Friday, July 4, 2014

Pasang-surut Iman.

Layakkan kita digelar seorang mukmin /mukminah ?
Ermmmm....

;)
MAKSUD :-
Iman bermaksud percaya kepada :
- Allah S.W.T
- Malaikat
- Nabi & Rasul
- Kitab
- Hari Kiamat (hari kebangkitan)
- Qadak & Qadar
disamping melakukan segala suruhan & meninggalkan larangan-Nya.

CIRI-CIRI Orang Beriman :
1. Sentiasa mempelajari & membaca Al-Quran serta memahami isi kandungannya.
2. Gemar mendengar perkara2 berkaitan agama & berusaha dengan cara apapun untuk mendapatkan
    perkara nasihat & bimbingan yang mendatangkan faedah seperti melalui ceramah agama, majlis2
    ilmu, dll.
3. Sentiasa bersedia untuk menunaikan solat apabila masuk waktunya.
4. Tidak kedekut dengan harta yang mereka miliki (membelanjakan harta pada jalan Allah). 
5. Sentiasa mengingati Allah S.W.T dalam apa-apa keadaan.
6. Sentiasa bertawakkal kepada-Nya dalam setiap kerja yang dilakukan.

**********************
Iman ni macam pasang-surut ombak ..
tak kekal lama.
akan bertambah atau berkurang.
Iman akan bertambah kalau kita berusaha & beramal untuk meningkatkannya
& menghayati ajaran islam dengan bersungguh-sungguh.

22 comments:

  1. setuju sgt..semuanya atas kekuatan diri sendiri

    ReplyDelete
  2. betul tu :) eloknya utk muhasabah diri .

    ReplyDelete
  3. =') Allahuakhbar.. selamat mnunaikan ibadah puasa

    ReplyDelete
  4. terima kasih Shikin, semoga memberi manfaat utk kita semua..berdoalah selalu semoaga kehidupan kita ini sentiasa dirahmati oleh Allah...

    ReplyDelete
  5. nice.. betul. kita manusia ni. semalam bertaubat. tapi kadang-kadang tu taubuat je. masha-ALLAH. sedangkan Jannah yang kita nak kejar, bukannya dunia tempat kita tak sepatutnya bersenang lenang ni.

    ReplyDelete
  6. Semoga kita sentiasa beriman kepadaNya dan tidak lari daripada landasan sebenar

    ReplyDelete
  7. Kena selalu check iman kita ni..Kalaulah ada alat untuk scan imankan senang..bila surut aje, boleh cepat-cepat perbaiki kan...

    ReplyDelete
  8. thanks 4 sharing :) ... perkongsian mcm ni lah yg boleh membuatkan kita tersedar untuk perbaiki iman masing2...

    ReplyDelete
  9. Sebagai manusia yang lemah, ada kala kita tersasar. Namun Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Beristigfar dan bertaubatlah.. moga sentiasa berada atas landasan yang betul.
    *peringatan buat diri sendiri

    ReplyDelete
  10. Tetiba tingat lagu raihan... iman xdpt d warisi..

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang sangat baik sis..:)

    ReplyDelete
  12. elok amalkan buat solat sunat hifzil iman. salah satu cara untuk kita cuba bendung masalah iman pasang surut ni.

    ReplyDelete
  13. kena selalu muhasabah diri
    Sebab itu kaum lelaki diingatkan dengan khutbah setiap jumaat

    ReplyDelete
  14. kena muhasabah diri, peringatan buat diri jugak :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~