Sunday, November 30, 2014

Malware menyerang Asus Transformer.

     Sedih sungguh lah. Di saat banyak kerja aku nak siapkan hujung-hujung tahun ni, PC Tab Asus Transformer pulak buat hal. Baru je beli ni. Refer sini # Asus Transformer Book.
    Semalam swipe screen Asus tapi ada part yang hang. Certain boleh swipe. Attach & detach keyboard tapi, no changes. Nak scroll pun kejap gerak, kejap tak gerak. So, aku try power off /power on tapi still same. Tak lame tu, power off pulak tak boleh. Kene slide ke bawah kalau nak off - tapi, tetap berjanggut nak tunggu off tu.
     Berapa banyak kali daaa aku on pastu off. Bila dapat on tu cepat2 aku try download segala macam Internet Security yang ada kat internet. Pastu Windows Cleaner macam kat bawah ni keluar. Korang tengoklah betapa 'nazaknya' PC Tab aku - banyak betul tulisan merah. Salah aku jugak, sebab sedari awal tak masukkan antivirus.
SCAN RESULT -
1449 issue are slowing down your computer.
Registry clean - 898 problems.
Windows clean - 2217.16MB junk files.
Privacy clean - 520 problems.
Shortcuts clean - 31 problems.
RAM clean - need optimization.
SPEED LOSS -> BAD!
Patutlah slow gile!!
     Lepas tu yang ni pulak keluar - Upgrade & Fix. Ingatkan ada free trial, rupenye kene purchase. Haaa...nampak tak pilihan bayaran kat bahagian kanan tu?
YOUR CURRENT PC HEALTH STATUS -> DANGEROUS.
(Segala-galanya merah. Sobsss..)
     Rini dah pulak Ahad, memang most kedai tutup pintu arr. Aku cuba nasib kat Senawang - rezeki aku kedai last yang aku lalu buka - INTERPLANETARY ENTERPRISE (Ape ke susah sangat nak menyebutnya?) Kedai Cina ni buka Ahad sampai pukul 3petang. ** Pening kepala mamat Chinese tu tengok perangai anak-anak aku. Siap kata," lain kali you datang sorang lah." Gulp..
Untuk fix kan masalah Malware ni je dah RM90.
Tambah antivirus Quick Heal - RM59.
Total = RM149.
* At first dia nak letak RM???
     Tapi, aku nyaris kene tipu ngan mamat ni tadi. Sebab dia nampak aku ni macam bebodoh je kot. Seb baik aku teliti - aku tanya harga tiap satu tau. Jom tengok apa aku maksudkan..
Kotak MERAH - Quick Heal Anti Virus Pro 2013 RM55.
Kotak BIRU - Quick Heal Internet Security 2013 (1 user) RM80.
Kotak HIJAU - Quick Heal Total Security 2013 (1 user) RM90.
    Harga kat atas aku survey kat internet. Aku pilih yang merah - Reason: Aku jarang online guna ASUS ni & Malware tu aku dapat lepas cucuk pendrive aku kat PC klinik. Korang tau berapa dia nak charge aku? Total = RM219. Yang beza cuma dia suggest aku beli yang kotak hijau tapi harga mark-up gile. Nampak tak permainannya kat situ? Hehe. RM90 yang dia nak charge aku tu pun macam tak logik. Dulu aku pernah je dapat same problem. Masa tu sorang Brother Melayu ni keja kat kedai komputer Terminal 1, Seremban repair laptop aku - Tapi dia tak charge apa-apa pun dari aku. Just charge barang je. Baik kan?
    Selasa Insyaallah Asus aku setel. Sebelum menutup tirai, aku just nak share software internet lain yang korang boleh pilih kat bawah ni.

34 comments:

  1. Nasib baik henfon Asus saya masih sihat dari serangan virus.
    Menipu?? Ada orang bisnes kata ia bukan menipu tapi strategi perniagaan walaupun ia terang-terang ada niat tak ikhlas...

    ReplyDelete
  2. fuh, banyaknya malware..nasib baik x dicharge dengan harga yang mula2 tu kan..mahal gila mamat tu charge..isk isk..

    ReplyDelete
  3. Huhuhu.. bila kita banyak guna internet dan share PC guna pendrive tanpa scan, memang mudah kena virus.. moga semuanya ok.. nasib tak kena tipu ngan kedai tu kan..

