Wednesday, May 27, 2015

Langsir raya 2015 ~ in process.

Dah 2 kali raya (Dalam jangkamasa 1 tahun lebih dok rumah sekarang ni), nilah 1st time nak tukar langsir. Bukan x teringin nak tukar last year (memandangkan takde langsir ganti kalau basuh langsir yang tengah pakai sekarang), tapi xde masa nak pi survey jauh kat Nilai tu.

Kenapa Nilai? Refer SINI.
- Sebab banyak pilihan kedai langsir kat sana.
- And dekat je kalau aku nak drive guna LEKAS Highway.

Tukar plan - Ahad baru ni aku pegi Nagoya. Aku dah kira ukuran langsir hall aku - untuk 4 panel tingkap aku kena beli dalam 11m kain bidang 60.
*tinggi standard 2.5m.

Sampai sana, aku berkenan dengan langsir ni (dalam gambar) yang bidangnya 120 (if not mistaken). So, ukuran kena ikut lebar tingkap, bukan tinggi. Orang kedai A tu bgtau aku perlukan 6m untuk 4 panel tingkap. 
Semak sungguh bilik tidur aku.. Hehe..
Bawah ni pulak kain langsir Doraemon yang aku nak jait untuk bilik anak aku. Aku tak ukur jugak sebab last minute plan. Orang kedai B bgtau aku perlukan 3m untuk 2 panel tingkap. Soooo, ngam.
Aku tanya skali ukuran kalau nak nak buat cadar.
Jawapan :- Queen size 2.5m, Single size 1.5m.

:) Time untuk menjahit pulak..

20 comments:

  1. Rajinnya Shikin menjahit! Nanti langsir raya dah siap jangan lupa share di sini :)

    ReplyDelete
  2. Nmpknya thn ni belangsir baru la ya kan kak

    ReplyDelete
  3. jahit sendiri keeee? waaa impresssiveee! :)

    ReplyDelete
  4. wah! lebih meriah raya ni.. semua baru ;-)

    ReplyDelete
  5. wahhhh da x sabar nmpk nyer nk smbt raya? ;-)

    ReplyDelete
  6. rajinnya dia menjahit..saya pun target untuk tukar langsir..plan nak beli kain kat nagoya jela..nak gi nilai cam jauh je

    ReplyDelete
  7. jahit sendiri? bestnyaa jahit sendiri..
    setakat ni tak lepih lagi nak jahit langsir haha

    ReplyDelete
  8. Rumah saya pun dah 4 tahun tak tukar langsir... mungkin kena tunggu 6 tahun lagi kot, hehehehe....

    ReplyDelete
  9. dah nak raya lah, heheee... saya rasa jahit sendiri lagi puas hati kut, jimat sangat.. pucuk pangkal hati je..malas atau rajin kan;)

    ReplyDelete
  10. bestkan jahit sendiri.. nnti share hasilnya.. I tgh gigih siapkan baju raya.. :)

    ReplyDelete
  11. Assalam nazeck,
    kagum3
    uols doc yang bukan takat pandai jahit manusia
    tapi pandai jugaks jahit langsir he3
    kagum3

    ReplyDelete
  12. rajhin betul!kte beli yang dah siap je..

    ReplyDelete
  13. alamak.. da singgah bace latest entry dulu..

    ReplyDelete
  14. rajinnya Shikin jahit langsir sendiri..

    ReplyDelete
  15. dah lama x tukar langsir..mesin jahit ada..tapi modd nak menjahit tu x de

    ReplyDelete
  16. Baru tukar tahun lepas langsir... So tahun ni tak payah tukar lagi.. Still ok lagi tu

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~