Wednesday, October 15, 2014

Gouty arthritis.

     Semalam, seorang pesakit lelaki umo awal 30-an masuk bilik aku dengan pakai 'crutches'. Aku ingatkan ada fracture ke sprain ke. Rupenye..

Pt: Doctor,  saya kene gout lah. Kaki saya bengkak ni. Saya dah pergi klinik luar, dia bagi painkiller & ubat surut bengkak & mintak saya datang sini.
Aku: Biar saya check ye. Ada salah makan ke?
Credit to Google.
Macam ni lah rupa bengkak kat kaki patient tu.
Pt: Saya makan daging korban banyak sangat.
Aku: Ermmm..Memang suspect gout ni. Banyak lah nak kene pantang makan kalau confirm gout ni :)

Prosedur:
Check darah - Serum Uric Acid.
Cer teke berapa result patient ni?
Kalau gout yang teruk, sampai jadi tophi tau
(refer gambar yang dalam circle)
- Nampak tak yang putih-putih tu?
 Nak tau apa kat dalam?
Jawapannye -> Deposition of Uric acid crystals.
Tajam-tajam ni..
* Ermmm...
SUA dia 626.

Take home message :
Sekarang ni banyak sangat penyakit yang dulu-dulu nya dihidapi orang tua tapi sekarang umo muda-muda dah kena. Pada pendapat aku, most probably adalah disebabkan faktor pemakanan kita yang tidak sihat. Kita kat Malaysia ni sangat mewah dengan varieties of food.

30 comments:

  1. Gout memang menyeksakan. Harga injection pun boleh tahan. Apa kata doktor cari tahu pasal Cellmaxx pulak.

    ' Cellmaxx mengaktifkan semula tulang sum-sum anda'
    Jangan marah doktor, sekarang perkongsian :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak marah, sis LM.
      Saya lagi suka kalau sis share info.

      Delete
  2. ya allah takutnya.. bengkak besar nnt

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Betul tu, anum.
      Mila, Zf: memang mintak jauh kalau kene sakit yang amat.

      Delete
  4. kwn saya sebaya saya pun dah kena gout . wpun minyak dan harga brg naik , org m'sia tetap mewah mkn ... ermmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sis VS.
      Ramai dah orang muda yang berpenyakit.
      Jom sama-sama waspada.

      Delete
  5. Seksakan tengok orang kena ghout ni...panatang larang pun banyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, Raudzah.
      Patients tanya saya,"Habis tu apa nak makan, doktor."
      Ramai patient yang tempelak balik kat doktor. Bagi saya senang je..boleh je pakcik nak makan apa saja tapi nanti pakcik tu jugak yang kene tanggung sakitnya...

      Delete
  6. aah,,mungkin faktor pemakanan huu

    ReplyDelete
  7. Huhu setuju.. sebab makanan terlampau sedap sangat susah nak jaga diri daripada berhenti makan >.<

    ReplyDelete
  8. good info la doctor..betul gaout ni skarang org muda2 pun bnyak kena...ada org kata seafood pun x bole mkn kalau gout ni..tul ka doctor??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul EI.
      Tapi, tengok juga.. Ada patients boleh food A tak kene gout, tapi patients lain makan food A kene. Ada patients tak boleh makan food B, tapi patients lain boleh pulak.
      * From experience..(bukan pandangan,Pakar:)

      Delete
  9. itulah..kalau dh byk sgt makanan semua nk mkn kan..jadi kalau nk sihat mkn secara sihat..sis JM ni ckp je pandai tapi bab mkn kekadang main belasah je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun sama, sis! Semangat berkobar-kobar nak makan secara sihat,..nampakj food tempting sikit je terus tumpas!

      Delete
    2. Ermmm tu lah.
      Kenapa lah orang jual makanan sedap2 kat kedai? Hehe..

      Delete
  10. penyakit org kaya. makan mmg mewah. penyakit dtg tak kira masa.

    ReplyDelete
  11. Member opis pun ada gout.. muda lagi, beza umur dalam 2-3tahun tua dari akak.. makan memang kena pantang laa.. tu laa sekarang nih banyak sangat orang muda dah mengidao penyakit orang tua..

    ReplyDelete
  12. macam mana nak overcome kak..? kena kurangkan makan..? and tak boleh cure ke..?

    ReplyDelete
  13. kalau gout x leh makan seafood kan?kacang...daging...kan? coz adik SA pun ada gout..umur baru 33...

    ReplyDelete
  14. Kena jaga betul2 kan tabiat makan kita,..

    ReplyDelete
  15. Kdg2 faktor pemakanan kita hr ni bust kdaan jd camni...

    ReplyDelete
  16. Zumal salah sorang yang sakit macam orang tua. Dorang cakap sebab pemakanan dan beban tugas luar kemampuan ( suatu masa dulu)

    ReplyDelete
  17. punca utama penyakit kat malaysia ni sebab makanan. betul lah kena jaga dari sekarang.

    ReplyDelete
  18. husband saya gout..dia makan macam biasa je tapi genetik kot sebab dua2 mak ayah pun gout juga

    ReplyDelete
  19. kalau bengkak sikit tempat sama dalam gambar tu...tak adalah merah macam tu.pernah sakit,tapi bila dah tak sakit lagi, bengkaknya tetap sama.gout juga ke tu Dr Shikin?

    ReplyDelete
  20. besar juhak bengkaknya, setakat ni tak pernah jumpa lagi depan mata...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~