Wednesday, July 16, 2014

Orang lain pun pernah accident maa...

     Berikutan kisah lady driver Peugeot CDM 25 mengamuk after accident kecil di Kuantan tu..memang banyak lah viral di FB & media sosial lain. Banyak komen yang againts that lady. Tak kurang juga yang 'baking'. Ape2 pun tu sume hak individu asalkan x bertentangan dengan agama..x salah kan?

     Dek kerana cite panas tu jugak..aku adelah terimbau kisah2 lama mase aku belum 'pro' driving. Sekarang dah skillful jugaklah. Aku kalau drive kalah lelaki. Kat highway tak 170..150..Kat jalan biasa memang cilok-mencilok.. Tapi, aku tetap berhati-hati..bukan main redah je.

     Peristiwa dulu..ada yang aku langgar orang & ada yang orang langgar aku. Tapi, masing-masing tak emo. So, everything went smoothly. Takmo gadoh2 maa...Ape dapat?

Peristiwa ~:
1. Aku terlanggar orang kat traffic light sebab kaki aku terlepas dari pedal brek gara2 aku cari kasut kerja kat bawah seat.
2. Orang langgar aku mase sama-sama keluar parking. Same2 reverse, tapi aku kluar dulu. Die tak nampak kott.
3. Orang langgar aku kat traffic light. Mase tu aku dah bagi signal nak masuk kiri, tapi dia nak ke kanan x bagi signal.
4. Aku terlanggar orang sebab x perasan. Jalan keluar simpang tu sempit & membukit.
5. Aku best2 dok dalam kete kat parking. Tibe2 orang rempuh dari sisi..tepi aku plak tu. Sampai kete terangkat.
Banyak lagi.. Tapi makcik dah lupo plak..

Aku jenis.. kalau orang baik..aku orait&cool je. Tapi, kalau orang kurang ajar, memang ko salah pilih orang..[paham2].

35 comments:

  1. me too. high five sikit! rilek & cool sudah. klu gaduh pon tak kemana jugek.

    ReplyDelete
  2. tak patot dia marah uncle tue sian dia =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua ni ada macam-macam penyakit. What if he got heart disease? That lady marah-marah, the old man kene heart attack. Sure she kene sue.

      Delete
  3. hurmm, we don't know kann apa masalah dia sebenarnya tapi dari penampakkan gaya memang macam ada tekanan emosi sikit dia tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau di klinik, kami akan suggest this lady to check for DASS -depression, anxiety, stress scale.

      Delete
  4. sepanjang dh 5tahun menjadi pemandu ni, 2x sy excident...2 2 nye org langgar..alhamdulillah stkt ni masih dpt jauhkan dri drp kemalangan disebabkan diri sendiri...nauzubillah..takut weehhhh..

    ReplyDelete
  5. sy baru2 ni pun penunggang moto langgar pintu kereta sy sebb tak sempat break, apa yg saya risaukan penunggang motor tu, bukan sy risaukan kereta sy. sbb kalau dia tercedera, sy jugak yang kena bawak gi spital. nak mintak duit ganti ketuk RM150 pun tak sampai hati sbb dia daif sgt.. so lepaskanlah janji dia selamat dan boleh pergi klinik sendiri.

    Kat sini kita kena berhemah... ayah sy pernah kena serang dengan org muda sbb lambat keluar simpang je tp dia punya sawan babi tu sampai block kereta ayah sy untuk belasah ayah sy bagi dia puas hati... sygnya masa tu kita tak ada hp2 ni semua.. klu tak dah popular agaknya org muda tu... kenapa nak ikut emosi? org tu cool, kita cool la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lorrr.. Orang tua pun nak belasah. Saya kalau nampak orang tua drive lambat, saya potong je. Yang gi follow tu buatpe...lepas tu nak marah pulak..

      Delete
    2. itulah entahlah shikin... tak faham.. sbb tu klu org langgar kereta sy teruk mcm ne pun sy buat cool... benda boleh settle... kang org tu langgar dan lari, lagi sakit hati...

      Delete
    3. Sekarang ramai yang dah tak takut undang-undang sivil. Undang-undang Akhirat depa x pikir. Rase diri besar...

      Delete
  6. sekurangnya dengan pengalaman accident tu, shikin dah jadi pemandu pro sekarang...betul tak?...guru terbaik adalah pengalaman...^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, mama amir.
      Kene confident & pastikan tak susahkan orang lain jugak.

      Delete
  7. Zumal banyak kali gak kemalangan... Tapi belum sampai bawak stereng lock untuk kasi settle ^_^

    ReplyDelete
  8. bila dah salah, mengaku je. jangan sampai melibatkan maruah agama dengan bangsa. dah la bulan Ramadhan.

    tengok macam adik kawan saya. dia pergi langgar mamat tu. last-last mamat tu jadi pakwe adik dia. lol >.<

    ReplyDelete
  9. Mmg glamour lah CDM25 hari ni semua ckp berkenaan beliau d media sosial kenapalah bertindak spt org x waras

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak. Any doctor yang attend this lady, I hope you guys do DASS for her & offer counseling session. We may not want anymore road bullies to be free & beyond control. There's a lot more out there!!

      Delete
  10. Banyak nya peristiwa akak. Kkdng saya pun ganas jugak kat jalan raya. tapi, still berhati hati. hehe

    ReplyDelete
  11. Saya pun pernah terlanggar orang..setakat sekarang tak de lah perkara yang tidak diingini..

    ReplyDelete
  12. Salam perkenalan.. jemput singgah ke http://izzeyda.blogspot.com..

    ReplyDelete
  13. Kita pun ada dua kali experience. Satu terlanggar orang coz dia salah ambil route..suspen giler masa tu..nasib baik tak apa-apa..second time orang langgar kita dari belakang. masa bulan puasa juga...teruk kereta kita. Alhamdulillah semuanya settle secara baik..tak nak gaduh-gaduhkan..

    ReplyDelete
  14. Hehe. Sempoi r doc ni. Yg penting benda boleh settle cara baik xyah nk emo kan :)

    ReplyDelete
  15. tak pasal-pasal dah glamer, kan!

    ReplyDelete
  16. err by the way, saya tak bawa kereta. so, pengalaman macam ni tak de. accident sbb badan rempuh dinding adalah ;)

    ReplyDelete
  17. aku dulu cam tuh gak.. Mercedes langgar keta aku. tapi tak de lah gi ketok2 keta org ngan stereng lock...

    ReplyDelete
  18. satu Malaysia tahu.. memang jadi perbualan semalam ..

    ReplyDelete
  19. hmm... bertolak ansur, dan ptuhilah peraturan jalan raya.. pro mcm mna pun, kalau Allah kata jadi, akan jadi juga.. mencegah lebih baik dr mengubati... renungkanlah aje kejadian tu, moga kejadian tu beri pngajaran buat semua..

    ReplyDelete
  20. berita ni lucu tau... walaupun kiki tu dah minta minta maaf... tapi kita yg tgok ni pun masih tkesan tau atas kebiadapannya kat uncle tu.. cian uncle tu.. apa2 pun.. jadikanlah ni pengajaran... bila dah terhantuk baru nak t'ngada.. bila 1 malaysia dah tau... x pasal2 glamour..

    ReplyDelete
  21. banyak pengalaman rupanya. saya pengalaman jatuh sendiri ja. alhamdulillah mudah-mudahan selamat senantiasa

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~