Wednesday, October 8, 2014

Berat sangat ke 'Title' korang tu?

     Sape yang rasa dia orang yang aku maksudkan, please take note & please change, orait! Sape yang biasa baca entries or comments aku tentu tahu aku ni jenis 'direct' bab-bab berkaitan salahlaku or sivik ni. Bab-bab lain aku ok je, kan..kan..kan.. Aku ni baik sebenarnye,  except bab yang aku sebut kat atas, memang 'sorry naik lori' memang aku susah nak tolerate. Sebab aku bukan jenis macam tu. Tak kesahlah kau muda ke or tua dari aku - ko kenelah semaikan sifat respect kat orang lain. Jangan ingat ko ada 'Title' kat pangkal nama ko dah 'besar sangat', ok.
     Benda dah selalu jadi sebenarnye. Aku bagi contoh kisah semalam masa aku bawak husband ke Serdang (Sorry, aku bukan pi Selayang. Typo) Hospital ~ Husband accident. Asben aku kan on wheelchair. Die dah pulak besar. Susah gila aku nak tolak masuk bilik doktor. Nasib baik WC tu function well, so taklah tersekat2 aku nak tolak. Pintu bilik tu kan kecik..muat2 je. Ko, as doctor kalau nampak tak boleh nak tolong pegangkan pintu ke.  Apa berat sangat Title ko tu sampai tak boleh nak bangun dari kerusi? Helloooo, aku kat klinik aku even lagi ramai dari korang yang kerja syif masih boleh bangun pegangkan pintu untuk patient yang on WC, yang pakai tongkat, dll. Kalau patient tu buta ke aku siap panggil staf papah dia keluar. Dulu working hours kitorang kat hospital lagi lama, ok - kalau oncall sampai 36 Hours kitorang keje! Apelah sangat compare ngan korang.

PLEASE USE COMMON SENSE, OKEY!! Berapa banyak ok, daaaa?

Sambung balik...
Aku ni tengah terkial2 ni. Ada 2 doctor dalam tu tapi buat dek je. Aku nak pinjam kerusi untuk sendal pintu then baru nak tolak husband aku. Lepas tu Dr lelaki tu pandang semacam kat aku & kate lah aku kene jumpa Dr pompuan depan dia, bukan dia. Aku nak pinjam kerusi je kott. Dah pulak badan tegap tapi x reti2 nak tolong. Memang x gentleman langsung.

Sampai depan doc pompuan:
" Nanti you explain in Medical ye, sebab I pun MO (Medical Officer). "Owhh.." Aku cakap dengan penuh sopan. Nasib baik doctor lelaki tu tak menyampuk, kalau tak memang aku nak bahasakan macam ni - "Dah kenapa kalau aku doctor. Aku kan manusia. Patients lain pun manusia jugak!" Damn! Haaa..garang tak aku?

Take home message :
~ Buat kerja tu biar ikhlas. Bukan sebab makan gaji. Ko ingat HALAL KE GAJI KO KALAU kerja macam tu?

33 comments:

  1. kat hospital selayang layanan memang macam tu huhuu..biasa kerja di sana sebagai penghantaq diet..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry,Aana. Typo tadi.
      Tapi, mostly semua pun camtu.
      Pesanan untuk sector lain jugak - PLEASE USE COMMON SENSE as I stated above. And, kerja biar ikhlas.

      Delete
  2. orang macam ni jenis takde hati & perasaan gamaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati tu nak operate keluarkan lepas tu kasi cuci bersih baru masukkan balik.

      Delete
  3. haa. mmg tkde sivik. tlg la pgg pintu. itupon susah. itu mkn die bile kene bahasa MO. huhu sbr jela

    ReplyDelete
  4. kadang2 ade doktor yg tak tau nak bantu kurangkan beban pesakit pon dr syikin.. mase ayah saya sakit dulu, ade satu doktor tu muka masam then cakap pun kasar je.. bengang je tgk muke doktor tu.. ishh.. sorry dr syikin.. anis tau xsemua doktor mcm tu.. elok jugak dr syikin luah cmnie.. :) betul tu..keje kena ikhlas baru gaji tu jadi halal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun ada yang macam tu.
      Memang patut bahasakan je balik.

      Delete
  5. huhh..lega..Acik alergik sikit bab title-title ni...sib baik title tutt...kalau kami orang kampung ni pun, macam nak tak nak je layan..sabar Dr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak kira orang kg ke bandar, Acik.
      Kita pakai smart pun dia layan macam tu.

      Delete
  6. Hurm sabar kak.. tak semua orang yang humble cam akak.. untung dapat kenal doktor cam akak ni.. jgan marah-marah.. tak patut derang layan patient macam tu, tak bertimbang rasa la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak cuba bersabar.
      Semalam pun malas nak layan doc lelaki tu. Dia ada gak cakap2 masa discussion dgn doc pompuan tu.
      Entah berapa ramai lagi yang pernah kena ngan government worker macam ni, kan?

