Wednesday, November 26, 2014

e-latihan.

     Sebenarnya dari awal bulan YM aku dah remind supaya completekan e-latihan & SKT (HRMIS). SKT tu takde problem -sebab kitorang dah start online mulai 2013. Sebelum tu isi kat kertas SKT kan tapi sekarang sume paperless. Masa tu aku kat PD. Tapi, e-latihan ni yang aku kompius. Selama ni aku just fill-up semua kursus, seminar, cme dll kat MyCPD (at MOH Portal). Tak pernah pulak aku buat e-latihan ni. Buat pengetahuan korang, aku kat Seremban dah ni bukan PD lagi. Kadang-kadang ada perkara yang x seragam walaupun under 1 JKN (Jabatan Kesihatan Negeri).
     Memandangkan semalam PT dah remind aku ini last day, so aku pun buka lappy balik untuk retry. Aku btau PT aku dah cari bahagian e-latihan tu kat HRMIS tapi tak jumpa. So, dia cakap aku kena bukak website JKN, bukan HRMIS (walhal colleague aku kata bukak HRMIS) and klik 'Intranet'. Dorang sume buat kat rumah. Mane sempat nak buat kat klinik. Patient sentiasa ramai. So, semalaman aku buat benda ni tapi aku pelik nape 'page cannot be displayed'. Banyak kali aku refresh page tapi bahagian 'Intranet' tu tak keluar-keluar jugak. Line internet aku ok je. Tak blinking pun.
Intranet yang no.6 tu.
     So, Subuh lagi aku wassap YM aku btau problem. Katenye aku tak boleh bukak kalau guna Internet Explorer.Kena guna Mozilla. Suudaaahhh... Aku dah pulak takda Mozilla. Maka, bermulalah sessi meng'download'. Aku try download lamaaaa...baaru keluar box bawah ni. Lame sehhh. Nampak tak berjanggut macam Tok Janggut dah ni? FYI jugak, bab-bab IT ni memang aku fail. Huhu.
An attempt to download Mozilla Firefox. 
    Doakan kejayaan aku. Cehh..macam nak sambung Master pulak ayat aku.

37 comments:

  1. Huhuhu memang melibatkan page jabatan better guna Mozilla.. kami kat sini pun semua guan HRMIS untuk hantar SKT..dah lebih 4 tahun rasanya.. akak pun tak siap lagi, nasib kami state ada masa lagi laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oyeke, kak?
      Kitorang ni jarang guna PC.
      Tiap hari pegang pen je.
      Thanx for info.

      Delete
    2. Keja akak banyak guna PC dan internet.. jadi memang kena tau laa benda2 tuh.. kesian PRA yang keja kat luar opis laa, nak kena datang kat opis settlekan SKT diaorang..

      Delete
  2. saya pun baru siap bagi markah skt untuk anak-anak buah.
    senang sekarang ni semuanya online jer

    ReplyDelete
  3. orang dah jarang pakai IE sekarang dr.shikin..saya suka Mozilla n Google Chrome.lagi laju, try lah nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa...outdated sungguh saya ni.
      Maklumlah kerja tiap hari pegang pen je;)

      Delete
  4. insyaallah ada rezeki dan masa dapatla sambung

    ReplyDelete
  5. Seb bek Cikna dh siap buat awal bln11 ritu....^__^

    ReplyDelete
  6. Hehehe download benda2 ni mmg lama hehehe ..Tapi takpe yang penting boleh guna ..TERBAIK la Shikin ..Kak Lya doakan Shikin berjaya ..InsyaAllah ..Aamin aamin..

    ReplyDelete
  7. jadi bagaimana shikin semua sudah selesai ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak setel lagi, kak.
      PT kate nanti mai buat kat PC dia je lah. Ermmm...ingatkan dah boleh setel kat rumah.

      Delete
  8. Haha....udah beres ke puan doktor akhirnya?...
    Mak pun failed jugak kalau bab IT ni...hihi

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Tak boleh guna Google.
      Resolution tak seswai rasenye..
      Ish betul ke term ni?

      Delete
  10. sy kt opis guna IE je boleh..maybe IE doc tu x support sbb IE ni kan ad byk version. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. IE saya version 8.0.
      Katenye boleh. Ermmmm...entahlah kat mana silapnya..

      Delete
  11. Replies
    1. Ermmm...memang saya guna Explorer tapi x boleh jugak :(

      Delete
  12. slalu compatibility mmg akan tertera stp aplikasi tu.. contoh Portal Rasmi SPA Sesuai dipapar menggunakan browser Internet Explorer 7.0 ke atas, Mozilla Firefox 3.0 ke atas atau Google Chrome dengan resolusi melebihi 1024 x 768 ke atas.
    Masa Capaian: 1.931 saat | Tarikh Kemaskini: 25 November 2014

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanx Su. In details sungguh.
      Really appreciate this :)

      Delete
  13. semoga dipermudahkan ya kak shikin :) insyaAllah.... all the best !

    ReplyDelete
  14. mungkin boleh cuba chrome sebb lagi cepat dr mozilla. biasa skrang byk sistem mesra chrome dan mozilla. bestnya dah isi online skt, kat uitm semua pun manual lagi kecuali e-latihan diorang dah masuk siap2 cuma tggl print ajer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau HRMIS tak boleh guna chrome.
      e-latihan ni pun rasenye x boleh.

      Delete
  15. hehe. akak kena get ready dengan IE, Mozilla, Chrome semua pasni :)

    ReplyDelete
  16. miahahaha mak ayah CT pun pulun la ni nak kena completekan hrmis diorang keke

    ReplyDelete
  17. Tp ayu gune interner explorer tu kak.. ahahhaha hujung tahun ni xbt lak skt..

    ReplyDelete
  18. oh, selama ni memang akak pakai IE ke? saya dah xde pun IE tu. slow. skang pkai MF je..

    ReplyDelete
  19. tapi kalau HRMIS, hanya boleh IE je kan?..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~