Thursday, June 26, 2014

Lelaki vs Perempuan.

Lelaki & wanita menilai dunia yang sama dengan cara yang berbeza (ms. 153).
Kanak-kanak lelaki suka kepada benda, kanak-kanak perempuan suka kepada orang (ms. 153).
Kanak-kanak perempuan mahukan hubungan & kerjasama, manakala kanak-kanak lelaki mahukan kuasa & kedudukan (ms. 154).
Kanak-kanak lelaki bersaing, kanak-kanak perempuan bekerjasama (ms. 156).

Wanita menghargai hubungan,  lelaki menghargai kerja (ms. 161).
- Apabila wanita tidak gembira dalam perhubungannya, dia tidak dapat menumpukan perhatian kepada kerja. Apabila lelaki tidak gembira di tempat kerja,  dia tidak dapat menumpukan perhatian kepada perhubungannya.
- Wanita meninggalkan orang lelaki bukan kerana dia tidak gembira dengan apa yang diperoleh, tetapi kerana kemahuan emosinya tidak dipenuhi (ms.164).

Lelaki menyembunyikan emosi mereka (ms.166).
Lelaki benci pada nasihat (ms.167).
Apabila bercakap perihal hubungan seks, wanita perlukan sebab manakala lelaki hanya perlukan tempat (ms.235).
Wanita mahu melakukan hubungan seks yang kerap dengan lelaki yang dicintai. Lelaki hanya mahu melakukan hubungan seks dengan kerap (ms.244).

Cinta: Mengapa lelaki jatuh cinta & Wanita putuskan cinta? (ms.277).
- Wanita sedar apabila cinta tidak wujud. Inilah sebabnya mereka lebih proaktif dalam mengakhiri perhubungan(ms.278).

* Sumber: Buku Why Men Don't Listen & Women Can't Read Maps.

30 comments:

  1. Replies
    1. tiada perkara yang mudah bila melibatkan dua hati

      Delete
  2. ya ka g2 shikin...hihii..lelaki n pompuan mesti ada perbezaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang-kadang ada yang betul.. kadang-kadang diluar kebiasaan

      Delete
  3. belum pernah lagi baca buku ni..biasa baca yang mars, venus tu je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dr shikin memang rajin membaca.. respek betul

      Delete
  4. terlalu subjektif.. kadangkala apa yang tersurat tak semestinya tepat

    ReplyDelete
  5. Itulah bezanya lelaki dan wanita. Apa pun sebagai lelaki kena bimbing wanita itu tanggungjawab mereka. Namun tak boleh diperlekeh yg wanita adalah penasihat terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadangkala boleh jadi yang sebaliknya

      Delete
  6. Setuju teramat sgt yg ni "Apabila lelaki tidak gembira di tempat kerja, dia tidak dapat menumpukan perhatian kepada perhubungannya."

    ReplyDelete
  7. nice entry.... sgat2 berbeza kedua2nya... tapi indahnya kalau saling memahami.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. perbezaan itu indah.. saling lengkap melengkapkan

      Delete
  8. Banyak perbezaan antara lelaki dengan perempuan nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lelaki dan perempuan memang sepatutnya berbeza.. hehehe

      Delete
  9. Replies
    1. a'ah kan ? mcam best nanti nak cari lah . hoho

      Delete
    2. alah.. takpe baca kat sini aje.. tunggu dr shikin review .. hahaha

      Delete
  10. memang bnyak perbezaan :) dan dlm bnyaknya perbezaan tu boleh saling melengkapi . hihi .

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju.. inilah keindahan ciptaan tuhan

      Delete
  11. Mcm menarik ja buku tu.. prnh tgk tpi tak eager nk bca msa tu.. nk cri lah buku tu..hee

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~