Friday, October 31, 2014

Renew car insurance ~ pengalaman & cabaran.

     Boleh x kalau aku nak salahkan pakcik ghimau ni? Aku x tau lah samada sistem maybank ni macam x brape nk standardized macam klinik2 kesihatan kat Malaysia ni ke(membuka pekung di dada pulak:) or aku ke yang tak faham? Tapi, aku dah tanya kepada yang berkenaan, and they are giving different answers, which are not convincing.
     Ape yang aku cuba sampaikan ni? Sorry tau if I made you all confuse. Actually aku buat hire purchase kete guna khidmat Maybank. Starting 1 year ago. Kete lama (NCD 7**7), aku guna loan kete Hong Leong Bank. Selama 4 tahun guna khidmat bank ni memang tip top takde problem. Senang je kalau nak renew insurance & roadtax. ** Tapi, dulu asben yang setelkan semua. Aku just prepare geran je, then dok jaga anak dalam kete while dia masuk HL bank tu.
     Start Sept/2013, aku tukar kete ke NCW ni. Aku beli kat NAZA, Rahang. NAZA buatkan insurance transfer (first time aku dengar term ni. Maklumkan xde basic in banking) - means insurance dari NCD pindah ke NCW ni. Betul tak explaination aku ni? Sape ada idea please share tau. So, ni dah setahun aku dah kene renew lah insurance & road tax kan. And, nak dijadikan cerita hangat lagi..rupenye road tax aku dah mati 24/9/14 - sapa yang baca ni please don't report pada JPJ tau. Sian kat aku. Refer SINI macamana aku dapat tau ~ Maybank tengah tunggu aku.
     So, kalau kat area aku tinggal the nearest Maybank adalah kat Rahang, tengah pekan, S2 & Senawang. First skali aku pi kat branch Senawang - kat Taipan. Sapa yang biasa kat sini pepahamlah. Memang crowded & sangat susah nak dapat Parking. Parking pulak suka telan duit - sampai aku pernah tampal notis kat meter parking tu. Jangan main-main..aku tulis dengan marker besar2 " Parking metre rosak, so jangan saman saya -NCW 2**5 ". Masa tu pegi spa, massage body la konon2nya. Lama kan, haruslah kene saman kalau x bagi warning tu.
     Panjang meleret aku cita..Ok, masa pi Maybank Senawang, service counter tu btau Pegawai dia confinement. Ada pegawai ganti tapi datang seminggu atau 2 minggu sekali. So, dia suggest aku pi Maybank yang tengah pekan which is lagi pening sebab sana memang susah dapat parking. Nearest parking lot adalah yang berbatu-Bata kerikil yang boleh rosakkan tayar kete korang & bayaran adalah RM3 untuk sejam pertama. Pernah aku parking 7min pun charge dia sama. So, aku tanya what if aku pi Maybank kat Rahang je? Same goes here- Pegawai confinement. Feninnn makcik. Nampak x kepala dah berpusing2. So, aku pun decide pi Maybank yang kat S2. Then, katanya Pegawai pi meeting. Tiada pengganti. What the fish! Aku xtau nak kata ape, depa buat aku pusing sana-sini. Habis petrol aku ok. Dah pulak seliter RM2.40 (ke RM2.30?). Aku pun balik ke klinik dengan hampa.
     Di hari yang lain, aku pi semula Maybank S2. Tanya same Q. Jawapannye, Pegawai takda. Kali ni aku dah maleh nak tanya mana pegawai tu. Kene culik kot. Uishh..caboiii sungguh. Ada 2 orang kat service counter. Suddenly depa soh aku terus pi Etiqa, belakang Columbia Asia Hospital. Aku terpaksa guna Mr. Google kusayang lah. Sorang kata," Lepas ni Maybank dah tak buat insurance renewal. Kene terus pi tempat insurance. " At the same time, sorang lagi nak cakap something tapi stop in the middle sebab she's kind of nak cakap benda berlainan. Peliksss sungguh kelakuan dorang ni. Aku pun jumpalah Etiqa tu lepas buat beberapa pusingan macam lari 4x100m tu. Lama aku tengok Pegawai tu tekan2 macam-macam kat keyboard PC dia. Muka yang initially manis dah tukar jadi berkerut2 pulak. Rupanya ada problem - insurance aku not being updated since last year. So, die photocopy covernote insurance + geran kete aku & mintak aku tunggu phone call dia. In the meantime dia nak tggu reply from HQ.
     Alhamdulillah kejap je dah reply - dalam 3 hari gitu. So, today I went back to Etiqa. Aku reached Etiqa at 1.00pm. Pegawai tu break pulak ~ 12.30-1.30pm. Aku malas nak pi mana so just lepak dalam kete sambil blogwalking. Pukul 1.35pm aku masuk Etiqa semula. Pegawai tu ingat aku,so takyah cerita from A-Z balik :) Masa tu dia dah buka 'kes' aku ( betul ke term ni? Kalau doc & polis kita sebut kes.) Ingatkan ok & will take short time je. Rupanya still ada problem. Pegawai tu masih perlu kol people here & there untuk completekan insurance renewal aku ni. Lame lepas tu baru siap. So, dia kata, "Done," & pass cert kat aku. "So, road tax I kene buat mana ye?" She said at myeg. Aiyyaaa..1 more thing unsettled.
***
Ini adalah trial menggunakan myeg sebelum ni :(

43 comments:

  1. sabar ye.....kalau pergi main branch direct lagi better rasanya..dapat diskaun 10% lagi....! lepas tu pergi pejabat pos ..tak sampai stngh jam dah siap!

