Tuesday, September 9, 2014

Konflik interpersonal.

     Aku sama macam kebanyakkan ibu-ibu lain memang sayang sangat kat anak-anak aku. Tapi, walau sayang kata orang kena tangan-tangankan jugak. Jangan terover sangat sayang sampai tak boleh jentik sikit pun kalau anak melawan. And, jangan pulak terover menghukum sampai rotan berbirat kat badan.
Ajik selalu tertidur lepas penat main-main.
Abe pulak susah nak tido siang. Tapi,
dia paling awal tidur bila malam.
* Anak-anak ada karakter masing-masing
yang perlu ibubapa pelajari :)
     Tapi, kadangkala perbuatan & pertuturan tak seiring dengan hati. Walau hati sedar hakikat anak-anak masih mentah & perlukan bimbingan & tunjuk ajar orang dewasa, tapi kadangkala amarah menghantui melebihi rasional.

Perbualan aku masa jumpa GP:
     "Dr. Shimah, kenapa ya sekarang ni saya selalu je rasa nak marah kat anak-anak saya?" Dr. Shimah ni tau aku doctor. "Ada konflik dalam diri lah tu." Aku nampak dia kesat air mata masa tu. [Maafkan saya,kak. Tak bermaksud buat akak sedih.] Aku tau serba-sikit masalah dia. Tapi, aku x setabah dia. "Doa banyak-banyak kat Allah."
Selalunya patients yang depression
akan mintak ni dari doktor. 
     Dia prescribed aku dengan alprazolam ~ ubat penenang. Boleh bagi tido kalau ada insomnia. Aku kalau boleh taknak amek ubat ni sebab ade kesan addiction. Rujuk entri ni ~ Depression.
* "Tuhan, ampunkan dosa hambamu ini andai aku tersalah atau aku sengaja. Sesungguhnya aku hamba yang lemah lagi tidak berdaya."

12 comments:

  1. npe sis? istigfar byk2 dan perati kecomelan anak nt mesti xjd nk mrh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah..anak-anak pengubat penyakit mama dia ni.
      * Tak niat nak marah mereka sebenarnye.

      Delete
  2. Biasalah tu Shikin, KM pun sama jugak kadang2 tu...

    ReplyDelete
  3. stuju tu...anak2 ni kdang-kadang hilang sabar jugak kita...stress jugak kadang2..rasa nak try la alprazolam tu..disyorkan ke tak dr??huhu

    ReplyDelete
  4. kadang-kadang tak boleh nak kawal perasaan kan.. tapi, kena sentiasa ingat.. jangan lepaskan kemarahan pada orang yang tak sepatutnya..

    ReplyDelete
  5. Xmengapa, Shikin. Tanggungjawab seorang ibu zaman ini sgt mencabar. Tapi, sekurang-kurangnya Shikin dpt jaga & lihat mereka membesar dpn mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak JM. bukan mudah nak jaga seorang anak, inikan lagi anak yang ramai. bukan semua orang dapat menikmati hidup sebagai seorang ibu ni.

      emak saya dulu pun garang juga. asyik bising je. dulu masa mentah x sukalah juga, tapi lama-lama anak2 sendiri faham.

      Delete
  6. Cuba akak cari doa2 yg boleh diamalkan. InshaAllah Allah akan bantu. Maaf sy sekadar bg pandangan sbb sy pon tak mengalami lg fasa ada anak. Peace :)

    ReplyDelete
  7. sabar ye itu semua cabaran dalam hidup

    ReplyDelete
  8. kena banyak sabar la Shikin...istighfar banyak2 ...

    ReplyDelete
  9. Sabar ye.. chill :) Jangan stress stress ^^

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~