Saturday, November 15, 2014

Amalan dapat anak soleh.

    Semalam Allah temukan aku dengan seorang makcik yang baik hati. Raut wajahnya tenang & lembut, susun katanya teratur, tuturnya penuh nasihat & berhikmah. Kelihatannya seorang ibu yang pengasih & penyayang. Umur lingkungan 60-an.
     Awalnya kedatangan makcik ni hanyalah kerana masalah batuk. Entah macamana kami boleh berbicara hal keluarga - bertanyakan anak cucu berapa orang, perihal nakal atau tidak, dll. Sampailah kepada makcik ni cakap sesuatu yang menusuk ke kalbu aku.

" Doktor, kalau nak dapat anak-anak yang baik-baik & soleh, kena rajin bangun malam & solat. " - Very deep.

" Jangan marah anak-anak bila dia buat salah. Tapi, peluklah dia. Sebab ia boleh rangsang saraf kasih sayang."

Tambahnya lagi, " Amalkan doa-doa amalan untuk dapatkan anak soleh. Makcik lupa ni. Tapi, makcik tulis dalam buku. Makcik selalu dengar dari ceramah Ustaz Kazim."
- Yang last ni aku ada banyak jumpa tapi x compile pulak. Ermmmm...
     

46 comments:

  1. Nasihat yg bagus...mari lah kita amalkan untuk kebaikan anak anak kita

    ReplyDelete
  2. yang kedua tu best... sha pun teringin gak satu hari nanti nak "marah" anak dengan penuh kasih sayang....

    ReplyDelete
  3. Thanks doctor for sharing. Lepas ni kalau Zuyyin terbuat apa-apa yang tak menyenangkan akan zarith hug dia kuat2 inshaa Allah =)

    ReplyDelete
  4. Apa yang kita lakukan untuk anak-anak itulah yang mungkin mereka lakukan untuk anak-anak mereka nanti. Ibu bapa pembengis akan melahirkan generasi pembengis, ibu bapa pengasih akan lahirkan generasi pengasih. Betul kata mak cik tu, didik anak dengan penuh rasa cinta. Banyak peluk mereka. Jika mereka buat salah jangan menghukum tapi didiklah mereka. Semoga kita dapat lahirkan generasi pengasih di bumi ini....

    ReplyDelete
  5. nasihat berguna.. tapi sayangnya iman tak dapat diwarisi.. kita hanya mampu lakukan yang terbaik untuk anak.. masa depan dia yang tentukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu azman.
      Tapi, kita boleh didik mereka menjadi orang yang beriman. Insyaallah.

      Delete
  6. tacing kan? sy skrg ni pn tgh belajar sbr.klo arfan bt hal cbe utk xnk mrh dia.huhu..

    ReplyDelete
  7. TQ for sharing nasihat2 makcik tu..

    ReplyDelete
  8. A great piece of advice :)
    Moga hero-hero Shikin membesar jadi anak yang soleh, pintar, sihat dan membahagiakan ibu bapa.

    ReplyDelete
  9. hihi CT kalau buat salah memang jangan harap la nak kena peluk. even dah besar pun actually macam krik krik saja. itulaaa sebab tak diterapkan sejak kecil. da besar okwed. hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe, bila dah kawin n ada anak nanti, CT boleh praktikkan.

      Delete
  10. Insyaallah.... peringatan dan nasihat yang sangat baik..semoga kita sebagai ibubapa dapat memberikan yang terbaik untuk anak2 kita....

    mommylina

    ReplyDelete
  11. tq for sharing...insyaAllah boleh dipraktikkan :)

    ReplyDelete
  12. InsyaAllah semua anak2 akk mmbesar mnjdi anl yg soleh ;)
    Belog Miss Balqis

    ReplyDelete
  13. doa ditengah malam memang mudah dimakbulkan. tak semua org mampu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata Arz.
      Yang betul-betul beriman & bertaqwa je mampu.
      Harap Allah kuatkan tekad kita.

      Delete
  14. nice sharing kak.. nasihat terbaik ^^

    ReplyDelete
  15. betul ckp mak cik tu ..tapi nk buat apa yg di cakap kan tu Ya Allah...susah tul..boleh jugak di amalkan utk dapat suami yg boleh (terus pandang diri sendiri yg serba kekurangan) huhuh

    ReplyDelete
  16. wah, bagusnya. teringat dekat cikgu maktab dulu. dia baik sangat. cakap lembut, sampai semua orang panggil dia ummi.

    bagus amalan ni. betul, jangan selalu marah anak2 tapi jangan terlalu manjakan anak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aahlah.
      Kat smap kajang dulu pun ada sorang warden kitorang panggil ummi.

      Delete
  17. bangun malam kan.. x start lg utk amalan ni.. kuatkan lah hamba mu ya Allah... sy ni kuat tidur.. liat nak bangun ...

    ReplyDelete
  18. Nasihat yang bagus.. selalu jugak marah budak berdua tuh.. huhuhu..

    ReplyDelete
  19. Moga jadi amalan para ibu bapa ek... Peluk anak dengan kasih sayang tu is good tapi jangan terlebih sayang sehingga ikut segala kemahuannya kerana suatu hari bakal merosakkan dirinya...

    ReplyDelete
  20. Moga dapat dijadikan amalan ..Thanks sharing

    ReplyDelete
  21. solat tengah malam itu susah sgt nak dapat sebab itu doa mudah dimkbulkan

    ReplyDelete
  22. nasihat yg simple dan mendalam..

    ReplyDelete
  23. macam-macam ragam manusia doktor jumpa ye =)

    ReplyDelete
  24. bersyukur dpt berjumpa dng makcik yang baik nie kan... nasihat dri org yg berpengalaman

    ReplyDelete
  25. Allah hantar makcik tu sebagai pengatara untuk akak supaya diberi jalan untuk mendidik anak2. Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  26. Alhmdullilah kak... ayu pon dpt manfaat dgn akk kongsikan tips makcik tu.. isnyallah ayu pon akm cbe jugak.. trima kasih kak atas perkongsian bersama

    ReplyDelete
  27. good read, tq kongsi info... kadng2 bila anakbuatsalah kita cepat je rasa nak marah... moga diberi kesabaran yg tinggi...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~