Monday, October 20, 2014

Jangan ajar anak makan kicap.

     Haaa ape masalahnye takmo bagi anak makan kicap? Ada bahan merbahaya ke dalam kicap? Rasenye bahan-bahan nya xde masalah. Cuma, harga kicap kan mahal. Aku slalu beli terus botol besar. Yang ada lama dah dalam peti ais. 6 bulan lebih kot. Lama sebelum puasa lagi dah beli. Tak berapa ingat rege..rasenye lebih seplo hengget. Compared tu sos baru RM3.++
     Dulu masa kecik memang aku kuat makan kicap. Tak kisahlah makan lauk apa, memang x sah tanpa kicap. Tapi, semenjak dok asrama penuh dah tak jumpa kicap. Masuk u pun jarang jumpa kicap. So, aku dah terbiasa. Sampai dah kahwin pun aku beli je kira cukup syarat keperluan rumah. And sapa yang biasa singgah sini tau aku dok ngan mak during weekdays - so mak aku lah yang masak. * Aku pun bukan rajin sangat masak masa weekend je pun kalau masak. So, save lagi kicap tu.
Maggie goreng 'campak-campak'.
* Abaikan kecomotan wok Amway aku
(Nak sebut jugak Amway tu..hehe..)
Semua dah lapar ni... senduk je terus dari wok.
     Mesti korang kompius kan kenapa tiba-tiba timbul cite kicap? Haha. Alkisahnya semalam aku masak breakfast maggie goreng (perencah sendiri tau..bukan instant) - and...aku letak kicap. So, aku terbayanglah yang anak-anak sedara aku kalau makan mesti ada kicap. But, thank god anak aku tak perlukan kicap. Haha again xD

33 comments:

  1. Ooo terkejut ayu tadi nape xleh mkn kicap... ayu ng kicap mmg xleh dipsahkan..

    ReplyDelete
  2. Dania makan mesti nak ada kicap kipas udang..xde macam x selera...atuk dia la ajar tuh...

    ReplyDelete
  3. laaa sbb tuu je..hahaha
    mse kecik2 suka makan nsi bsama kicap.. cuma dah besar ni kureng skit la..hehe

    ReplyDelete
  4. susahnya klu addict kicap ni , bertamu kat umah org pun demand kicap ... perghhh

    ReplyDelete
  5. Betul tu, kicap nie harga mahal berganda dari sos... Tapi kalau makan kicap banyak tak menyumbang kepada darah tinggi ke Doc?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good Q tu, Zumal.
      Memang boleh naikkan darah tinggi jugak kicap ni.

      Delete
  6. saspen baca tajuk ni, ingat apa yang merbahaya dalam kicap...huhuhu

    ReplyDelete
  7. jom blogwalking dgn syira..hehe..syira tengah cuti mid sem :D Ade giveaway tau..tamat 23 okt :D

    ReplyDelete
  8. saya pulak tak suka makan kicap..dan sos..entah la kenapa tapi bila anak2 dan suami nak makan apayang kena bubuh kicap mesti saya dah berkirta2 nak masak apa untuk saya pulak..hehhehe

    ReplyDelete
  9. Hehehe.. dulu2 kalau makan memang kena ada kicap.. start bersalin dan berpantang, dah kurang benar dengan kicap sampai sekarang.. cuma dalam masak memasak yang memerlukan kicap memang boh laa..

    ReplyDelete
  10. sha suka kicap kipas udang tapi sekarang dah tak sedap... huahuahua

    ReplyDelete
  11. sebaik tak gemor makan kicap.. jadi masak nye pun tak gemor lah.. hehe

    ReplyDelete
  12. dulu ms prgnant org tak bagi makan kicap, nnt anak gelap.. haha. tp time tu kicap tu yang sedap... xpe, gelap pun gelap la... hihi.. alhamdulillah anak gebu je suka kicap jalen manis ^_^

    ReplyDelete
  13. Tajuk entri mcm ni kalau doktor yg tulis mmg kena terjah..ingatkan sbb apa..haha..saspen jer..

    Anak2 kita mmg hantu kicap..suka benar mkn nasik ngan kicap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh betul ke mama kaori?
      Impressive ni...thanks.
      Nak buat kejutan lagi lah after this.

      Delete
  14. Ziqri pun suka kicap.. sbb dekat skool dia bese mkn ngn kicap...

    Jemput join segmen ni
    http://sueakgogeous.blogspot.com/2014/10/9-awesome-blogs-of-month.html

    ReplyDelete
  15. ahah..kicap mmg mkin mahal..dlu sebotol bru brapa ja..tak de yang trun kat malaysia ni...hujan ja yang trun..hahaha...teringat ada member hantu kicap masa study dlu..p mkan nasik lemak kt kedai pun bawak kicap sendiri...kah3

    ReplyDelete
  16. hihi..ingat ape la sebab xkasi makan kicap..hihi.. anis pon dh terbiasa.. kalau xde kicap pon xpe.. dekat asrama mne nak dapat kicap..huhu..

    ReplyDelete
  17. Anak-anak Acik pun tak la 'gila' kicap..(setiap kali kena tuang kicap)

    ReplyDelete
  18. Anak-anak kak anim suka kicap!! Makan nasik mesti ada kicap. Dah lah dok Doha ni takdak juai kicap habhal tu. Jenuh mengangkut dari Mesia berbotoi2 setiap kali balik.

    ReplyDelete
  19. Saya tak ajar anak2 makan mesti ada kicap.. hanya bila diperlukan je baru kicap tu ada join sekali kat meja makan. Hehehe..

    ReplyDelete
  20. CT okay aje ade kicap ke tak ada. tapi anak buah memang hantu kicap. merap kalau tak dapat kicap. hish kalau suruh jilat tu agaknyaa jilat sungguh.

    ReplyDelete
  21. da mcm pak cik sy. apa2 mkn mesti ada kicap

    ReplyDelete
  22. haha.. saya dah risau tadi.. eh, nape ngan kicap..dah lah dr Shikin yang bercerita kan.. lagi risau. rupanya xde pape. hehe

    ReplyDelete
  23. Cikna klu nk mkn wajib ade kicap,beli trs yg botol besar seliter tu.... kami peminat tegar kicap jalen warna merah...>_<

    ReplyDelete
  24. anak buah saya makan nasik dengan kicap n telur. memang save bajet mak pak dia. hehe. kalau nasik ayam dorang makan nasik dgn sup je kadang tu.

    ReplyDelete
  25. kicap bestlah, makan dengan nasi panas2 + telur mata...pehhh sedapnya...meleleh...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~