Friday, October 10, 2014

Tak kering idea.

     Ada masa aku akan rasa macam tandus idea. But, at other time idea aku mencurah-curah sampai sakit jari-jemari aku yang tak runcing ni untuk type kat hp. Aku memang suka share ilmu yang aku ada. Bagi aku, ilmu walau sikit pun kene sampaikan. Jangan nak kedekut sangat beb karang tak berkat. Nak simpan mana yang takut sangat kongsi dengan orang tu? Bukan boleh bawak pun bila kita meninggal dunia.
Apakah 3 benda yang tidak terputus pahalanya bila kita mati?
- Doa anak yang soleh.
- Ilmu bermanfaat yang disampaikan.
- Sedekah jariah.
(Betul kan? Aku ni kadang2 tu lupa.)

Haaa..takut orang lagi pandai dari ko? Apa cetek sangat pemikiran ko tu beb? Nanti apa-apa jadi kemudian hari, sapa yang susah? Aku bagi contoh paling senang:
- Seorang doctor kalau dia sampaikan /ajarkan ilmu yang ada pada doctor yang lain or MA & nurses dia akan jadikan dorang lebih confident untuk treat patient. Betul tak? Let say 1 day kalau doctor tu dah transfer tempat lain tapi his/her family members get treatment kat sana...sapa yang akan tengok family members dia? So, pikir-pikirkan. Kita bukan Superman boleh terbang sana-sini kalau orang mintak tolong.

     Lagi satu aku pernah terfikir, nanti 1 hari mesti aku dah xde idea nak type apa kalau semuanya aku nak sampaikan hari ni. Tapi, rupanya tidak. Allah bantu aku. Insyaallah ada je benda/perkara aku boleh share. Ilmu Allah tu kan luas. # Hinggakan kalau kita jadikan air laut sebagai tinta, nescaya akan kering air laut tu sebelum habis kita tulis ilmu Allah.

* Tak lama lagi aku akan merindui Z1 aku ni sebab nak hantar repair for 2nd time. Asik rosak je, kadang bengang jugak. Z1 adik ipar aku ok je. Nak buka cover belakang hp ni aku tak reti ~ nak checklah no kat dalam tu ori tak. Refer sini ~ Lenovo Tab A7-30. Aku sayang hp ni sebab senang nak BW. Laju je. PC tab ASUS aku cam lembsss sangat bab nak BW. Entahlah aku bukan faham pun. Takkan memory penuh kot ~ dari beli aku jarang pakai kecuali ada benda nak guna Microsoft.
[Part last ni lari topic sikit.]

21 comments:

  1. alhamdulillah perkongsian yang berguna

    ReplyDelete
  2. ilmu apa pon bila dikongsikan..ramai yang mendapat manfaatnye kan

    ReplyDelete
  3. cx pon niat berblog adlh ntk sharingsan tmbh saham akhirat. mudahan berkat. amin :)

    ReplyDelete
  4. baguslah idea muncurah2..naniey ni selalu je ketandusan idea nak menulis..haha

    ReplyDelete
  5. Salam singgah petang kat sini...bestnya dapat idea yang mencurah2...Diana kat sini dah kekeringan...tapi memang bagus sangat apa yang kita perolehi dan dapat pelajari di kongsi bersama.

    ReplyDelete
  6. bila menulis blog ikhlas sbb nak kongsi ilmu , insha Allah , allah permudahkan kita cari idea ... z1 tu minta tukar z2 kot ... heh heh

    ReplyDelete
  7. Betul tu shikin, kekadang idea mencurah2 sehinggakan tak larat nak taip.. kekadang jenuh perah otak untuk update blog yang terkini..

    ReplyDelete
  8. hehe..setuju dengan dr. shikin! sharing is caring kan :)

    ReplyDelete
  9. ye..kongsi ilmu yg bermanfaat boleh menjadi saham akhirat :-)

    ReplyDelete
  10. saya suka kata2, lagi banyak kita baca, lagi banyak yang kita tak tahu.

    ReplyDelete
  11. betul tu kak.. tak rugi share ilmu. tak apa if ilmu kita sikit pun.. nanti kawan kawan yang tahu extra dari kita boleh tolong topapkan ilmu. dari situ memasing boleh belajar.

    ReplyDelete
  12. Terbaik ... Share apa yang boleh memberi manfaat pada org di luar sana ..TERBAIK

    ReplyDelete
  13. betul tu kak... ilmu yang ada,, apa salahnya dikongsi. lagi-lagi kalau dapat membantu orang.. sekurang-kurangnya kita sendiri akan rasa happy sebab kita dah tolong orang... maybe tanpa kita sedar, kita dah ubah hidup someone jadi lebih baik. itu kira sedekah juga, sedekah ilmu. :)

    ReplyDelete
  14. ilmu kalau dikongsi lagi berkat dan berkembang, yang tak tahu jadi tahu, yg tahu , jadi lebih tahu... syukur, masih ada lg insan2 yg sudi berkongsi ilmu... :)

    ReplyDelete
  15. Perkongsian yang bermanfaat Dr sikit. Teruskan berkongsi dengan kami ya

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~