Saturday, January 17, 2015

Pagi Jumaat tempik orang. Apehal?

     Insidens ni berlaku pagi tadi. Masa aku otw pi kerja. Tapi, aku tetap nak cerita supaya jadi pengajaran buat semua pengguna jalan raya.

      Alkisahnya, kat 1 simpang jalan ni yang memang selalunya busy gila -: Aku naik keta & nak keluar simpang. Aku bawak keta biasa tak tutup tingkap kalau pepagi sebab aku taktahan kena aircond. Okey, aku memang selalu perati betul2 sapa yang tak bagi signal masuk simpang - meaning dia nak go straight lah kan - and meaning aku bolehlah keluar simpang.

    Ada lah sorang mamat ni naik moto laju je macam nak jalan terus, memang aku perati dia tak bagi apa2 signal. So, aku apa lagi, terus nak keluar lah. Aku memang awal-awal dah bagi signal. Tiba2 aku brek mengejut sebab mamat tu belok masuk simpang tu. Masa dia dah belok tu baru dia bagi signal. Mungkin masa tu sel-sel otak dia baru berhubung - kes tak cukup DHA ler tu sebab tak minum susu. Aku dah nak hon.FYI, aku memang suka hon orang kalau kes gila macam ni. Tapi, aku sabarkan hati sebab aku masih waras. Buatnye aku hon, lepas tu dia terkejut..tergolek atas jalan..kene langgar kete. Apa jadi?

Cite belum habis k...

    Mata  aku pun mengikut je mamat tu masuk simpang dengan harapan dia sedar kesalahan dia. Rupanya, dia pulak yang tempik aku sekuat hati sebab tak pueh hati aku yang kononnya tiba2 nak keluar simpang. Boleh pulak dia tempik aku, " Oiiii...sabar lah! " Mamat ni belum kenal aku sapa. Nasib baik kau jalan. Kalau tak, screw driver & spanar aku yang tajam yang sentiasa ada kat pintu belah driver ni bakal tertojah kat tayar moto kau!!

Take home message:
- Tolong patuhi undang-undang jalan raya.
- Tolong hormat pengguna jalanraya yang lain.
- Kalau kau yang salah, tak payah nak lepas geram kat orang pulak.

Related topics:
~ Mama boleh! Jom pi gunting rambut.
~ Orang lain pun pernah accident maa...

21 comments:

  1. Syukur tak jatuh dari motor.. kalau jatuh.. xde masalah hulurkan bantuan tapi sambil tolong memang kena sekolahkanlah jawabnya..

    ReplyDelete
  2. Sabaq doktor sabaq..ni mmg kes naya ni..mmg stanby skru driver tu untuk apa.. pertahankan diri ka doc??...bole tahan ganas doc ni no..haha

    ReplyDelete
  3. kalau kat pekan di kampung saya tu dah biasa doc,, memang tak guna signal nak2 bebudak bujang,, main tibai masuk simpang je,,pastu press minyak kuat2,,

    ReplyDelete
  4. bersabarlah doktor, kali ni budak tu terlepas, satu hari nanti mesti dia kena " sekolah" plak kat mana2 org yg dia buat camtu... baru dia tahu

    ReplyDelete
  5. perghh kalo sy pon sy geram..slh dia lpstu nk mrh org ...

    ReplyDelete
  6. yg bawa motor, kena banyak hati2.. karang ada insiden mengejut mcm ni,boleh jadi tak terkawal mtor..ya la motor kan 2 tayar,nk balance,terkejut karang abes jatuh.. huhu..
    mcm sia2 ja apa yg dia belajar msa ambil lesen.,tak bgi signal..

    ReplyDelete
  7. Sebab tu la Cik Mimie tak berani nak bawa kereta..takut bila terjadi apa2 yang buruk bukan dari salah kita..tapi salah org lain..

    ReplyDelete
  8. org cmnie la boleh menyebabkan org lain yg dapat padahnye.. main hentam je.. haiyoo

    ReplyDelete
  9. selalu mcm tu lah kan.. kes tak bg signal ni mmg sakitkan hati betul kan..

    ReplyDelete
  10. Doc ni macam my #gula2hati kalau bawak kereta la....takut SA..siap ckp...ko x kenal aku lagi sapa...meh kalau nak rasa parang bawah seat aku ni....ayoooooo

    ReplyDelete
  11. uishhh.... dia sedar dia yg silap... nk slahkan org

    ReplyDelete
  12. sabar, sabar.. bila berhadapan dengan situasi macam ni, memang kadang-kadang rasa tak tahan nak marah...

    ReplyDelete
  13. memang sakit hati berdepan dengan orang macam tu..kesalahan diri sendiri tapi nak salahkan oranr lain..sangat tak adil..

    ReplyDelete
  14. tu laaaaa masalah tak reti kasi signal. dia ingat ada cop kat muka dia agaknya dia nak pi kiri ke kanan.. ingat hebat sampai cemtu.. eeee dala mmg yg naik motor slalu ngundang bhaya kat org lain. drivers plak nak kena fikir keselamatan diorang. CT belom penah kena tempik la lagi tapi menempik pernah. dalam kete tingkap tak bukak =P hahahaha..

    akak kira berani jugak nak bunyikan hon. CT mak da pesan jangan main hon hon orang.. kot yg dihon tu mafia ke eeerk.. nauzubillah. slagi bleh sabar kita sabar..

    ReplyDelete
  15. biasa laa perangai manusia nih macam2.. akak perah kena isyarat f**k pun pernah.. macam2 laa.. itulah kekadang kita dah ikut peraturan, kita jugak yag disalahkan..

    ReplyDelete
  16. ahh..garang jugk shikin ni sebenarnya..ishh..kalau org mcm tu mmg sis JM kejar je..geram sbb dia yg salah..ahakss..cakap je sebenarnya x berani..sakit hati lah ada org mcm tu...suruh di pegi ambil exam undang2 jlnraya semula

    tapi kan..bab guna singnal ni mmg ramai pengguna j/raya x suka guna signal..x faham betul...dah dekat kita nk masuk simpang baru bagi signal kita ingat dia nk terus..geram!!

    ReplyDelete
  17. Kita dah ada KIKI STERENG LOCK... Akan datang... SHIKIN SPANAR JAYA menyusul.. He He He...

    ReplyDelete
  18. wow.. boleh tahan juda dr. shikin ni yer. ingat saya sorg jer mcm tu...hehe.. kadang tu imagine sendri dlm kepala kluar bawa stereng lock tu pecah cermin kereta depn blakang rg yg xgheti bg signal, yg tetiba potong xbg signal n suka suki mak bapak cilok potong que.. terasa satu kepuasan di situ. n kalau boleh mcm nk hempuk2 kepala orang tu ngan ketul bata...haha.. psycho tak?? T_T

    ReplyDelete
  19. mcm my kakak kena lah . tetiba je bunyi hon motor dr belakang yg ntah dtg dr mana n laju giler . nasb baik my kakak x de heart attack

    ReplyDelete
  20. Selalu kita dah hati2 baik punya tapi sebab orang macam tu la yang boleh sebabkan eksiden. Nasib baik takde pape.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~