Sunday, March 29, 2015

e-filing (Cukai taksiran 2014).

Salam semua.
Alhamdulillah aku baru selesaikan e-Filing LHDNM aku. Harap korang tak lupa sebab dateline dah dekat - sebelum 30 APRIL 2015.

Nampaknya website LHDN dah bertukar wajah. Refer SINI untuk website terdahulu.

So, kat sini aku just nak share apa yang korang perlu klik so that korang tak confuse. Actually, everything is not that difficult. Cuma, kalau dah kelam-kabut buat last minute tu yang 'kecundang' :)

1. Log Masuk :
- No. Pengenalan.
- Kata Laluan.

 2. Akan terpapar :
- Maklumat Asas.
- Sijil Digital Individu.
Klik 'sini' .
Kalau nak update maklumat peribadi, klik ...
Profil > e-Kemaskini > Profil Diri.
 3. Lihat pilihan :-
Individu Pemastautin/ Individu Bukan Pemastautin / Bukan Individu
& e-borang yang berkaitan dengan anda.
Kemudian, klik ' Tahun Taksiran ' - 2014.
Isi borang - maklumat akan disimpan secara automatik.
Rujuk SINI untuk maklumat carian Penyata Pendapatan Tahunan.
4. Bahagian terakhir - RUMUSAN.
Kat sini akan keluar semua rumusan bayaran - ada kemungkinan korang terlebih bayar. So, tunggu je lah duit tu nanti ye :) Cepat atau lambat LHDN refund tu aku tak berapa ingat sangat lah. Sorry....
Alhamdulillah aku pun akan dapat refund nanti.
Yang aku bulatkan tu adalah Zakat Pendapatan yang aku bayar & Lebihan Bayaran yang aku dapat.
Apa yang aku cuba nak  tunjukkan? Meh tengok sini...
Kalau aku bayar ZP sebanyak RM1200 setahun - LB aku adalah RM312.90,
Kalau aku bayar ZP sebanyak RM1320 setahun - LB aku adalah RM432.90,
Kalau aku bayar ZP sebanyak RM1440 setahun - LB aku adalah RM552.90.
Meaning ... better korang as Muslims bayar je ZP tu bebanyak, sebab di samping itu perkara WAJIB + korang dapat PAHALA, korang tetap akan dapat refund yang banyak. Insyaallah..
 Selesai semua, klik ' Teruskan '.

5. Akhir sekali, korang akan dapat paparan ni ..
Pengesahan Penerimaan e-BE bagi Tahun Taksiran 20**.
- Korang bolehlah save yang ni.
Kalau nak ulang tengok bahagian ni next time, klik :
e-Filing > Semakan Pengesahan.

Selamat menjalankan kewajipan anda :)

18 comments:

  1. paling benci isi mende ni... Its not easy... Byk kes... Dah dapat claim disuruh pulang balik... Tak ke geram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. la.. SS kena camni ke.. kesiannya. mesti dh bergumbira dpt blik claim tu kn tup2 kena pulangkn blik...ok seteressss

      zinziemeewah

      Delete
    2. sabau ye.. selamat meng isi.. hehe

      Delete
  2. esok lusa last day, confirm website LHDN tengah 'sesak' ni. hehe

    ReplyDelete
  3. aahh betul, baik buat yg wajib... rasa terpelihara... :)

    ReplyDelete
  4. lebih senang kerja kan dr shikin dengan e-filling ni..

    ReplyDelete
  5. belum isi sb opis blum bg EA form.. tp nnt setiap thun pn sama kes, lupa pwd..haha

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  6. tunaikan yg wajib dulu.. baru rasa berkat..kan akak..

    ReplyDelete
  7. refund tu kita boleh kumpul byk2 x? means, simpan je trs...

    ReplyDelete
  8. belum pernah isi lagi.. itulah, setahun sekali nak isi.. mesti ada yang lupa apa bagai.. thanks Shikin sebab mengingatkan..

    ReplyDelete
  9. tak faham sebab tak pernah isi.. tapi mak ayah CT dok buat benda ni dari semalam hahaha..

    ReplyDelete
  10. tak pernah guna masuk website ni lg.. tiada kewajipan membayar. huhu

    ReplyDelete
  11. dh isi dapat bayaran balik RM27 je huhuhu

    ReplyDelete
  12. kenapa saya tak kena isi bnda ni hihuhi

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~