Wednesday, June 25, 2014

10 kesalahan paling hit ketika Ramadhan.

Salam Ramadhan semua,
Ni dapat dari wassap group BAKAT 6RRD.
Semoga memberi manfaat kepada semua.

1. Tidak sahur.
- puasa org yahudi dan org Islam sama saja, kecuali puasa org Islam ada sahur. Sahur la walau dengan segelas air kosong. 

2. Sahur terlalu awal 
-Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangkit selepas azan Subuh. Itu bukan sahur, itu brekpes.

3. Terlebih tidur
- lebih tidur merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak lemah.­čĺşTidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat dianggap bedebah.

4. Berbuka secara buffet sampai buncit 
- ada juga yang sambung makan selepas solat Maghrib sehingga lewat malam. Tarawih pun tuang!

5. Membazar hingga membazir.
-lapar mata. Setiap jenis makanan nak diborong. Tak habis, makanan dibuang.

6. Sambut Hari Raya mengalahkan Ramadhan.
-bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah, bukan Syawal. Syaitan  dibelenggu pada Ramadan dan dibebaskan pada 1 Syawal 

7. Solat tarawih tapi tak qiamullail pada laylatul qadr 
- Nabi kadang2 meninggalkan tarawih. Tapi Nabi akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari laylatul qadr. Pahala bonus 1000 bulan tu. Wow!

8. Puasa tapi tak solat.
- pahala puasa pending, sebab tak solat. Ayoyo!

9. Sibuk beribadah, lupa cari ilmu.
-bulan Ramadan bulan Ilmu.
Semua ibadah takde guna tanpa ilmu. Ada juga yang larang tazkirah ketika Ramadhan.

10. Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan.­čîť
-ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar , tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan.
Ramadhan Kareem!
Selamat berpuasa.
Let us make this Ramadhan as the best Ramadan ever!

34 comments:

  1. Replies
    1. betul tu.. terima kasih dr shikin for the info

      Delete
  2. Hahaa... paling klaka yang berbuka bufet tu! memang sah-sah terawih pon tuang, dok terbongkang kat umah je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnye saya xtau ape makna 'tuang' tu?

      Delete
    2. tuang tu mcm ponteng/tinggal kot maksudnye

      Delete
    3. hahaha atau lebih tepat lagi ponteng dengan sengaja

      Delete
  3. harap kita semua tak mcm tu lah yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kenyataan memang ramai yang macam tu

      Delete
  4. rasanya no2 tu sepatutnya supper.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. esok mula puasa.. statistik pesakit gastrik akan mula meningkat esok

      Delete
  5. thanks for sharic nazeck..hrm, yang nombor 8 tu memang ramai yang buat. Salam Ramadan in advance!

    ReplyDelete
  6. This information is invaluable. When can I find out
    more?

    Feel free to visit my website sua dumex

    ReplyDelete
  7. Selamat menjalankan ibadah puasa :D

    ReplyDelete
  8. Thanks for your marvelous posting! I really enjoyed reading it, you happen to
    be a great author. I will make sure to bookmark your blog
    and will eventually come back from now on. I want to encourage yourself
    to continue your great posts, have a nice afternoon!

    Check out my web site Johnny Rapid

    ReplyDelete
  9. Betul dh tu... Puasa mcm pesta mkn pula gayanya kt mlysia ni...

    ReplyDelete
  10. Peringatan yang baik shikin...maklumlah kita semua ni imannya agak tipis...silap-silap boleh terbabas...Mintak di jauhkan Allah kan ..

    ReplyDelete
  11. No 5 tu memang berleluasa. Tapi, kalau gagal upgrade iman tu menyedihkan,..moga kita dapat yang TERBAIK untuk Ramadhan kali ni.

    ReplyDelete
  12. nice info. thanks for sharing. selamat menjalankan ibadat puasa.

    ReplyDelete
  13. Esok dah puasa dah..selamat berpuasa semua..

    ReplyDelete
  14. Selamat berpuasa.. banyak tenpat duduk kat kantin hari Isnin ni~ *haha jahatnya :3

    ReplyDelete
  15. nice sharing akak :) bnyak lagi yg mesti diperbaiki . harapnya x membazir lah kan utk puasa tahun ni :)

    ReplyDelete
  16. peringatan yg baik :) nti , sia2 jerr puasa tapi xdpt pahala . hihi . selamat berpuasa akak :)

    ReplyDelete
  17. nantikan perarakkan van mayat sepanjang bulan puasa nih

    ReplyDelete
  18. bulan puasa nih van mayat lebih banyak bawak orang tak tahan lapar daripada mayat.. hahaha

    ReplyDelete
  19. macam-macam ragam orang berpuasa

    ReplyDelete
  20. bulan ramadhan.. bulan untuk mencuci dosa..

    ReplyDelete
  21. nombor 3 dan 5 tu macam kerap je tengok :)

    ReplyDelete
  22. hehe..nice entry ! kena improve puasa kali ini

    ReplyDelete
  23. Terima kasih, peringatan buat diri :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~