Thursday, May 29, 2014

Tips to build confidence.

I feel important to bring out this topic after i read on some entry saying that they have lack of self-confidence.
Okey...but, whatever yang u olzzz will read afterwards are basically from my own experience.. Xde 'cedok-cedok' ok.
Ni opinion aku je...… & am not an expertist, okey.

Actually aku yang dulu [Tegar lah pulak] pun asalnya sorang yang bersifat INFERIOR. And aku slalu cari jalan nak jadi sorang yang CONFIDENT. Mase sekolah x ketara sangat inferior aku ni. Tapi, bila dah start housemanship..aku slalu gugup bila nak jawab soalan pakar tentang pesakit & penyakit kat hospital. Kat hospital banyak kes emergency & aku sangat stress..especially bila aku takde mase untuk tido. Tapi, bila aku dah pindah ke klinik kesihatan,  aku dapat kerja dengan lebih baik & pantas (aku tengok patient sangat cepat..tapi, rapi ok, bukan touch&go). Pengalaman bekerja di hospital sebenarnye banyak mengajar aku and in fact, pengalaman bekerja di 7 buah klinik kesihatan pun banyak memberi pengalaman & pengajaran kat aku. Ape yang aku nak share:

1. To be a confidence person..first you have to be somebody.
2. To be somebody, first you had to have certain level of knowledge & also skill.
3. It's better if you can sharpen your English language.
- Tak payah 'master' pun. Cakap je 'manglish' cam aku. Aku orait je. Orang lain pun 'rojak pasemboq' tau.
4. You have to show off a bit that you are also good during conversation with your colleagues.
5. Cakap banyak. Don't be so timid.
* Ko ingat colleagues ko yang banyak cakap tu banyak ilmu sangat ke? Dorang tu cakap banyak. Ampu bos banyak. Tapi, habuk tarak. Bukan aku nak ajar korang jadi macam diorang tu..It's good if u can be better than them.
6. Appreciate yourself - realize your own values.
7. Jangan malu belajar dengan orang yang lebih pandai dari korang.

Setiap points yang aku bagi ni sepatutnye aku kene elaborate more so that korang akan understand more. Cume aku worry if korang dah boring sebab dah berjela aku membebel ni.

15 comments:

  1. wah!..tak tau lah saya ni jenis konfiden ke tidak? huhuhu belasah je

    ReplyDelete
    Replies
    1. You know yourself better than anyone else do. Jangan sia-siakan talent yang yang u ade..

      Delete
    2. betul tu.. setiap orang ada bakat tersembunyi

      Delete
  2. tag :) http://twinkleeestar.blogspot.com/2014/05/beauti-giveaway-2-by-rafydahouse.html

    ReplyDelete
  3. hmmm... bab manglish tu memang betul. dulu sebenarnya takut juga nak cakap English. tapi lepas dah banyak kali tengok english movies and tv series, lama-lama makin confident pula.

    sebab sambil tengok sambil bercakap sekali. hehe.

    * Ko ingat colleagues ko yang banyak cakap tu banyak ilmu sangat ke? <<<- ini memang kelakar. haha.

    ReplyDelete
  4. untuk mahir memang perlukan latihan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semakin banyak kita akan bertambah mahir.. semakin kita mahir kita akan bertambah yakin

      Delete
    2. betul tu..yang penting usaha jer..

      Delete
  5. Ros akui dulu Ros pun kurnag berkeyakinan. tapi,terfikir jugak sampai bila nak macam tu. So, mula tanankan dalam diri supaya berkeyakinan sedikit

    ReplyDelete
  6. tq, sedikit sebanyak.. ia membantu, kadang2 rasa down jugak dengan tiba2...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~