReplyDelete
  17. wahh takutnyerr tgk malware ni senang hati dia nk serang kan huhuu

    ReplyDelete
  18. VIRUS ynag tengah bermaharajalela sekarang ni ..Hati2 semua jangan terKLIK

    ReplyDelete
  19. X pernh plak kna...hrp jgnla trkena.kena slalu brwaspada

    ReplyDelete
  20. Fuh nasib baik dah okey..kena hati2 la lepas ni kan ;)

    ReplyDelete
  21. sis pun baru tahu berkenaan perkara ni

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~