Thursday, October 30, 2014

Adam Hadif 'exam' lagi.

     Dulu masa abe pekse setengah tahun, mama jugak yang 'kecut'. Ni tengah peksa akhir tahun mama masih rasa yang sama. Walhal anak mama baru je 5 tahun. Bukan nak UPSR ke..PMR ke..SPM ke..(3hb Nov dah start SPM tau). Refer SINI ~ Adam Hadif sits for exam. Owh really?

     Kenapa aku nak kecut perut, risau, cuak? Mungkin sebab mengharapkan anak aku dapat buat yang terbaik, sedangkan macam kind of impossible sebab aku sangat jarang luangkan masa untuk ajar dia. Kecuali last minute macam ni baru nak ajar semua. Macam revision jugaklah. Aku tak pernah 'push' dia soh dapat top 3 sebab tadika (PASTI) je pun,kaannn.. Dulu pun aku tak ajar, alhamdulillah dia dapat no.6 dari 30 orang & secara keseluruhan no.15 dari 60 orang (untuk 5 tahun ada 2 kelas). Tapi, dalam hati aku tetap nak anak aku sama atau lebih baik dari aku.
     Dulu masa aku Tadika KEMAS - dapat no.1 secara keseluruhan. And, masa penyampaian hadiah aku bolot semua. Tak sape ajar aku. Ayah aku belajar takat LCE, mak pulak darjah 6. Mak kata, "Mak pandai dulu tau. Tapi, berenti belajar sebab kami orang susah." Mak sambung lagi, " Ayah kau dulu pun masa sekolah omputeh dia nak sambung belajar tapi Atuk x bagi & suruh tolong kerja jual ayam kat pasar. " Sedih aku dengar cerita mak. That's why aku belajar sungguh-sungguh untuk realisasikan impian mak & ayah aku yang tak tercapai :). Tapi, tu lah..anak pun aku nak jadi sama macam perangai aku.
     Entri ni bukan nak berlagak setakat no.1 tadika je pun. Hehe. Tapi, aku nak budak-budak sekolah ni tau, jangan nak salahkan parents kalau depa x ajar korang. Depa pun belajar takat mana? Kalau yang educated sekali pun, banyak masa di luar sebab bekerja. Nak cari duit untuk sape? Korang jugak, kan? Asben pernah cerita anak Kol (sebutan askar -> Kenel. Jangan salah sebut tau:) dia semua pass with flying colors tau. Cth: SPM 10A walaupun dia asben wife busy. Anak-anak dia faham. Harap anak2 aku pun faham kenapa aku kena kerja & tinggalkan depa sepanjang hari.

29 comments:

  1. erm... dah lama x jengah... saya pun ank tgh exam, bergetar risau ank x bleh jawab exam... hihhi...

    ReplyDelete
  2. betul tue.. saya pon duku parent mana dok ajar pon.. usaha sndri semuanya..just mtk kt parent doa ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ZF.
      Tak boleh manjakan diri sangat.
      Kena berdikari.

      Delete
  3. eh samalah! anak saya pun PASTI juga
    arini dah last exam kan?
    bezanya anak saya idaklah cerdik sangat
    paling tinggi pun, dua dari belakang aje kedudukan dia
    tapi saya tetap bangga dengan dia, bakal engineer tu!!! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amiin.
      Moga doa sis dimakbulkan.
      Baru tadika je pun tapi saya ni memang gelabah lebih..dari dulu lagi.

      Delete
  4. Jadi mak mmg gitulah Nazeck....tak kiralah tahap tadika ke apa...tp yg pasti SPM lagilah takut haha....Nak buat camne takut tak takut kena hadapinya....
    Anak OKje yg kecik tu masih belum sampai rasa nak belajar lagi...ohhh risau sungguh

    ReplyDelete
  5. Sama2 la kita doakan kejayaan anak2 kita...Anak2 Kak Lya pon dah selesai peperiksaan ..Hanya kakak ada satu lagi paper ahad nanti..

    ReplyDelete
  6. beza sggh ye dgn zaman kita...time tadika x de pn exam2 ni ;-)

    ReplyDelete
  7. Insya Allah. Moga anak-anak akan tahu nilai dan hargai jerih payah parents yang bekerja demi masa depan mereka :)

    ReplyDelete
  8. saya tak dapat no 1 kat tadika...

    ReplyDelete
  9. Itulah, anak yang exam, kita yang lebih2.. apapun anak2 dah abis exam minggu lepas.. ada yang diaorang dapat buat dengan baik, ada yang kureng.. asalkan diaorang dah berusaha dah memadai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abe ni tanya peksa soalan apa bukan nak jawab.
      Kene paksa baru lah jawab.

      Delete
  10. dpt no 2 masa skolah rendah pun rasa xpandai lg.. sama la parents pun bkn belajar tinggi sgt. semoga anak2 sis berjaya juga

    ReplyDelete
  11. Alahai...akak ni lg plak weekend mama....bkn anak x fhm tau..tp akak yg terasa sbb x dpt spend time secukupnya dgn dia ..stress tau...

    ReplyDelete
  12. biasa la.. naluri ibu kan. nak anaknya bt yg trbaek kan :)

    ReplyDelete
  13. hihi rilex kak.. anak anak okay aje kang mak nyeee stress hihi..

    ReplyDelete
  14. memang kebanyakan ibu ibu akan ada perasaan macam tu kan bila anak nak exam,, hihi.. macam kakak-kakak Ros jugak..

    ReplyDelete
  15. moga anak2 kak shikin memahami dan berjaya didunia dan akhirat :)

    ReplyDelete
  16. itu semua atas kehendak diri sendiri..jika sendiri mahu belajar ..rajin berusaha..in sha Allah..mesti boleh..x perlu parent nk susah2...tapi kalau parent tu dapat luangkan sikit masa pun ok gak..lebih baik..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~