Thursday, June 5, 2014

Syukur...syukur..syukur Ya Allah.

Kalau kita muhasabah balik, sebenarnya banyak nikmat yang kita peroleh setiap hari. Tapi, kerana terlalu asyik dengan kesibukan dunia..kita jadi alpa..lalai.. Kita lupa Allah sebagai pemberi nikmat & rezeki kepada kita.
Kadang2 kita x sibuk pun..tapi kita suka buang masa dengan perkara lagha (sia-sia) macam lepak kat kedai makan..lepak kat shopping complex dsb.

So, mari kita renungkan hadis di bawah..

Hadis Rasulullah S.A.W:
Maksudnya: Rebutlah 5 peluang sebelum datang 5 perkara:
Masa muda sebelum tua,
Masa sihat sebelum sakit,
Masa lapang sebelum masa sibuk,
Masa kaya sebelum susah,
Dan masa hidup sebelum tiba mati.
(Riwayat Al-Hakim & Al-Baihaqi).

Peringatan ini buat aku juga..

23 comments:

  1. betul tu..alangkah lalinya kita...

    ReplyDelete
  2. peringatan untuk Cik Nur juga :-)

    ReplyDelete
  3. Syukur alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. SubhanaAllah... indeed... peringatan untk diri sndri jge..
    singgah sni melawat bca entry n follow #184...
    keep in touch..

    ReplyDelete
  5. betullah tu. besar 'hadiah' yang ALLAH bagi dekat kita.

    kadang-kadang online pun sampai tak sedar diri juga. ingat nak buka sampai 1 jam je. tengok-tengok.....sedangkan sambil online ni pun boleh berzikir, boleh kongsi ilmu agama.

    daripada sibuk buat fitnah dekat orang lain. benda sekecil ni pun dah boleh bantu kita mara selangkah kepada ALLAH.

    ReplyDelete
  6. Harap Allah selalu ingatkan aku & kita semua.

    ReplyDelete
  7. terima kasih untuk peringatan ini

    ReplyDelete
  8. Syukur pada Allah atas nikmat yang kau telah berikan padaku.. amin

    ReplyDelete
  9. bersama-sama kita tadah tangan mengucapkan syukur

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~