Thursday, May 29, 2014

Keje goyang kaki.

Cencus/ Talley sheet aku harini.
Semua doctors mesti fill up details every
patient yang dirawat dalam ni.
Dalam 1 page boleh fill 35 patients. 
     Dengar tajuk tu..mesti korang ingat aku makan gaji buta, kan?
Hehe..bukan macam tu. Actually kalau korang nak tau hakikat sebenar kerja doktor (MO) kat klinik kesihatan (KK)..meh aku cite sikit.

     Kerja/task MO kat KK ni berbeza ikut tempat- tengok whether KK tu jenis yang busy (ramai patient) & samada nearby hospital or not. Secara logic, kalau KK yang busy means lebih banyak task bagi MO & 'kadar' nak goyang kaki atau bersandar di kerusi tu sangat tipis. And, if the clinic is situated far away from hospital, akan ada MO & MA oncall bagi memberikan rawatan kecemasan. Kami di KK ni masuk kerja office hours (8-5). Tapi, ade yang ikut jadual waktu anjal (ikut arahan PKD -pejabat kesihatan daerah) iaitu 7-4 or 7.30-4.30. 
     Once MO dah punch, jangan harap nak keluar dah. Takde minum pagi time, okey. Ko duduklah kat kusi tu mengadap patient sampai kematu (haha..teruknye ayat aku). Kalau staff, lainlah..sorang keluar, sorang cover (but, actually tak boleh ea). Kalau sorang MO kluar, confirm shortage. Then, kalau ada MO yang EL especially sebab anak sakit..tinggallah beberapa orang saje yang akan tengok patient sampai jari & mulut nak cramp sebab nonstop menulis & bercakap. Waktu rehat adalah 1-2...tapi macam semalam kami habis 1.40pm. 2pm dah kene masuk balik tau sebab patients dah menjeling kenape masih takde kelibat sorang doktor pun. (Kitorang baru nak soru & solat time tu).
     Macam semalam aku sorang je dah tengok 70 patients JPL (penuh 2 pages cencus tu). Kalau cukup MO, dalam 40 je. Patients sampai dah tak dengar suara aku sebab dah exhausted tak boleh bercakap. 
Ni bukan nak komplen tau. Dah tugas.. Cume, nak bagitau serba sedikit hakikat keadaan di klinik.
Tapi, rini aku goyang kaki sebab patients NCD dalam buku appointment cume 40 orang divide for 2 doctors. 

13 comments:

  1. Dr...!!! =D selamat bertugas- haha-dh ptg baru sempat bw ^___^

    ReplyDelete
  2. Nurse dan doktor mmg byk keje... Sbb sy dok check up anak saya kt kkia.. Byknye kena tulis...

    ReplyDelete
  3. semua orang idamkan kerja goyang kaki

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam kerja saya nilah yang paling best.. sambil kerja boleh layan blog.. hahahaha.. bos lalu belakang cool aje tak cakap apa-apa

      Delete
    2. tak best.. ini namanya deraan mental

      Delete
  4. kalau dapat kerja goyang kaki kan best...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi tukag jahit kot.. tapi tukang jahit pun dah tak pakai goyang kaki.. hehehe

      Delete
  5. Dr. ada buat slot soal jawab tak ni ? :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~