Thursday, April 9, 2015

Penyakit Mistik.

Petang ni ada sorang pakcik jalan terhencot-hencot sebab sakit lutut kanan.

Aku: Kenapa dengan kaki pakcik?
Pakcik: Tu lah, pakcik ni dah kene penyakit mistik. Pakcik dah pergi berubat (tapi dia tak nyatakan berubat dengan siapa). Ni haa..mula-mula lutut kanan pakcik ni sakit lepas tu melarat ke tapak kaki kanan pulak jadi bengkak.

Aku malas nak tanya banyak pasal penyakit mistik tu. Cuma dalam hati aku, aku berharap pakcik ni jumpalah mana-mana ustaz untuk perubatan Islam & bukannya bomoh yang amalkan perkara khurafat atau syirik.

Aku: Pakcik, meh saya check kaki pakcik.
Lepas examine...
Kaki pakcik ni dah kurang gris - dah kena Osteoarthritis.
Pakcik: Tak, doktor. Pakcik ni kena penyakit mistik.

Aku: Kalau pakcik kata ni penyakit mistik, kenapa pakcik jumpa doktor ?
** Bukannya aku tak percaya pada perkara ghaib, tapi, aku ingat dia macam sesetengah pesakit lain yang nak different opinion - I mean, dari Perubatan Islam & Penjelasan Saintifik.
Pakcik: Pakcik kenelah jumpa doktor pulak.

Ermmmm...sampai ke sudah aku still tak faham kenapa pakcik ni datang jumpa aku. Sebab dia tetap nak pertahankan pendapat dia. Cuma aku rasa dia datang sebab nak ubat je.

MORAL OF THE STORY:
" Banyak orang , Banyak ragam. "

27 comments:

  1. Pak cik tu tak percaya cakap Doktor lak yer... Pernah ada sorang kawan kena penyakit misteri kat kaki. Setahun tak dapat jalan, Doctor kat sini tak tahu sebabnya. Akhir lepas buat rawatan traditional baru dia dapat jalan kembali...

    ReplyDelete
  2. May be pokcik tu tengok Nazeck ada iras2 bomoh mak esah kot... Ha Ha Ha... Just kidding...

    ReplyDelete
  3. Haha layan kn je doc..nnti jadi gaduh pulak

    ReplyDelete
  4. Hahahaa.. macam2..

    Pohon maklum kepada ejulz kalau sudi jadi sponsor segmen. tq "Mencari Sponsor Segmen"


    Like page "Ejulz Blogshop" jika sudi.. Terima kasih

    ReplyDelete
  5. Pak cik tu pak cik mistik kot sebab tu semuanya dikaitkan dengan mistik...

    ReplyDelete
  6. kalau mcm sorang pakcik saya tu, gi jumpa doktor just nak ubat untuk 'hilangkan' sakit..
    tapi tetap percaya bomoh je yang boleh 'sembuhkan' penyakit dia..hoho macam2..

    ReplyDelete
  7. Orang tua memang macam tu doktor. Percaya sangat dengan perkara2 mistik ni. maklumlah...membesar dengan cerita2 mistik

    ReplyDelete
  8. erm pakcik2 kan, lagi pecaya cakap org kampung. kadang2 bomoh2 ni nak tipu je.

    ReplyDelete
  9. That pakcik just came by himself? Maybe he didn't know how to explain further about it. :)

    ReplyDelete
  10. sabar jelah Shikin.. layan kan saja dia.. nanti tak pasal2 bertekak plak kat situ..

    ReplyDelete
  11. Orang2 berusia ni kekadang lebih percaya perkara mistik dr mesin2 zaman sekarang ni..layankan aje la kak Shikin...hrp2 penyakit pakcik tu cepat sembuh :)

    ReplyDelete
  12. Biasala tu kan kak? Dia lebih percayakan bomoh tapi dtg amek ubat dari doc.

    ReplyDelete
  13. ish2, pak cik ni.. hehe..
    heran, saja kan pak cik ni nak akak setuju ngn dia.. selalu org tua, macm tu, sikit2 nak berubat kmpg.. ambik air tawar tu..
    (i bukan tak caya, tapi, klu dah sah2 sakit yg mmg perlu perubatan moden, wat apa nak terhegeh2 ke dukun, w/pun tahu dukun tu guna perubatan islam, lebih baik mntak ajarkan doa apa2 ka, kita leh amalkan sndiri).
    That my own opinion..

    ReplyDelete
  14. tulah..kekadang ada sesetengah pesakit susah nak terima pendapat doktor..huhu

    ReplyDelete
  15. tu yg susah kalau percaya bulat - bulat ni, tak palah mudah- mudahan pakcik sembuh lepas makan ubat... dan anggapan dia terkena penyakit mistik tu dapat dikakis ...
    Ragam berhadapan dengan org dah berumur , huhuuuu

    ReplyDelete
  16. biasa orang dah gi jumpa doktor, doktor x boleh tolong baru cai ubat tradisional..pakcik ni terbalik plak..kalau muda boleh kata sebab nak MC..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi betul2 tu.. mcm saya, sejak praktikal pandai beljar ambek mc

      Delete
  17. apa2 pun yang mistik tu wujud kan.. pakcik tu da giv up kot..
    tapi dia still nak caya dia kena black magic tpi nak jumpa doc.. celaru sngt haih..

    ReplyDelete
  18. mgkin dia dh jumpa kot..then nk jgk cara moden jumpa doc..

    ReplyDelete
  19. macam mak saya dua² dia p.. bagi puas hati..

    ReplyDelete
  20. ahahaha..pok cik oh pok cik..di mana mistik nye

    ReplyDelete
  21. kalau ramai pesakit mcm pok cik ni mmg poning

    ReplyDelete
  22. Ragam manusia.. Tak percaya cakap doktor tapi ubat nak jugak. Hihi

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~