Minggu ni aku oncall (oncall klinik xsama hospital tau). So, aku kena review all blood results daily. Penting untuk identify yang ada masalah & perlu urgent treatment.
30/12/14:
Results Kidney Function sorang pakcik umo 58 tahun ni teruk sangat - urea 27 & creatinine273 723. Dia ni ada gout - selalu datang klinik sejak 2012 untuk rawatan gout tu. Reading uric acid memang tak pernah kurang 600. Dah banyak painkiller (NSAIDs & Paracetamol) dia dah telan.
* Kalau nak compare - Creatinine lama just 151 (Ogos 2013).
2/1/14:
Aku repeat test untuk pastikan tiada kesilapan. Korang rasa apa results pakcik ni? Ermmmm..lebihkurang sama je. Ujian kencing (UFEME) menunjukkan ada darah 2+ (patutnya tiada darah). So, aku discuss dengan bos - dia soh aku kol HTJS for urgent USG KUB (ultrasound kidney-ureter-bladder) untuk tengok samada ada obstruction tak. Pukul 1.30 aku kol (spoken to Radiology MO, Dr. Chong - Tup..tup..aku dapat terus appointment pukul 3.30pm).
## Aku terus kol Pakcik R DAN TERANGKAN DALAM BAHASA MUDAH (TAK GUNA MEDICAL TERM), "Pakcik, saya Dr. Shikin dari KK dot..dot..dot. Saya Dr yang rawat pakcik tadi. Saya nak mintak pakcik datang klinik & ambil form dari saya. Kemudian pakcik bawak form tu ke HTJS untuk buat scan."
Till 2.35pm:
Tunggu punya tunggu tak mai mai jugak. Aku dah nak balik (post-call balik awal), so aku pesan kat staff aku apa yang patut. Aku pun pi surau dulu untuk solat sebelum balik. Lepas solat, aku dengar staff aku yang lain bercerita - Ada pakcik datang tanya, " Kat klinik ni ada buat ultrasound ke?" Staff aku kata, " Takda pakcik. Kat hospital ja buat tu." Adehhhh...miscommunication.
Take home message:
- Don't blame patient. They are unfamiliar with clinic procedures.
- Don't give too much information to patient, especially elderly at 1 time.
- Ask patient back to make sure they understand what should be done.
Related topics:
~ On-call .
~ Waktu operasi Klinik Kesihatan di Malaysia .
~ Gouty arthritis .
~ Banyak penyakit berpunca dari perut .
~ Anatomy abdomen .
~ Bukan hospital .
~ Ageing process #1.
~ Ageing process #2.
~ Keje goyang kaki .
30/12/14:
Results Kidney Function sorang pakcik umo 58 tahun ni teruk sangat - urea 27 & creatinine
* Kalau nak compare - Creatinine lama just 151 (Ogos 2013).
2/1/14:
Aku repeat test untuk pastikan tiada kesilapan. Korang rasa apa results pakcik ni? Ermmmm..lebihkurang sama je. Ujian kencing (UFEME) menunjukkan ada darah 2+ (patutnya tiada darah). So, aku discuss dengan bos - dia soh aku kol HTJS for urgent USG KUB (ultrasound kidney-ureter-bladder) untuk tengok samada ada obstruction tak. Pukul 1.30 aku kol (spoken to Radiology MO, Dr. Chong - Tup..tup..aku dapat terus appointment pukul 3.30pm).
## Aku terus kol Pakcik R DAN TERANGKAN DALAM BAHASA MUDAH (TAK GUNA MEDICAL TERM), "Pakcik, saya Dr. Shikin dari KK dot..dot..dot. Saya Dr yang rawat pakcik tadi. Saya nak mintak pakcik datang klinik & ambil form dari saya. Kemudian pakcik bawak form tu ke HTJS untuk buat scan."
Till 2.35pm:
Tunggu punya tunggu tak mai mai jugak. Aku dah nak balik (post-call balik awal), so aku pesan kat staff aku apa yang patut. Aku pun pi surau dulu untuk solat sebelum balik. Lepas solat, aku dengar staff aku yang lain bercerita - Ada pakcik datang tanya, " Kat klinik ni ada buat ultrasound ke?" Staff aku kata, " Takda pakcik. Kat hospital ja buat tu." Adehhhh...miscommunication.
Take home message:
- Don't blame patient. They are unfamiliar with clinic procedures.
- Don't give too much information to patient, especially elderly at 1 time.
- Ask patient back to make sure they understand what should be done.
Related topics:
~ On-call .
~ Waktu operasi Klinik Kesihatan di Malaysia .
~ Gouty arthritis .
~ Banyak penyakit berpunca dari perut .
~ Anatomy abdomen .
~ Bukan hospital .
~ Ageing process #1.
~ Ageing process #2.
~ Keje goyang kaki .