Monday, November 3, 2014

Buat passport & tukar IC (kad pengenalan) baru.

  1/11/2014, Sabtu.

   Cer teke kat mana aku sekarang ni? Aku suka tang teke2 ni..hehe. Kengkononnya surprise gitu:) Wokey, aku bagi hint sikit. Sapa teke dengan tepat aku bagi hadiah. Tapi, dah ada jawapannye kat bawah ni. Cadangnya nak pi travel sini ~ Best ke melancong ke Vietnam?
    Seawal pukul 7.00pg aku, anak2: Abe & Ajik, Acu (adik aku yang bongsu) & ayah dah bersiap-siap kat rumah. Kitorang nak pi Bahagian Imegresen kat Level 2, Wisma Persekutuan, Seremban. Terpaksalah kejut sebab kalau lambat memang tak dapat nombor. Q die memang very..very long maa. Jiran aku pernah pi pukul 8pg memang x lepas lah. Orang dah tunggu depan pintu seawal sebelum 7pg. So, we have to make a proper plan sebab nak bawak budak-budak kecik ni. Depa mana boleh tunggu lama. Bila rimas, depa akan mula buat perangai. Biasalah tu. So, the plan is ayah kluar dulu (naik motor) with all the documents: IC original + 1 copy, dan Surat beranak anak + 1 copy each. Then, rupenye anak-anak aku need copy of IC aku juga as caretaker gitu. Mak aihhh..seb baik ada extra copies dengan aku.
Sign hijau - Kaunter Pertanyaan, Bahagian Imegresen.
Semua tengah beratur sampai luar.
- Dah nak dekat sampai lif.
Dalam ni sempit je.
Menghadap kaunter. 
Mama, Ajik (baju merah), Abe (baju biru) & Acu.
8.00pg:
     Aku datang ngan anak-anak & Acu. No giliran kitorang 1064-1068. Ramai betul orang kat sini. Seb baik ada seat. Tapi, budak-budak ni bukan nak duduk pun. Tergeliat sana-sini. Macam-macam perangai depa buat. And, yang paling mama marah....ermmmm..," Please don't step on my shoes, ok!" Hehe..nampak tak tengah marah ni. Hehe.

10.00pg:
     Around 2 hours later sampailah turn kitorang. Aku mintak depa urus at same counter. Ye lahh..nanti si tecik 2 olang (pelat si Ajik) ni sape nak urus, kan? Ritu memang kitorang dah ambil gambar kat photo shop luar - 4 keping RM8. Tapi, sebab aku ambil waktu tu jugak maka bayaran nya adalah RM10. Aku jenis malas nak tunggu, semua nak siap cepat. Bad luck untuk aku, those photos are not accepted. Kene ambil gambar kat Imegresen ni. And because aku pakai tudung warna cerah, aku kena lah sarung tudung awning blue black yang depa sediakan. Si Abe ni suka sangat buat hal - dok merengek mintak snap gambar dia. Tak pasal-pasal kene marah ngan staff ni karang. Orang tu nak buat keje pun terganggu. Lepas tu, sampailah turn dia ambik gambar. Tapi, tak puas hati jugak - still nak soh amek gambar dia lagi. Ermmm..
     Anak-anak alhamdulillah takde apa problem. Aku je - sebab IC aku tak tukar2 lagi dari mula-mula buat dulu. Haha. Selama ni takde masalah so aku buat dono je lah:) Korang tau ke macamana dia boleh detect IC tu pernah tukar atau tak? Aku taktau lah apa beza IC lama & yang nak kene tukar baru ni. *Tengah garu-garu kepala yang tak gatal.* "Puan, boleh tukar IC ni kat bawah (Level 1, same building)." Ayah aku baru buat IC kat sini few days ago - dalam sejam setengah ke 2jam dah boleh collect IC tu. IC baru ni aku perlukan masa nak collect passport. Kalau belum dapat IC pun, resit yang aku dapat tu pun boleh guna untuk collect passport.
Resit passport.
Bayaran untuk tempoh 2 tahun:
Dewasa - RM100.
Kanak-kanak - RM80.
Contoh passport Acu - Kulit buku & muka depan.
Yang kene gunting tu buku passport ayah yang lama.
12.45tgh/hari:
      Around waktu ni nama aku kena panggil kat kaunter 3. Aku nampak ada 4 kaunter buka. Ada banyak lagi kaunter yang kosong - maybe bukak on weekdays. Ok, aku kene keluarkan IC lama & verify thumbprints dua2 belah tangan. Lepas tu fill-up borang tukar alamat. Ambik gambar. Bayar RM10. Dapat resit & balik dulu. Esok datang balik dengan anak-anak untuk collect IC mama & collect buku passport - need to bring IC mama & surat beranak anak-anak. Then kene turunkan cop jari masing-masing.
Di JPN - Jabatan Pendaftaran Negara.
Resit - Gantian kad pengenalan.
Bayaran dikenakan - RM10.
Sadakallahhula'zim.

46 comments:

  1. Wah nak gi holiday ya...Nway Sekarang dah ok sikit kat Imigresen Doc..Kalau dulu datang lewat sikit memang petanglah baru settle....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni before 7.30am kene menempek kat situ.
      Kalau pi pukul 8.00 Wallahua'lam :)

      Delete
  2. Mak aiiihh... Tahun bila punya IC tak bertukar tu? He He He...

