Wednesday, July 16, 2014

Dengue fever - When to refer for admission? #2

~ Autopublish entry ~

DF (dengue fever) ni terjadi dalam 3 fasa tau :
  1. Febrile phase
  2. Critical phase
  3. Recovery phase - Rujuk [SINI]
Bila doctor nak kene refer patient masuk wad?

Bace kriteria masuk wad ikut bawah ni ea ..

1.       Symptoms :
Warning signs
Bleeding manifestations (pendarahan)
Inability to tolerate oral fluids
Reduced urine output
Seizure (sawan)

2.       Signs :
Dehydration
Shock
Bleeding
Any organ failure (kegagalan organ)

3.       Special situations :
Patient with co-morbidity
(kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, renal failure, chronic liver disease)
Elderly
Pregnancy
Social factors that limit follow-up
Tinggal jauh dari klinik/hospital, tinggal bersendirian)

4.       Lab :
Rising HCT diikuti penurunan platelet

***
Dehydration tu ada cara nak assess – samada mild, moderate atau severe dehydration.
Shock – Nadi terlalu laju , diikuti low blood pressure.
HCT – haematocrit (slalu yang doctor asik sebut darah pekat tu..die maksudkan HCT lah)
Kita tak tengok platelet je tau – kene tengok HCT &  WBC (sel darah putih) skali.

Skarang dah tau kan. Bukan semua kes yang suspect DF kene masuk wad ea.

8 comments:

  1. agaknya yg dpt masuk wad tu sebab dah teruk sgt kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admission ikut kriteria kat atas - selalunya memang kes serius.

      Delete
  2. Nice info. Sy selalu kalau demam mesti doc kt sepital amek drh sbb katanya suspek DF. Maybe sebab sy jrg demam n kalau demam suhu terus 40 :)

    ReplyDelete
  3. mintak dielakkan.. cukupllah dulu dah merasa...

    ReplyDelete
  4. nice info.. takut benor kt sinyamuk kcik tu

    ReplyDelete
  5. mungkin ini bahasa Dr jadi susah skit nak faham. ambil masa nak faham walaupun saya berpengalaman kena denggi dan ditahan wad selama 7 hari

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~