Friday, June 27, 2014

BENTO: Menu Popular Jepun.

U olzzz penah ke dengan word 'Bento'?
Aku kire firstimer lah..
Harap dapat attract budak-budak ni makan:)
Ialah set makanan
(biasanya nasi+lauk+sayuran)
yang dihiasi pelbagai corak.
Dah jadi ikutan seluruh dunia - tapi depa dah ubah guna roti, kek, sandwich,  dll menu sihat.

Jenis-jenis bento :
~ Makunouchi bento.
~ Kouraku bento.
~ Kiben bento.
~ Kyaraben/ charaben bento
(most popular)

30 comments:

  1. bento xtau, beto kusyairi tau..hehe.dah comel macam tu sayang pulak nak makan

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Kan..unik..nak makan pun mcm tak lalu..hehe

      Delete
  3. selalu dengar.. tgk org jepun buat bento mcm2 rupe ade.. sesuai untuk budak2..org dewasa pon boleh.. bentuk cute2..

    ReplyDelete
  4. comel2...nak makan pon sayang ni..hihi

    ReplyDelete
  5. tahu psl bento ni sbb slalu tgk citer jepun..

    ReplyDelete
  6. menarik.. sesuai utk kanak2 yg x gemar makan terutamanya sayur... :D

    ReplyDelete
  7. tau pasal bento nie..sebab ade sorang blogger tue memang dari dulu selalu buatkan bento untuk anak dia bawa ke rumah pengasuh...dia punya bento memang menarik..kreatif sangat :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh . bestnya pandai buat bento . hihi

      Delete
  8. Replies
    1. a'aah . saya pun macam nak try juga :)

      Delete
  9. Comel je kan..nak makan pun sayang..he..he

    ReplyDelete
  10. org jepun ni kreatif bt bento semata mata nk tarik perhatian kanak kanak kan?

    ReplyDelete
  11. bento comel :D tapi saya tak berapa gemar kan makan jepun..kalau tempura suka hee

    ReplyDelete
  12. pernah dengar & pernah nampak dalam gambar . hihi

    ReplyDelete
  13. budak sekarang dah pandai.. dia tak akan terpedaya dengan rupa.. tak sedap dia tak makan

    ReplyDelete
  14. Pernah dengar ... Tak pernah buat ... Pasal chomelll sangat, sayang plak nak makan kannn ...

    ReplyDelete
  15. Suka tgk bento, tapi tak pernah cuba/terfikir nak buat. Sayanglah nak mkn klu cantik sgt!

    ReplyDelete
  16. secara tk langsung boleh mendidik kanak2 untuk makn makanan yg berkhasiat.. :)

    ReplyDelete
  17. Suka tengok, cantik.. tapi bila dah cantik nih, jadi sayang nak makan..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~