Monday, August 4, 2014

Ubat kolesterol sebabkan kencing manis? - Part1.

~ Autopublish entry ~
Patient ni ramai yang anggap mereka faham bila baca Medical Journal. Then, buat rumusan sendiri. Bila kita counseling depa takmo dengar pulak tu & pertahankan jurnal yang dibaca konon sumber sahih sebab American journal.

Memang journal tu tak salah tapi u depa yang salah konsep.

Kalau saya, saya akan mintak 1 copy so that i can go through the article mase free time at clinic or kat rumah (jarang free during working time).

Kes terbaru: Patient boleh-boleh taknak continue Lovastatin (ubat kolesterol) die sebab takut kene Diabetes/kencing manis. Die takmo terima langsung explaination aku. Lepas dia dah balik, aku rujuk FMS aku. So, FMS suruh aku bace ni. http://m.circ.ahajournals.org/content/126/18/e282.full.pdf & bagitau dia apa yang aku faham. AHA tu American Heart Association.

Huhhh...
Aku rase, sah patient tu bace journal separuh jalan? And, kalau die bace habis   pun, I wonder whether he understands all the terms. Even he used medical dictionary pun die tak mungkin faham sebab ilmu ni kene berguru, tak boleh suka-suka tafsirkan sendiri.
# Bersambung di Part2.

12 comments:

  1. Terlepas pandang tadi..
    Ter'autopublish' Part 2 sebelum Part 1 ni.

    ReplyDelete
  2. Susah kan kalau mereka terus dgn pendirian macam tu. Bahayakan diri sendiri gak tu. Sepatutnya bila jumpa doktor, mintalah second opinion.

    ReplyDelete
  3. Bab-bab kesihatan ni, tak boleh buat-buat faham..kena rujuk yang pakar jugak..kalau salah tafsir, lain pula jadinya nanti.. bahaya kan..

    ReplyDelete
  4. alah, manusia. kadang-kadang dia nampak satu penyakit yang menakutkan, dia tak nak baca sepenuhnya dah.

    macam tu lah berlaku dalam konsep yang lain pula. baca berita pasal ni, dah terus tuduh menuduh.

    ReplyDelete
  5. Hmm..susah jugak kan..Nway apa yang kita baca mungkin berbeza dari apa yang kita faham..so kena hati-hati..

    ReplyDelete
  6. Yang penting jaga pemakanan kita ...

    ReplyDelete
  7. jadi tidak ada benarnya lah eh..

    ReplyDelete
  8. ehh...kolestrol ngan darah tinggi x sama eh

    ReplyDelete
  9. Hmm.. tefsiran berbeza-beza tulah yang memeningkan..

    ReplyDelete
  10. berbeza pemahaman , bhya gak tu... kdg2 apa yg dibca dan difahami tak sama apa yg dijuruskan oleh artikel tu... nak tak nak, bila bca artikel lebih2 lg berkaitan dgn kesihatan lebih baik rujuk doktor atau yg lebih pakar...tafsiran berbeza2 setiap org...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~