    ReplyDelete
  4. Ada hatinak menipuuu tuuuuuuuuuuuu ..Tak tgk lagi sapa kita tu hahhaa ..Sabor jer laaa... Mak aii siap suruh datang sorg lagi tu ..Alah biasala budak2 ..Nak buat camner ..Adoiii pening kepala..

    ReplyDelete
  5. Sabar jer la bila kena serang MALWARE ..huhuhu takutnyerrrrrrr..Kena guard betul2 la Shikin..

    ReplyDelete
  6. bukan main cekik darah lagi harga asal tu.

    ReplyDelete
  7. ish..ish, dia ingat ni orang tak sekolah ke? ni doktor shikin tau..huhu.nasib baik tak ambil yang mahal tu ye

    ReplyDelete
  8. saya pon pernah jugak kena tipu... lepas2 kalau bab2 laptop ka, nk beli hanset ka mmg xp beli sorg2 dh.. ajak abg xpon mmbr yg tere ckit...depa tgk kita pompuan mcm la kita xyaw apa2

    ReplyDelete
  9. Amboi cina tu..siap sound lagi...Kalau Acik, confirm kena tipu hidup2

    ReplyDelete
  10. Siap ada pesanan penaja ea dari dia.. ish2...

    Tu lah Doc.. derang ni kalau kita tak tahu, slumber je nak tapau...

    ReplyDelete
  11. susah betul nak cari orang betul-betul jujur meniaga

    ReplyDelete
  12. perghhh.. banyaknya kena bnyar... sib baik dh srvey kan... huhuhu

    ReplyDelete
  13. nak untung je lebih,tapi kalau dah lebih2 xkena jugak.

    virus masuk tanpa segan silu nampaknye.

    ReplyDelete
  14. Haaaip biasa mamat tu eh nak mark up lelebih amboi. Dia ingat orang tak belajar tinggi ke apa..
    Patut akak cakap.. 'I am doc shikin u noe.. I hev many fans hehehe..'

    ReplyDelete
  15. Byknye virus... tp ayu penah kene kt terminal seremban 2 tu kak.. ramai yg kaki tipu situ.. nasb la kite ni da study awal2 and da tau.. klu x idop2 kene tipu ha.. ni pc ayu lak bt hal.. nk tgu balik klang baru beli antivirus

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah, selesai masalahnya. Mujurlah Shikin perasan kan,..kalau xdah kena kapur dah...

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah.. antivirus lappy dh 5 bulan expired.. smpai skrg nina xbwk gi kedai sbb busy :(

    ReplyDelete
  18. kasi nyah itu virus..huhu.. hidup tak tenang selagi tak buang virus nie..huhu

    ReplyDelete
  19. mak oi, banyaknya problems...

    saya malas sikit nak beli antivirus ni. so, saya jaga gila2 apa yang nak install and semua bendalah tu

    ReplyDelete
  20. Xpandai jaga hati pelanggan mamat chinese tu..

    ReplyDelete
  21. memang perniagaan hardware cenggini banyak penipuan... kena teliti... tak kisah lah cina ke melayu ke india... sama je sekarang... tapi mahal gak tu... huh asus jangan sakit lagi...

    ReplyDelete
  22. biasa kalau dengan peniaga chinese memang begitu
    kena pandai sikitlah putar alam dengan mereka juga..hehe

    ReplyDelete
  23. saya guna anti virus yg dh sedia ada dalam laptop ni.

    ReplyDelete
  24. memang agak kurang ajar kalo dorg ni nak temberang je semedang. hehe. saya selalu pun memang akan tanya satu-satu dan selagi mampu mintak kurang memang saya nego habis2an. hehe

    ReplyDelete
  25. malware inart denggi berdarah la. makin biar makin parah

    ReplyDelete
  26. kenapalah manusia x boleh nak jujur dalam berurus niaga...asyik nk ambil kesempatan je

    ReplyDelete
  27. memang susah la nak cari peniaga yang jujur. banyak yang jenis nak mark up harga je.. kenakan bayaran untuk apa epe ntah..

    ReplyDelete
  28. Cina sedikit sebanyak memang dia akan tipu tipu sikit untuk lariskan perniagaan. Anak doktor mesti lasak kan? Haha. Biasalah budak2. kih kih

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~