    ReplyDelete
  3. Sekarang urusan di imegresen dan JPN lebih cepat dari dulu. Dulu beratur utk passport dari pukul 7 pagi belum tentu petangnya siap. Dulu nak siapkan IC berbulan-bulan sekarang tak sampai sehari. Cuma IC sekarang yg dikatakan bermutu tinggi lebih cepat rosak dari IC dulu yg tak bermutu tinggi...

    ReplyDelete
  4. beza dia...skrg ni IC baru ad 2 gambar kat IC tu..1 besar 1 kecik..hehe.

    ReplyDelete
  5. weekdays pun penuh jgk... ini plak hari sabtu... ramai nk g melancong obesea... bestnya!!

    ReplyDelete
  6. Wah,.. Shikin & family nak pergi jalan-jalan ye....

    ReplyDelete
  7. pjg cita kali nie. hihihi... masa buat dulu pon.. boleh ja buat gbar awai2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut imegresen kot...time saya buat kt bukit kayu hita. nie ja..kecik ja ofis dia..xda tempat ambil gmbar...

      Delete
    2. Ermmm..dah agak dah ikut tempat:(
      Tak standardize.

      Delete
  8. Akak pun nak renew passport ni...next nak pi jakarta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestnya.
      Jangan lupa up entri tempat menarik tau nanti.

      Delete
  9. Huhuhu itulah kan kalau beratur kat imigresen kena awal..sentiasa ramai orang.. ic baru kan ada gambar kecil kabur kat sebelah gambar kita..

    ReplyDelete
  10. buat passport..nak ke mana tu?jeng jeng jeng..ni kira oklah, kalau kat UTC KL, datang pagi, kul 6 karang baru dapat passportnya

    ReplyDelete
  11. Ada beza cik syikin IC lama dgn baru..
    Tapi saya rasa menyesal tukar.. sebab gambar dlm IC baru saya nampak mcm orang tak sihat je.. huhu.. yg dulu lagi cun kot.. Menyesal betullllll.. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar i/c akak mmg tak penah cun hihihi

      Delete
    2. itu memang tak leh buat apa dah..
      kadang2 pose dlm passport ni buat wajah kita nampak dull..
      rugi2..

      Delete
  12. fuhhh ramai btl..
    muka adk akak sbijik mcm akak la. hee :)

    ReplyDelete
  13. wowww ada orang nak jenjalan \\^^// hihihi.. bestnya jalan dengan family. oowh CT pun nak kena renew pasport. malas betul nak ke imegresen tapi kalau kat penang ni cepat aje siapnya.. hihi..

    ReplyDelete
  14. Mesti tak sabar nak pergi melancong tu yer ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sabar tu mmg ada.
      Tapi, takut pun ada.
      Sebab bawak budak-budak.
      And, ni festime.

      Delete
  15. Cepatkn skunk ni Cikna pun xtuka lg ic...tp proses nk wat pasport tu lama giler nk m'nunggu....;-/

    ReplyDelete
  16. wah nak gi jalan mana ni dr shikin....nak ikutttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lambat tu kalau nak book flight.
      Nanti mahaiiii...
      Haha..

      Delete
  17. tak pernah buat passport lagi
    saya naik kapal terbang pun tak penah =)

    ReplyDelete
  18. Wah wah wab dah sda passport dah dia..seronok lerr tu nk g jln2

    ReplyDelete
  19. oh, gitu ke caranya nak buat passport. saya x pernah buat lagi. sebab x de plan g jauh2 pun.. xde rezeki lagi... bestnya kak SHikin ^^,

    ReplyDelete
  20. Gigih akak ngan anak-anak kecik...
    Kalau Nad bawak harith mesti dia minta susu doploh kali gak kat situ sementara nak tunggu siap..huhuh

    ReplyDelete
  21. best nya nak pi holiday.... tak ada pasport hihi bawak sy skali :p

    ReplyDelete
  22. Iri tak ikut ke kak? Hehe. Bila nk g? Pasport dah siap, tinggal nak pegi je ni.

    ReplyDelete
  23. Ros tak tukar -tukar lagi ke ic yang baru..

    ReplyDelete
  24. waa best nya nak p vietnam..hee shopping best la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak gi jalan2 je sebenarnya.
      Beli tu sikit2 kot.
      Takot kena tax banyak tak agaknya?

      Delete
  25. mana2 kaunter imigresen pun mmg ramai sgt orang..pastu dorang dh estimate sesiap jumlah customer per day...kiranya jika datang lambat no giliran pasti habis...sis JM byk pengalman buat passport nih hik..ohh nk travel ke Vietnam ye..itu syurga membeli belah tu kalau sightseeing x de lah yg menarik kalau ke HCM lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmm..saya dah agak dah.
      Sebab nampak dari cara & dengar dia ada cakap berapa je ntah yang dia terima.
      Kalau klinik buat camtu..alamat dapat komplen lah.

      Delete
  26. saya baru je renew ic, tapi buat kat UTC Melaka... Dalam 1 jam dah siap..bayaran RM10.00 ja :)... mula2 ingat kena pakai tudung warna hitam/ biru gelap..rupanya tak kisah pon, saya siap pakai tudung corak2 lagi..heheee

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~