Monday, October 20, 2014

Ajik cepat terasa.

     Aku baru share cite ni dengan colleague aku tadi. Slalu pun share dengan dia sebab slalu duduk 1 bilik ngan dia masa treat patient. Setiap kali cite pasal Ajik keluar, dia akan kata Ajik nampak manja. Kadang2 kita x sedar perihal sifat anak kita sendiri kan? Until kita cite kat someone.
     Ajik ni anak ke-2 aku. Dia ni lahir paling besar - 3.7kg. Lahir normal. Bagi aku, dia ni lain sikit dari Abe die (anak 1st) & Iri (si baby). Susah aku nak describe sifat dia. Tapi, secara fizikalnya memang kepala dia besar & 'penyet' sikit kat bahagian belakang kanan - maybe gara2 kepala dia selalu pusing belah kanan masa tido time baby. Abe & Iri nearly sama perangainya.
     Ajik ni sedari lahir paliiiiiingg senang jaga. Tak banyak meragam. Dalam pantang x menangis ape. Tido je. Memang mama pun dapat tido lena. And dia x pernah kene kuning macam most baby lain. Tapi, dia lambat sikit bercakap & berjalan as compared to Abe. Sampai umo 2 tahun lebih dia pandai 'bawak diri' - dia pandai lah..x cerewet macam Abe die yang suka sangat merengek nak itu ini (ni memang Abe slalu kene marah sebab kuat mengada-ngada). Dia kalau dapat apa2,  cth toys ke or food ke dia akan cari Abe dia & share. Abe pulak dari kecik, semua nak 'bolot' dia sorang.
     Cuma sekarang bila dah besar (umo sekarang 3 tahun 2 bulan), dia dah mula ikut perangai Abe. Tu yang aku x larat dah. Dan yang aku susah nak kawal ialah dia suka mencakar & gigit Abe sampai biru bila dia geram. Kadang2 aku x tahan sabar, terpaksalah aku cubit-cubit mulut dia. Sebelum ni pun aku pernah marah gila2 kat Ajik sebab dia gigit telinga Abe sampai berdarah. Benda ni berlaku tak lama lepas insidens Torres tu.
     Nak dijadikan cerita, kan weekend je aku bawak anak aku balik rumah. Hari biasa kitorang dok umah mak aku. So, mase ni lah aku tau dia 'pandai pendam perasaan'. Dia boleh2 takmo balik rumah kitorang. Aku pujuklah macam-macam: nak bawak gi jalan lah, ugut taknak bagi dia main tab lah. Tapi x berkesan langsung. Muka dia 'cembeng' & 'looks down'. Lama baru aku terfikir nak tanye..

Mama: Ajik takmo balik sebab mama marah Ajik ke? (Sambil tu aku hulur tangan nak dukung dia).
Ajik: (Dia terus sambar aku & peluk, sambil meraung. Aku kawal air mata. Mak pun nampaknya dah bergenang air mata). Mama marah Aaajiiiikkk...
Mama: Jomlah...balik ikut mama. Mama janji tak marah Ajik lagi ye. Tapi, Ajik janji tak gigit & cakar Abe lagi tau.

Lepas cakap macam tu baru dia nak ikut balik.....ermmmmm:(

36 comments:

  1. saya pun ada cerita tentang Ash merajuk 2 hari dengan saya...tapi belum sempat taip lagi menjadi entri... ha ha ha...

    ReplyDelete
  2. anak kedua banyak pendam perasaan.. berdasarkan pengalaman anis dengan adik anis nombor 2 cmtu.. adik anis kurang bercakap kalau xde hal2 penting nak cakap.. mungkin ajik perlukan perhatian sikit kot.. mungkin cakap lembut2 dye oke.. sejibik macam perangai adik anis.. skrg dh 20 dh umo dye..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks share dengan akak ye Anizz.
      Ermm betul jugak tu..Ajik memang sentiasa nak kene cakap lemah-lembut. Kalau kasar sikit, muka dia dah nampak berubah.

      Delete
  3. Salam kenal Doc,

    Doc pernah visit blog saya. Saya visit balik blog doc :).
    Tiap2 anak macam2 ragam kan? Sy ada 4 org anak. Bekerja kat rumah sepenuh masa. Masa mula2 berenti kerja memang penat sungguh. Terjerit2 kat dalam rumah. Tapi sekarang, alhamdulillah dah biasa. Semoga Doc diberikan kesabaran yg tinggi dalam mendidik anak-anak dan dikurniakan anak soleh solehah insyaAllah. Semoga kelakuan dan gelagat anak2 yang menduga kesabaran kita ini menjadi kifarah penghapus dosa2 kita yang lalu.

    Terima kasih Doc.

    ReplyDelete
  4. tacing..sy plak yg rsa sedih..aduhai kcik2 dh ad perasaan mcm tu..lps ni jgn mrh2 ajik lg ye nt dia merajuk lg trk.huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Will try, Mila.
      # Menaip full-heartedly ni:(
      Thanx for advise.

      Delete
  5. Asalam kenali blog Etuza http://madey09.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Dia nak perhatian akak kot. Manja bila dah besor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul, Scha.
      Akk mengharapkan sesape ada pengalaman pls share dengan akak.
      Parenting skill akk memang lemah.

      Delete
  7. orang kata anak kedua memang gitu..huhu

    ReplyDelete
  8. Dania kalau merajuk kejap je...cuba la merajuk dah la mama ko balik weekend je kan....rugi besar la merajuk...hahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nape rugi tu, SA?
      Rugi x dapat jalan2 ke rugi mama x masak best2 nanti?

      Delete
  9. dia dah mula sensitif dgn respon org . delima anak tengah ni selalunya dia rasa dia dipinggirkan ... psiko jer ... budak mudah pujuk cuma ibu bapa kena peka dgn perubahan perangai anak ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah.. Kadang2 terlepas pandang pada perubahan dorang.
      Harap Allah tunjukkan jalan terbaik.

      Delete
  10. Itulah ada anak yang cepat sensitif.. sekarang nih Izzat selalu buat perangai.. pernah slow talk dengan dia, tanya masalah.. baru dia citer.. kekadang budak2 pendam perasaan.. kita pulak kekadang bila penat, cepat nak marah.. banyak kena blajar mengenai psikologi budak2.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan kak Izzeyda.
      Kalau tak betul2 tunjuk minat & kasih-sayang masa tanya masalah dorang, confirm dorang takmo share.

      Delete
  11. Ajik macam Cekengah akak masa kecik. Suka gigit akak sampai biru ungu lebam hihihi

    ReplyDelete
  12. hahaha kalau CT merajuk harapan la nak kena pujuk. seingat CT dari kecil kot tak pernah kena pujuk.

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. Sekarang kan Anies..Ajik dah kene botak kepala ngan Tok Wan dia. Dah macam Shaolin Kung Fu dah.

      Delete
  14. alaaa manjanya...saya belum hadapi sebab baru ada seorang anak

    ReplyDelete
  15. org kata anak ke 2 ni kena sabar sikit.. xtau la. dgr makcik2 ckp

    ReplyDelete
  16. sedih lak babak akhir tu. teringat akak pernah post yang Ajik sebut soya jadi toya. hehe.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~