Tuesday, July 15, 2014

Buasir.

~ Autopublish entry ~
       Semalam adalah sorang budak laki ni umo 21 tahun cakap berak darah (PR Bleeding).
Suketi je aku cakap budak kan...
Die ni nampak macam 'ganas' je. Tapi, datang ngan mak. 'Anak mak' gitew. In fact, tiap kali aku tanye soklan..die akan refer back kat mak die. Alolo...comel gitew. Budak baik:)
        Die PR bleeding 4 hari (once a day)..mase time nak buang air besar (BO). Banyak pulak tu..dalam 10mL.Tapi, die xde constipation.. X diarrhea. Perut adelah sakit2 sikit je. Tapi, x specific.
        Aku tanyelah, fresh blood ke? Die kate warna merah gelap. Ade buasir ke(piles/haemorrhoid)? Die kate x sure. Aku, kalau lelaki aku 'lambat' sikit nak buat PR examination ni [klik SINI]. Paham2... At last, kene gak buat sebab nampak cam xde cara lain. Patutnye wat proctoscopy sekali tapi proctoscope xde pulak..ntah mane. Patient ramai pulak..hari Isnin kaan.. Takkan aku nak tawaf cari 1 klinik. Huh. So, mase PR tu mmg rase ade swelling kecik2 dua...betullah piles.
Proctoscope. 
         Ape yang buat aku x risau sangat sebab bagi aku pendarahan tu x serius - sebab bila aku examine blood pressure & pulse rate die normal. Lagipun, mase ambik darah FBC, Hb die 15.5g/dL. Bagi ubat & tulis surat..refer SOPD.

9 comments:

  1. Kalau serious apa jadi doc?
    Kena operation ke? Tapi kalau kena operation macam mana dia nak buang air besar? Dah kakak curious pulak jadinya..

    ReplyDelete
  2. sy pnh ad 2 2 ..buasir bdarah dan kuar ketulan...tp skrg darah dh xde kua..sjk dh stop mkn pedas membuang pn dh x skt....

    ReplyDelete
  3. selain ada darah tu, apa lagi simptom buasir selalunya yer...

    ReplyDelete
  4. saya pun hampir kena buasir. sobs. pak cik cakap banyakkan makan betik. so, sekarang ni dah tak ada.

    biasalah tu kalau sakit. doktor tanya sakit apa je, mesti wajib pandang emak. macam emak pula sakit. hahahaa. :'D

    tapi kalau lelaki tu.hm....

    ReplyDelete
  5. takut buasir..hikhikk xleh mkn pedas2..

    ReplyDelete
  6. huhu... ngeri juga buasir ni sbnrnya kan

    ReplyDelete
  7. haha.. anak mak. tp segannya kalau lain jantina yg check kt tmpat2 sulit mcm tu kan wlpn utk tujuan perubatan

    zinziemeewah

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~