Wednesday, May 14, 2014

Ape makna C.I.N.T.A ? Ape makna S.A.Y.A.N.G ?

Setakat umo aku dah 31tahun ni..macam-macam definisi cinta yang aku dah jumpa. Sangat broad makne tu bagi sesetengah individu. Aku rase ade makna yang tak patut diaplikasikan pun. Tapi, tuan badan tetap berkeras die betul.
Mase bercinta  memang semuanya nampak indah. Setuju tak? Masa dah kawen, baru nampak true colours.
Actually mase berchenta tu korang ade yang dah dapat teka karakter pasangan korang tu macamane kan? Tapi korang tetap pilih insan itu sebab cinta dah butakan korang. Lagipun dalam hati korang ade yang rase bile dah kawin nanti takkan die perangai camtu jugak kan? Korang..korang..korang…yang still bujang ni…don’t be fooled okey. Korang kene clarify betul-betul ngan boipren korang tu whether die nak berubah ke arah lebih baik ke lepas dah bergelar suami & bapa kepada anak-anak korang nanti. Kalau jawapannya not convincing, tinggalkan je . Biar sedih sekarang..jangan merana di kemudian hari. Buat solat istikharah (ni yang aku xbuat dulu..). Kadang-kadang tu bukan x banyak pilihan lain. Tapi, susah kalau hati dah melekat kat sorang tu je.
Ramai yang mengidamkan pasangannya begini & begitu. Tapi, yang dapat..same ke? Kalau korang redha dengan ape yang korang dapat, Alhamdulillah. .. Kalau tak, jadilah korang orang yang stress.
Macam aku, aku suke husband yang dok umah..tak macam laki lain suke lepak kedai mamak..balik kol 3 ..4pagi OR tinggalkan aku sebab ade aktiviti ngan member-member die. Aku nak asben yang penyayang, bukan yang pemarah or cepat melenting. Yang suka manjekan aku. (Aku ni manje tau) Peluk2..cium2.. AWAS!! Aku bukan maksudkan sex okey. Bab ni yang buat laki & pompuan slalu berbalah/ gaduh/ argue. Please take note - LOVE IS NOT ALL ABOUT SEX ONLY!! Aku menyampah kalau laki maksudkan cinta = sex. Erggghhhh. Best kalau dapat asben yang ringan tulang (bukan kaki membuta..), suka offer pertolongan (bukan sampai tahap merayu mintak tolong baru nak tolong. Takpun lepas dah bergaduh sakan baru nak tolong), bertoleransi dalam banyak perkara (bukan tuding jari ni keje bini …bukan keje laki). Yang suke sharing…dengar celoteh aku (aku ni banyak cakap..suke cerita macam-macam). Jangan aku cerita tapi die x dengar & jari dok tot..tet kat fon… Or die mengangguk je tapi bile aku tanye pendapat die terpinga-pinga taktau ape aku cerita. Memang aku hangin la. Or 1 thing, bile aku cakap..macam aku bercakap dengan dinding. (Korang dapat tau kan samada the other person pay attention tak dengan perbualan korang.)
Then, kalau dah jadi bapak. Buat cara macam dah jadi bapak. Jangan ingat ko tu bujang lagi. Buat ape-ape perkara libatkan anak-anak. Nak gi bercuti bawak anak. Dok umah pamper anak. Main-main ..gelak-gelak ngan anak. Jangan layan TV je sampai xdengar anak panggil ko dah seplo ..doplo kali. Jangan nak tido sampai 20jam sehari sampai xsedar kalau tsunami pun. Ingat ko tu baby ke hape. Jangan sampai baby menangis terlolong-lolong jiran selang 3 rumah dengar ko tak boleh dengar. Jangan asik nak berkurung dalam bilik sampai anak pun taktau rupenye seharian ko wujud dalam rumah (anak ingat ko gi keje) …konon nak buat office work rupenye dok layan game. Get close to your kids beb. They need you. Jangan biarkan anak-anak grow up neglected..tanpa kasih sayang. Dah besar nanti die akan jauhkan diri dari ko... OR akan terlibat dengan criminal. Jangan compare the way your parents jage ko. Past is past ok. Get back to the future. Be realistic. We are in the millennium years beb. So upgrade your thinking jugak. RAM kasi lebey.  Aku jugak dream yang as a family kite sit together with the kids & ajar dorang membaca/menulis/drawing/bace Quran/solat Jemaah. Bukan asik-asik punish your kids bila die buat salah. Budak-budak memang xcukup akal. Ko tu yang BODOH sebab xmo ajar dorang what is wrong what is right, what is good & what is bad, what they should follow & what they shouldn’t. Kan best if a father/ mother functioning … so that everybody in the family will be happy.
Rasenye tak susah pun nak buat yang aku cakap tu. Cume hati ko tu boleh trime ke tak.  Jangan pentingkan diri sendiri jer...
Actually banyak lagi yang aku nak membebel tapi dah xhengat.
*** Harap ambil pengajaran ***
PLEASE !

5 comments:

  1. hurmmm. membaca entri ini membuatkan saya rasa nak komputer kejap.. hehehe.. offline pergi layan anak bini kejap

    ReplyDelete
  2. setuju.. tapi kekadang pemikiran lelaki tu sendiri tak seperti kita orang perempuan..

    ReplyDelete
  3. saya setuju dengan apa yang doktor tulis ni. ramai orang tidak sedar dengan tugas mereka sebagai ibu bapa. Harap ibu bapa yang terpesong kalt luar sana cepat sedar akan hal ni.

    ReplyDelete
  4. Akak senyum je sepanjang baca entri ni. Tafsiran cinta dan sayang memang berbeza bagi setiap orang, tapi tanggungjawab tetap tanggungjawab :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~