Wednesday, October 1, 2014

Unexplained weight loss - Part2.

     Sekarang aku sedang merawat sorang makcik yang bermasalah turun berat badan dari 47-36kg since early this year.  And it never goes up back. 11kg tu..banyak, kan? Dulu aku pernah ada masalah ni - turun 2kg in 2-3weeks. Refer SINI ~ Apa nak jadi dengan aku? That's why aku up entry ni pulak afterwards ~ Unexplained weight loss in adults.

     Makcik ni memang takde apa-apa simptom lain. Ni senarai test yang kitorang dah buat untuk dia. Tapi, bukan semua at a time (bergantung pada relevant atau tak.)

1. Fbc (Hb 11.3 means tak rendah sangat)
Related topic ~Anaemia.
** Kalau rendah lagi, aku risau ada penyakit kronik is going on dalam badan dia.
2. Blood sugar (reflo, FBS)

3. Thyroid function test (T4, TSH)
Related topic ~Hyperthyroidism - jangan lupa rawatan.

4. HIV, hepatitis b, hepatitis c
Related topics
~Kajian Pengetahuan HIV/ AIDS.
~Hepatitis B.

5. Chest X-Ray (CXR)
6. UFEME
7. FOBT
8. Pap smear

Tapi, sume negative untuk makcik ni. At last aku plan mammogram (MMG). Pakar minta aku refer SOPD untuk scope (ogds & colonoscope).
Scope ni fibreoptic.
* OGDS -  scope atas (masuk ikut mulut)
* Colonoscope - scope bawah (masuk ikut dubur).
# She is actually highly suspected of having carcinoma (cancer) :(

12 comments:

  1. harap-harap dapatlah cepat2 selesai masalah makcik tu yer...

    ReplyDelete
  2. Simpton cancer macam tu doc..ingatkan orang yang kencing manis aje yang ada penurunan berat badan..

    ReplyDelete
  3. Kasihannya...semoga Allah lindungi dia

    ReplyDelete
  4. kesiannya... tentu dia sedih bla dgr pengkhabaran ni...

    ReplyDelete
  5. Allahuakbar .. moga makcik tu cepat sembuh. Baru tahu penurunan berat badan tu pun simptom cancer. .

    ReplyDelete
  6. sampai 11kg turun berat badan???...,.,

    ReplyDelete
  7. kesiannya makcik tu.. risau gak kalau berat bdn turun mendadak. intern penah cerita, dia kena bt Colonoscope tu. sakitnya

    ReplyDelete
  8. Banyak nye nak kena cek. hope everything will be alright.

    ReplyDelete
  9. oh..no wonder lah cepat sgt turun berat badan...sis ni nk turun sekilo sebulan pun susah

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~