Wednesday, April 16, 2014

Jahit langsir di Jati Park, Nilai.

Semalam aku post pasal mesin jahit TOYOTA aku kan? Kowrang perasan tak?
Ni 2nd activity aku dengan mesin jahit yang sangat kusayang tu...

Di sepetang yang dah start hujan renyai2, ku tetap nekad berkunjung ke Nilai 3. Sini kire ‘syurga membeli-belah’ jugaklah. Kedai kat sini mostly jual :

1.       Barang wat hantaran kawen.
2.       Kain ela wat langsir.
3.       Kain ela wat baju kurung/melayu.etc.
4.       Carpet.
5.       Perabot jati.

Hajat aku hanya 1…membeli kain nak jait langsir. Plan asal – gi rumah sewa aku kat Jati Park, Nilai utk ukur tingkap. But x sempat, so terus straight jer menonong ke Nilai 3. Siap bawak langsir rumah aku yg kat  Taman Warisan Puteri buat contoh. Tapi, aku agak2 langsir rumah sewa aku tu saiznye kocik sket. Tapi, lantakler…nak cepat punye passal…sementara ‘askar2 kenit’ dlm kete tu Xmeragam.

Aku nampak je 1 kedai ni terus masuk (aku kan malas survey..). Budak kedai tu pun friendly nampaknye.. So, ON jelah. Hajat nak beli yg semeter RM10 ke bawah, tapi mostly kain nmpk cm x ok (berbulu). So, hamek jelah yg RM15/meter. “Akak nak kite jait ke?” “Takpelah dik, akak xsempat nak amek ukuran. Takde diskaun ke, dik?” “Kalau akak jait sendri, kite bagi RM12/meter. Akak nak brape meter?” “Akak xsurelah.” Die tolong kirekan untuk aku setelah aku bagi detail bilangan kepingan curtain yg aku perlukan – sumenye 29meter. Uuuiii banyak jugak. Ingatkan 20meter dah cukup.

 Lepas selesai gunting kain tu..Beli ni pulak :

1.       Cangkuk langsir (besi) –sekotak RM36 (die bagi RM30..dah mmg tu rege die aku rase..)

2.       Tape putih – yg nak jait bahagian atas langsir. (Segulung 100m RM38. Aku beli 25m je x60sen semester.)

3.       Benang – ermm..sejibik kedai jait pun xde kat Nilai 3. Katenye ade kat Taman Semarak (kat mane la pulak tu?)

Actually, aku dah lame tawar hati nak sewakan rumah ni. Sebulan aku ‘sedekah’ RM900 kat RHB sejak dari May 2013. Ade banyak bende nak repair…bende mudah2 je pun. Tapi, sume tu keje yang memerlukan kemahiran & tenaga lelaki. Apekan dayaku…

Alhamdulillah ade seseorang yg sudi menolong aku. Kalau die bace entri ni..aku nak die tau yang pertolongan die sangat besar maknanye dalam hidup aku. Dielah yang menolong & encourage aku untuk sewakan semula rumah tu sebab katenye rugi kalau aku jual. Tafsiran die & aku mungkin berbeza…tapi aku mmg IKHLAS nak die tau yang aku takkan lupekan JASA BAIK die sampai bile2. Thanx for CARING ..I do think this is the most suitable word for you.  After all..memang xde org yang penah tanye aku ape dah jadi pada rumah sewa tu..(Selama ni..memang aku menanggung segalanya sendiri..)

 Ni aku dah semangat balik. Siap datang every weekend jenguk umah. Siap tido sane last week (tak penah2nye tido sane sepanjang aku beli umah tu..). Tiap kali datang aku cuci umah.

And now, sampai semangat nak menjahit langsir pulak…

Kain untuk jait langsir

Bilik dapur

Dapur
Taraaaaaaaaa....Dah siap digantung.
Cantik tak?

Langsir yang dah siap pasang di 3 buah bilik kt tgkat atas.

6 comments:

  1. hurmm kawan-kawan saya banyak yang guna khidmat ejen untuk sewakan rumah.. lebih mudah katanya tiap bulan akaun masuk duit.. urusan kerosakkan rumah semua ejen uruskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu orang rumah merengek nak pergi nilai 3 shopping .. tapi sekarang dia sibuk nak ke tangkak pulak.. huhuhuhu.. yang rabak poket saya

      Delete
  2. meroyan kalau p kat nilai mcm2 ada..

    ReplyDelete
  3. hahaha dr shikin bila lagi nak buat tutorial cara jahit langsir?

    ReplyDelete
  4. Pelbagai jenis barangan perkahwinan murah di jual di Nilai 3

    Ingin menempah kad kahwin murah di sekitar Nilai, Salak Tinggi & Sepang. Layari blog kami di http://onlinekadkahwin.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. best sebenarnya kalau pndai menjahit ni, senang dan jimat.... saya pon dah mula untuk buat blouse sendiri...baru belajar guna pola...

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~