Wednesday, December 10, 2014

Ustaz Tahfiz sepak budak #Episod 1.

Autopublish entry.
Sabtu, 6/12/2014.

     Membara aku tengok drama depan mata pagi tadi. Memang kisah ni bukan rekaan. Aku dengan mak aku yang witness sendiri.
     Alkisahnya, bapak aku nak sembelih ayam-ayam dia. So, anak-anak angkat dia punyalah seronok nak datang menolong. Anak-anak angkat ayah ialah bebudak tahfiz yang 'mengaji' kat surau depan rumah ayah. Lepas everything selesai, bebudak tu pun pi balik surau sambung rutin harian dorang. Entah bila masa Ustaz balik (ustaz yang ajar hafazan kat bebudak ni), tiba-tiba dia kumpulkan budak-budak tu dah nampak dok marah bebudak tahfiz tu sambil tunjuk ke arah reban ayam ayah aku. Actually mak aku dah selalu nampak dia rotan, tunjal & tarik telinga bebudak ni.
     Macam biasa, mak aku memang akan peratikan apa-apa yang dia buat kat dorang. Kalau mak aku tak nak tengok pun tak boleh... Sebab pintu dapur mak aku betul-betul menghadap pintu surau.
    Nak dijadikan cerita, Allah tunjukkan aku apa dia buat hari ni. Die rotan sorang budak ni (umo linkungan 8-9 tahun) hampir 20kali. Piap..piap..dengar sampai rumah mak aku. Aku tahan sabar lagi.. Tapi, bila die angkat kaki sepak budak tu...kiri kanan pulak tu aku memang dah tak boleh tahan!

Aku: Mak, k.ngah nak pegi sound Ustad S tu.
Mak aku cuba tahan aku walaupun dia pun gerammm!

Aku: Ok lah mak, orang pegi jumpa Pakcik R (dorang ni tabligh).
* Pakcik R ni baik mak aku kata. Kalau tengok muka dia pun boleh tau.

Aku: Anchik, ko pergi ambik jubah k.ngah!
* Nasib baik aku ada 1 jubah bergantung kat pintu bilik (Aku mana pakai jubah. Tu jubah solat aku).

Apa kesudahannya?
Nantikan di episod seterusnya..
(cehhh...dah macam drama bersiri pulak).

40 comments:

  1. grrrrrz.kenapa sampai macam tu sekaliz tak sabar nak tahu kesudahannya...

    ReplyDelete
  2. huh tudia. satgi ada yg kena penerajang siam pulak dah.

    ReplyDelete
  3. Ish2... budak kecik diperlakukan camtu? Penderaan nama nyer tu!

    ReplyDelete
  4. ishh..sis yg baca ni pun geram kat pak 'ustaz' tu...20 kali tu ..ishh..ini anak orang tau bukan anak binatang..geram pulak dgr..eee..x sabar apa jadi lepas tu...takkan lah kerana tolong nak sembelih ayam..ko nk sembelih bebudak tu pak ustaz oiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaannn...k.JM...
      Cuba imagine budak tu anak sendiri..takkan nak buat camtu kot.

      Delete
  5. macam macam ustaz sekarang . kesudahannya macam mana sis. tak sabor nak tahuu

    ReplyDelete
  6. Rotan sepak terajang bagai! Kasarnya! Xsabar nak tunggu sambungan.

    ReplyDelete
  7. Hmmm..kenapalah macam tu sekali..ini kes dera ni..

    ReplyDelete
  8. suspen...cepat sambung.... tak sabar nk tau....eee geram lak bile die buat budak2 gitu

    ReplyDelete
  9. perkara dah berlaku depan mata.. memang tak oleh dibiarkan .. melampau betul

    ReplyDelete
  10. Huisshhh ... Ada sambangan plak ... Drama bersiri nih ...

    Orang2 macam nie lah yang memburukkan imej Islam ... Sepatut nyer mereka2 nih lebih tawaduk drpd kita2 nih ... Huhhh, nie yg nk jadi keyboard warrior rase nyer nih ...

    ReplyDelete
  11. Ehhh siap ada bersiri plak.. ishh klu akak tengok pun boleh hilang kesabaran diri. geram orang macam nih.. boleh menhilangkan rasa hormat orang pada insan yang bergelar ustaz nih..

    ReplyDelete
  12. Allah....Uztad oiii....kenapa macam tu....
    Tak sabar nak tahu sambungannya....

    ReplyDelete
  13. ~Mungkin ustaz tu hafaz Quran tanpa memahami keseluruhan isinya....
    ~Kalau dah nampak di depan mata sendiri, lebih elok ambil gambar ustaz yg sedang terajang anak muridnya itu dan kemudian report kpd Pengetua. Saya rasa Pengetua pusat tahfiz itu juga tak perlukan seorang ustaz yg boleh menjatuhkan imej tahfiznya...

    ReplyDelete
  14. ha ah lah suspen jer lah...apa lah akhir kisahnya..

    ReplyDelete
  15. Apa kesudahannya ..Geram betul la bila tgk org yang tak reti bahasa camni kan Shikin??

    ReplyDelete
  16. hmm.. tercemar title 'ustaz' tu...

    ReplyDelete
  17. Sunatkan aje setat tu sekali lagi... He He He...

    ReplyDelete
  18. ciannya smpai 20 kali tibai..mau sakit tu

    ReplyDelete
  19. Ish.. ustza buat macam tu..?? sebab derang budak tahfiz ke ustaz tu leh wat macam tu.. eee.. geram.... okeh! next cerita..

    ReplyDelete
  20. Akak datang refreshed memory kat sini sebab nak baca sambunganj episod 2 & 3

    ReplyDelete
  21. tak layak panggil ustaz tu . Islam x pernah suruh umatnya jadi ganaz dlm apa pun keadaan ...

    ReplyDelete
  22. owh memang nampaklah, dekat je ye..

    ReplyDelete
  23. tak baik sungguh pelakuan dia..ish..ish..

    ReplyDelete
  24. macam tu ke seorang ustaz didik budak tahfiz?? hurmm.. anis ade je sedara sekolah tahfiz..tapi ustaznye oke je.. nie mstiade yg xkena dengan ustaz tu.. geram plak bace...

    ReplyDelete
  25. Wahhhh, baca ni pun dah berapi. Takpe, kita sambung

    ReplyDelete
  26. kenapa dia buat lagu tu
    suspend lah pula ni

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~