Thursday, July 24, 2014

Murid bernafas laju/kencang.

~ Autopublish entry ~
Petang last week sorang cikgu ni datang bawak sorang murid yang tengah mencungap-cungap jumpa aku. Cikgu tu taktau what actually happened. Guru subject die yang panggil cikgu ni sebab die merupakan pakcik budak ni.

Aku: Adik, pernah tak jadi macam ni sebelum ni?
Adik tu geleng-geleng.
Aku: Adik ada apa2 penyakit ke sebelum ni? Die just silent. Cikgu tau ke apa-apa masalah budak ni before?
Pakcik: Saya tak pasti.
Aku: Mak ayah die mane?
Pakcik: Parents dia bisu.
Aku: Adik ade takut ape-ape ke? Kawan buli ke? Cikgu garang ke?
Die geleng kepala lagi.
Aku: Cikgu,  saya check die takde masalah. Die ni hyperventilating ni.
Aku pegang tangan budak tu & pimpin dia ke bilik rawatan.

Kat treatment room:
Aku: Cikgu, ambil paper beg ni & tekup kat hidung dan mulut die. Adik nafas dalam beg kertas ni ye. Sekejap lagi saya datang balik.
Breathing in paper bag.
After about 5-10min:
Aku: Adik dah ok, kan? [Dah tak mencungap-cungap lagi. Nafas dah stable]. Boleh cerita kat doktor.. Adik ade masalah ape?
Murid: Kerja skolah suuusah.
Aku: (Alolo..aku dah agak dah ada something wrong at school.)
Penerangan ringkas klik SINI.

14 comments:

  1. owhh..yeke..maknanya benda ni boleh jadi bila kita stress ke dr?

    ReplyDelete
  2. Oh.. macam itu pun boleh jadi sebabkan pernafasan terganggu ye doc.

    ReplyDelete
  3. eh blh jgk jadi mcm tu eh? peliknye dgr

    ReplyDelete
  4. Haaha... btol tu, takkan dah mencungap2 gitu tak de masalah pape... kesian adik tu! Zmn skrg kerja sekolah smua dh upgrade tw... tu yg susah tu...

    ReplyDelete
  5. Ok doc nice sharing. Baru tau kes mcm ni wujud. Sedih bila pakcik dia kata parents dia bisu.

    ReplyDelete
  6. Alalaaaa comelnya...stress sbb keje sekolah susah...

    ReplyDelete
  7. Ini kes kanak-kanak ni ada penyakit atau memang dia nervous?

    ReplyDelete
  8. kesian budak2 sekarang.. but boleh practice kat anak-anak bila dia org hadapi nervous... biasanya nak exam akn berlaku mcm tu...

    ReplyDelete
  9. ksian budak tu..stress sangat agaknya

    ReplyDelete
  10. adik saya pun pernah kena. dia kata tak boleh bernafas. bila nak bernafas, tulang macam menyucuk-nyucuk badan dia.

    so, doktor pun suruh buat macam dr Shikin tunjukkan dalam gambar tu. and barulah dia okay. katanya dia x cukup karbon dioksida ke terlebih oksigen ntah. saya pun x ingat.

    ReplyDelete
  11. owh.. kat sekolah saya ni ada beberapa orang yang saya tahu macam ni.. adoi :/

    ReplyDelete
  12. Owh... Cmtu ek nk redakan..cm senang aje..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~