      Delete
  7. amboii garangnya dr.shikin.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...dorang semua ni kalau tak kena memang 'bermaharajalela'.

      Delete
  8. Tu lakan ..Kita ni nak buat kerja tu biarlah ikhlas ...

    ReplyDelete
  9. Kadang2 tak faham betul ngna manusia camni kan Shikin tak reti nak tolong menolong ..Macam la dia bagus sgt sbb dia doktor huhuhu...sabor jer laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabor je lah.
      Saya memang dah selalu jumpa ni maybe sebab selalu bawak ahli keluarga dapatkan rawatan kat Hosp.

      Delete
  10. Ye betul.. kenapa ada yg jenis mcm tu... tak yah nampak berlagak dgn pesakit.. kan dpt pahala klu tolong tolakkan sekali... haish.. baru dpt title doctor dah rasa megah kan... KM respect doc yg perihatin dengan pesakit

    ReplyDelete
  11. betul la..selalu nampak macam gitu..cukup tinggi sangt ke diaorang sampai nak tolong orang pun tak boleh

    ReplyDelete
  12. tu la bila rs brlagak hebat sgt smpaikan tolong org pun susah. bila kene batag idung sndiri bru diorg tau agaknya... www.sihatgojes.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. hiiii akak maaflah lama sungguh iols tak menjenguk akak.. jangan merajuk denganku yeee akak..

    alaa akak biasalah kak.. tak semua doc okay.. alhamdulillah masa ayah masuk ward dulu semua staff baik baik.. sampai weols semua
    dapat makanan sekali. tak ada naik naik suara.. lemah lembut aje cakap. tapi CT penah jugak witness staff hospital yang dasat dasat. kekadang tu pesakit kena marah balik. huurm.. tapi orang kata apa tu.. sbb nila setitik rosak susu sebelanga. kalau sorang MO buat hal maybe satu hospital tu kena pulau hehehe

    ReplyDelete
  14. tak ramai org yg buat kerja kerana keikhlasan . kebanyakannya kerana kerjaya ... geramlah juga dgr cerita ni . dah nama dr . kan ... sombong tu ...

    ReplyDelete
  15. Keja doktor ke apa ke keja mau ikhlas.. nasib shikin nih Dr. yang baik orangnya.. dok kat opis pun kekadang keja pekerja rendah awam ke kaunter ke apa ke kekadang buat jugak..

    ReplyDelete
  16. betul tu kak. saya ada kenal sorang lecturer ni. dia sangat gila marah kalau orang tak panggil dia doktor. tapi bila lecturer yang bergelar doktor, dia panggil nama biasa je.. hek eleh, pentingkan gelaran betul.

    saya kagum dengan orang yang x pandang pada title. title tu bukan boleh dibawa ke akhirat sana kan kak. bukan boleh tolong kita. Title Hajjah dengan Haji lagi best.

    ReplyDelete
  17. Zumal yang dengar nie naik geram... Kat Perlis pun sama, tapi tak semua macam tu. Ada gak yang ok.

    ReplyDelete
  18. banyak orang banyak ragam.... doktor yang selalu Sha buat checkup ni berlagak & asyik nak hina patient macam Sha... fistula dah besar gabak pun dia asyik cakap nanti orang takut tengok sebab macam monster...

    hurm.... miss my childhood, doktor sangat bertimbangrasa...

    ReplyDelete
  19. Macam2 hal kan..kadang2 wujud jgk org mcm ni...eh klinik u kat mn eh?

    ReplyDelete
  20. eeee... rs nk sepuk jeeee org mcm tu!!

    ReplyDelete
  21. hummm macam macam sis..kesedaran sivik kurang

    ReplyDelete
  22. mmg sakit hati kalau ada org mcm tu ..baru ada titlte sikit pun dh nak tunjuk BESAR sgt kan..hishh..geram sis JM dgr lah..apa salah nya buang title tu sekejap..tolong lah xkan tgk je..eeee...harap2 ada org buat kat dia mcm tu apa dia rasa kan...isshhh GERAM!!!

    ReplyDelete
  23. orang apa kak shikin doc lelaki tu?
    haritu kakak saya denggi pon pegi hospital tu jgk. separuh mati menunggu servis dia even tak ramai patient kot time tu. last2 xwarded pon padahal platelet dah below 90. pastu bawak kakak saya balik perak terus warded kat perak n after sembuh doc kat perak ni ckp ada bengkak hati sikit. nasib baik sekarang dah ok. sabar jela.

    ReplyDelete
  24. eeiii macam tu sekali kan, susah sgt ka nak tolong, bukan kurang pon gaji yg diterima... apalah salahnya , benda simple je kot... susah kalau org yg berkira sangat ni... huhuu... kurang sikap timbang rasa dan simpati

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~