Saturday, May 10, 2014

Masak bubur anak cara mudah.

Segan pulak aku nak ceriter pasal nak buat bubur anak jer pun.
Bagi ibu-ibu yang dah handal , topic ni pasti nampak kelakar kat mata korang kan.
Aim aku sebenarnye nak berkongsi ngan ibu2 muda….especially yang bekerja & baru ada sorang anak.
Nape aku nak share dengan dowrang?
Sebab most of them xsempat nak buat bubur for whatever reason – xde mase, leceh, malas, no idea nak masak ape. So, dorang just beli yang yang segera yang pasti x berkhasiat. ..banyak perasa tambahan. (Tulah pasal perkembangan otak anak terganggu).
I was once like them…mase baru dapat sorang anak. Macam-macam perisa nestum aku beli mase tu. At last, ape jadi? Bile budak dah setawun gitew …mase die dah patut makan macam-macam food like ayam, ikan, daging, sayur, etc..die ‘tolak mentah-mentah’. Then, komplikasinya adalah kurang zat + anaemia (kurang Hb). Anak aku turun 9.8 g/dL. Rendah la weii.. Keadaan ni akan menyebabkan imuniti badan menjadi rendah & consequence die adalah anak senang sakit. Datang klinik memanjang demam. Bile check FBC, kompom Hb low.
Korang yang banyak experience ni tolonglah mak-mak muda ni. Jangan arr biar dorang terkial-kial.
Anak seken & no tigo memang den dah okey (elehh…macam arr aku pandai cakap nogori..) Hahahaaa…
Tapi hari cuti jerr pun aku masak bubur ni. Pemalas punye Shikin. Sebab hari keje pukul 6.30 baru aku bangun. Ape cerr kan? Hek eleh..kalau bangun kol 5.30 pagi pun ..’rajin sangat’ kan.
 Well, back to the point.
Sila refer gambarajah di bawah (gitew) untuk memasak bubur yang pantas tetapi sedap & x bunuh vitamin di dalamnye.
First of all - ambik beras (saje nak promote bekas beras Tupperware)

Secondly - Aku akan basuh beras dalam bekas bertapis ni - sebab cepat (beras xde tumpah2 kalau nak cepat)

3rd - Aku jerang nasi wat bubur dulu.

4th - Aku panggang lauknye yang aku dah perap macam kat gambar 5th.
Cara ni menyedapkan rase. Xdelah cam rebus dengan beras je kan..

(No. 5 - Nilah ayam yang dipotong kecik. Ni aku perap dengan McCormick Oregano + sedikit garam.)

6th - Ni boleh potong sayur. Gune gunting kan senang - macam gunting Yong Tau Fu.
Masuk sayur ni last skali sebab nak elak vitamin dari mati kalau masak lama sgt kan.

7th - ni Bubur yang dah siap nak blender. Letak ayam tadi skali dalam tu.
Aku ikut mak aku..kitorang suke pakai blender kering sebab blender besar tu susah nak korek-korek kalau setakat nak blender sikit2 ni.
Jeng..jeng..jeng..Nilah gambar bubur yang siap diblender.
Sangat berkhasiat untuk anak.

  • ·   Hb = haemoglobin.
    •    (Normal range berbeza mengikut umur kanak-kanak . Orang tuo punyo samo. Sila rujuk Doktor yang merawat).

**** sELamaT mEncUba ****

4 comments:

  1. bukan budak aje selera.. saya tengok pun selera.. hurmmm rasa macam nak makan bubur pulak petang-petang nih..

    ReplyDelete
  2. macam best jer.. org dewasa pun boleh makan juga nih..

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~