Saturday, June 21, 2014

Ponteng sekolah kene penjara.

;)
Budak-budak skolah ni suka sangat ponteng skolah. Lepas tu datang klinik mintak slip cuti skolah. Slalu jugak kami sound. Yelah..nampak sihat je. Saje lah tu kan. Kalau aku geram, memang aku 'lecture' garang-garang.

Semalam mak btau, adik skolah rini.
Aku: Ehh, sejak bila pulak dia gi skolah hari hujung minggu, mak? Slalu bukan ke dia ponteng?
Mak: Sekarang cikgu datang cari kat rumah kalau ponteng. Kalau mak bapak bersubahat, kene penjara skali.

Tapi, biar betul??
Ermmm..aku rase baguslah macam tu.
Padan muka kan sebab dorang ni kalau melepak memangnye buat keje xde pekdah - repair moto, ke hulu ke hilir bermoto xde lesen, smoking dll. Bukannye nak buat study group ke.
Harap budak2 sekarang sedar tentang pentingnya hadir ke sekolah untuk menimba ilmu pengetahuan.

30 comments:

  1. Elok jugak tu, bagi tau dengan budak2 ni, ponteng sekolah kena penjara...hik hik hik, biar diaorang seriau sikit doktor...

    ReplyDelete
  2. sistem sudah ade.. tapi ada sekolah tak ambik tindakan pun.. dibiarkannya budak2 nih.. dah memang takde masa depan katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lama lagi penuh le penjara.. kerajaan kena besarkan lagi penjara lepas nih.. penjara besar kat kluang nih mesti tak muat lagi

      Delete
    2. pandai la azman tu huuu.hhuu..

      Delete
    3. hehehe.. pening kerajaan nak besarkan lagi penjara

      Delete
  3. tu la..dulu masa jadi guru ganti dan praktikal , gejala ponteng ni memang mesti ada nya even sekolah terbaik sekalipun..hummm mereka tak fikir panjang dan tak nampak future mereka nanti ..macam mana...sekarang ni nak kerja apa pun kena ada ilmu..

    ReplyDelete
  4. Hari ini memang sekolah utk cuti ganti. Anak kakak pun sekolah juga
    Tapi betul kalau Sabtu ganti memang ramai yg tak hadir itu kata anak kakak.

    Ada hukuman macam ini baru bagus agaknya kan. Tapi boleh penuh penjara doc. kalau bab kesalahan ini hihi...

    ReplyDelete
  5. Hehehee.. kite jarang ponteng.. Taun ni setakat ni kehadiran penuh kwot :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu2 tahun 90 an nk poteng takut mak n ayah marah tapi budak sekarang senang2 ja ponteng sebab mak pak sekarang mudah lepas tangan sanggup beligadjet mahal ke anak..

      Delete
  6. Yang mintak mc ponteng kerja ramai x doktor? Hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ishhh...ramaiiiiiii.
      Kalau dapat juga tu kira terlepas di dunia je ye.
      Tak baik tipu2 MC kan?

      Delete
    2. Irra g klinik doc nak bagi mc..tapi xpayah mc sebab mmg xdapek la cuti..sakit2 kene keje gak..mc masak jela kot..hikhikhik..

      Delete
    3. kita sakit pun kena gak keje..

      Delete
  7. kalau budak sekolah kt sini... x minta MC .. diorang MC sendiri... huhu

    ReplyDelete
  8. Ape nak Madi dengan bebudak sekarang nie kan...

    ReplyDelete
  9. budak2 sekarang ni macam2. dulu masa sekolah tak penah ponteng tanpa sebab kecuali sakit betul2.

    ReplyDelete
  10. tuh je cara nak ajar diotg kan..kalo x monteng semendang aje

    ReplyDelete
  11. Bdk skrg pnjra pun tak takut...

    ReplyDelete
  12. dasyatnyer.kat negara mn tue..hukhukkk

    ReplyDelete
  13. bdk2 sekarang semuanya berani.tapi berani tak bertempat..

    ReplyDelete
  14. bila cikgu cari sampai kat rumah, baru budak2 tu takut kan.. tapi, kesian pula kat cikgu tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf la ibu ayah sekarang kejaq duit..

      Delete
    2. ibubapa kejar duit anak terabai..

      Delete
  15. bagus jugak ada undang2 mcm nie..

    ReplyDelete
  16. bagus lah tu . kadang2 geram juga tngok perangai budak2 satu sch dgn saya . makin menjadi2 .

    ReplyDelete
  17. kalau kat sch saya kalau polis t;serempak pelajar ponteng kat mana2 , diorang terus bawa balik ke sch . buat malu jer . hmm

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~