Wednesday, July 30, 2014

Selamatkan diri dari Aedes.

~ Autopublish entry ~
Ramai yang sedia maklum yang kes Demam Denggi makin hari makin meningkat di Malaysia.

Macam-macam cara yang perlu diamalkan seperti:
- Membasmi tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes.
- Memakai baju lengan panjang & seluar panjang untuk mengurangkan risiko gigitan nyamuk.
- Elakkan dari berada di luar rumah at dawn & dusk...OR membiarkan pintu & tingkap rumah terbuka pada waktu  ni.
- Memakai kelambu.
- Menggunakan jaring-jaring kat tingkap rumah bagi mengelakkan nyamuk 'bertandang' ke rumah.

And, last but not least..
INSECT REPELLENT.
Ramai yang xtau yang bende ni kita apply kat badan. Boleh tahan sepanjang malam 8-10hours. Mase aku suggest kat patient, dorang ingat aku soh beli spray nyamuk macam Ridsect tu pulak. Ade ke patut?

Antara pilihan insect repellent:
Aku guna Brand Mosi-guard
Natural Insect Repellent.
Harga RM25- beli kat Alpro Pharmacy.
(Ada jenis roll-on, cream, aerosol & spray).
Aku dah test sendiri..
Sebelum pakai nyamuk dok gigit aku.
Lepas aku apply ni, nyamuk dah takmo gigit aku.
If not mistaken,  ia berbau serai wangi.
Antara insect repellent jenis roll-on.
Boleh digunakan untuk elak serangga lain juga,
cth: Mase camping.
Insect repellent jenis wipes.
Aku rase better use this 1 for baby.
Kalau spray takut kene mata..sebab baby bukan reti dok diam:)
Boleh cuba pada yang belum cuba.

17 comments:

  1. Hmm buat masa sekarang nyamuk dalam rumah saya dah berkurang ^^ Cuma semut yang datang 'beraya' membuat rombongan ke dalam bilik sebab tertinggal biskut kat situ =,="

    ReplyDelete
  2. time sekarang ni memang kena banyak jaga kesihatan. nyamuk, jerebu, macam-macam dah.

    moga-moga kita djauhkan dari penyakit yang merbahaya.

    ReplyDelete
  3. Nice sharing. Baru tau kewujudan benda ni. Nyamuk sekarang x sama mcm zaman kecik2 dulu kan.

    ReplyDelete
  4. sekarang ni memang musin aedes kan. dekat area rumah ni pun dah ada sorang kena

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya dr shikin..
    hurmmm masih menunggu pengumuman kerajaan berkenaan vaksin untuk denggi nih.. nampaknya kerajaan masih nak terus kaji keberkesanannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azman, saya dah rujuk FMS. Katanye memang sebelum ni ada ura-ura satu vaksin. If x salah, Sanofil. Tapi lepas tu dah senyap. Saya rasa memang susah nak buat sebab Aedes ni bukan 1 jenis je.

      Delete
    2. Rujuk sini :) http://www.myhealth.gov.my/index.php/bayikanak-kanak/penyakit-berjangkit/demam-denggi

      Delete
  6. ooo agk nyer yg adik sy dok sembur aritu mende alah ni agk nyer... dia ckp perfume..ceh! mati2 percaya

    ReplyDelete
  7. Umah akak skrg nyamuk gemuk2! Risau gak.

    ReplyDelete
  8. oooo ada ye yg untuk badan punya? kalau tau dari dulu dah beli... thank shikin...

    ReplyDelete
  9. mmg banyak btol kes denggi skang..huhu..

    ReplyDelete
  10. masa kecil2 dulu..kalau balikkampung, mak mesti beli nye..umah nenek banyak nyamuk dulu

    ReplyDelete
  11. Sama2 kita jaga kesihatan kita sekeluarga

    ReplyDelete
  12. dan aktiviti sembur pon semakin galak dilakukan... janji kwsan perumahan selamat dan bebas aedes...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~