    ReplyDelete
  2. pegi jpj jelh bt roadtax ..sy xpnh guna myeg..hehe..sy lbh ske bt sendiri je semua ahaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagusnye Mila.
      Mila, boleh ke bawak geran copy?
      (takde yang ori).

      Delete
  3. Replies
    1. Kannn..
      Entah apa depa buat.
      Duit dapat, kerja tak jalan.

      Delete
  4. Sory... sy tak berapa arif dgn insurans xboleh bg pendapat hihi

    ReplyDelete
  5. saya tak pasti bagaimana cara Maybank ni bekerja cik shikin sebab saya masih belum ada kenderaan sendiri. tapi sepanjang kerja di bahagian HR/Admin dan berurusan dgn Maybank, memang diorang ni suka buat hal lah. Surat kita bagi dah banyak kali misplaced, sistem lambat update bila pergi tanya sendiri kat kaunter , dia punya receptionist (ye ke recep?) muka ketat giler. Sebab call tak pernah angkat. Kalau angkat pun bizi bizi bizi.

    Bagus entri cik shikin ni, buat peringatan saya di kemudian hari.. hehe.. >.<

    ReplyDelete
  6. Akak yang baca pulak rasa penat, Shikin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ros pun sama... sebab takde pengalaman bab ni..:( tak dapat nak membantu

      Delete
  7. qis xpkai maybank. xtau plak cmtu jadiknya..huhu
    xpela..sabar ok

    btw qis pun pernah buat yg letak nota kt cermin coz meter syiling parking rosak kt seremban kwsn KPJ Seremban tu. kang xpsl2 kena saman. klo murah xpe jgk..hahaha XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same experience rupenye.
      Haha..
      Klakar pulak rase.
      Tapi, mmg tak patutlah telan duit tapi meter tak naik angka, kan?

      Delete
  8. Nasib baiklah saya tak pernah alami pengalaman begitu ketika uruskan renewal insuran. Semuanya selalu licin dan beres. Maklumlah saya pergi buat dengan ajen insuran kawan saya sendiri. Tak sampai 20 minit semuanya settle kecuali bila sistem ada masalah...

    ReplyDelete
  9. bnyak betui cabaran..liku2 onaq berduri just nk merenew insurance roadtax ja ..haha..bukan pos ofis pn bole kot doc nk renew rasanya..huhu

    ReplyDelete
  10. Aik dah tukar layout ke Doc..nway I prefer the earlier layout...

    Apa-apa pun so far kita tak pernah guna MYEG. And my insurance guna Maybank. So far Alhamdulillah tak ada problem...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raudzah, saya pun xtau macamana boleh jadi macam ni.
      Phone ni slalu buat hal.
      Semalam saya baru perasan jadi macam ni:(

      Delete
    2. Anyone got idea how to shift back to the earlier layout? Please share..

      Delete
  11. saya tak pasti bab ni. sebab tak pernah tukar kereta dan tranfer NCD....
    Tapi perodua punya servis bab insurans dan roadtax tip top

    ReplyDelete
  12. dah jadi mcm bola kena tolak sana sini ... sabar je kan ... pengalaman saya dgn maybank , nak buka acc pun byk tanya ... perghhh .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap ada info dari pegawai Maybank kat entri ni.
      Kami dah feninnn..

      Delete
  13. Sabar jelah shikin.. kenapa tak pegi JPJ jer renew roadtax.. tak pun ke pej pos jer.. settle masalah.. yup dia pindahkan NCD dari keta lama ke keta baru.. jadi % NCD kita tak full laa macam baru first time beli keta.. save laa skit nak bayar insurans keta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde pengalaman buat kat jpj, kak.
      Dulu husband buat kat Hong Leong tak pernah tak setel pulak:(

      Delete
  14. kesian akak.. ingatkan dh settle. selalunya kalau kena ke maybank mesti banyak songeh. suka lg berurusan dgn CIMB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nina pun ada bad experience dengan Maybank...
      Huhu..feninnn.

      Delete
  15. hmm penatnye nak handle org bahagian customer servis ni.. mmg macam x pernah di train.. rasa nak record questions and case description je kn..klu dia suh p 10 tmpt pun bole on recording je...

    ReplyDelete
  16. Akak mmg x pnh face prob ni sbb insurance keta abah yg settle semua..

    ReplyDelete
  17. pegi main branch laa akak.. jimat sket. kalau yg lelain ni banyak benar songehnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang sepatutnya buat kat Rahang.
      Tapi, Maybank lain yang pepandai bagi feedback itu ini.

      Delete
  18. Oppsss....dah pernah try guna myeg yer...heeeeeeeeeeeeeee...
    ampun...tak nampak yg ni..heheh

    ReplyDelete
  19. xpernah ada pengalaman mcm niw lgi...

    ReplyDelete
  20. payah gak gitu.. nasib jijah xde pengalaman gini kak.. mudah gak settle insurans n roadtax

    ReplyDelete
  21. dr shikin. saya baru baca. follow up drpd entri saya yg renew lesen lepas 2 bulan mati tuh.

    oh byk juga info baru pasal insurance nim.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~