Tuesday, October 14, 2014

Check BP kat tangan kanan ke kiri?

     Ada patient yang pelik kenapa ada doktor check BP (blood pressure) kat lengan kanan & ada yang check belah kiri. Bukan sorang tapi dah beberapa orang dok confuse. Cer korang imagine..kalau patient dok belah kanan doktor, tangan kanan ke tangan kiri yang paling dekat? Mestilah tangan kanan, kan? Kalau nak check BP ni mestilah dalam keadaan selesa. So, doktor akan minta patient bersandar dengan selesa kat kerusi & relax kan tangan yang paling dekat tu atas meja. Takkan nak mintak check tangan kiri.. Tak ke macam bersilang pulak jadinya. Looks awkward, kan? Lainlah kalau patient tu duduk sebelah kiri doktor.
     Walaubagaimanapun, masih ada patient yang tak puas hati dengan explaination kat atas. "Doktor, masa saya check kat farmasi, dia kata check BP mesti kat tangan kiri sebab tangan kiri dekat dengan jantung. Tangan kanan tak boleh." "Haaa..Professor saya tak pernah pulak ajar macam tu. Dalam buku pun tak pernah jumpa teori macam tu." [Dalam hati -> Aku rasa nak ketuk je kepala orang farmasi ke pharmacist yang ajar macam tu kat patient.].
     Aku pun tanya pendapat kawan aku. Tapi, aku taknak bagitau pendapat aku sebab takmo bias. Jawapan dia, "Sepatutnya kena check both sides".
Related topic ~ Sfigmomanometer.

So, mana satu yang betul? 
Refer article bawah ni ye:)
- Better check both side kalau baru first time check BP.
-> Sebab senang nak buat comparison.
-> Selalunya tak jauh beza pun reading kanan & kiri.
- Kalau check sendiri (sensorang) kat rumah,
easier check sebelah tangan yang x dominant.
     In case korang dapati BP korang tu persistently high, don't hesitate untuk jumpa doktor tau. Actually, banyak faktor yang mempengaruhi bacaan BP tu. Antaranya :
1. Saiz cuff - Tak boleh terlalu kecik atau terlalu besar.
Kalau longgar/ ketat sangat - akan sebabkan bacaan tak tepat.
2. Ambil dalam keadaan rehat.
3. Duduk secara selesa & mesti tegak.
4. Ambil beberapa readings.
5. Selalulah biasakan ambil pada masa yang sama setiap hari. 

16 comments:

  1. oh, macam tu rupanya proses nak ambil bacaan dia. kalau baring, macam x selesa pula kan nak ambil..

    ReplyDelete
  2. Orang farmasi tu menimbulkan salah faham kepada patient. Tak pernah pulak sy terfikir nak tny kiri ke kanan time cek BP :)

    ReplyDelete
  3. Ooo...cengitu ye. Barulah faham. Dulu saya pun tertanya-tanya juga dalam hati tapi tak de la sampai nak memeningkan kepala mencari jawapannya. Nasib baik doktor kita buat penjelasan kat sini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  4. oh begitu. doktor, how to contact you? cx nak tnye2 sikit

    ReplyDelete
  5. Waaaa...br tau..selama ni xpnh amik tau pun..heheh..

    myfreshvita.com

    ReplyDelete
  6. bhahaha eh eh pesakit tu pulak yang tau lebih >.< macam macam..

    ReplyDelete
  7. gitu ye..erm ada jugak orang terfikir benda2 gini.saya kalau gi klinik memang fikir nak cepat siap je.

    thanks sharing doc!nak test adik saya nanti tengok boleh jawab x..hehe

    ReplyDelete
  8. hahhaha pesakit plak yg terangkan...
    baru taw kanan kiri.. teringat time chek bp time tue nk derma darah

    ReplyDelete
  9. kiri atau kanan?..oh baru tahu ahaha...bhgn yg paling hampir dgn dr tak kisah side yg mana :-)

    ReplyDelete
  10. macam tu lah mama saya amek reading.

    ReplyDelete
  11. Zumal selalu check BP tangan kiri sebab klinik yang zumal pergi kedudukannya macam tu ^_^

    ReplyDelete
  12. ok.... patutlah reading selalu tak consistent. sometimes tgh cek bp kaki saya bengkok la..haha... ok paham dah sekrg

    zinziemeewah

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~