Monday, April 6, 2015

GAB SS Series Suspension H/Stream.

Alhamdulillah masalah absorber aku TAMAT harini. Harap takda masalah serius lain berkaitan kereta lagi dalam masa terdekat ni sebab duit tabung aku dah HABIS riban2. * Nak kena menabung balik arr pasni.

Pada sesape yang taktau (especially gegirl or ladies out there) ni info penting okey ~> kalau korang nak tukar rim/tayar besar than standard,  make sure tukar absorber skali k. * Harap ada more info dari kaum Adam untuk share kat sini.

Cerita aku tukar rim ada kat SINI.

Problem identified masa aku pi lepak Pontian pada 20-22 Mac baru-baru ni. Balik je tempat aku kat Seremban, aku terus contact kedai A ritu supaya carik absorber untuk aku. Die estimate harga sebatang absorber dalam RM850 masuk upah pasang. Aku tanye brand ape (D2 ke, GAB ke, Honda ke..) takmo btau pulak. Cuma dia kate akan kol semula.

4 kali jugaklah aku kol. Katenye nak kena order & die akan kol balik. Aku siap pi balik kedai dia tanya ada x simpan no phone aku ~ katenye ada. Tapi, sampai la ni tak kontek ape cerr aku pun xtau :(

Fedap betul 2 minggu aku tunggu no response.

Aku survey harga kat Honda Service Center - estimated price RM1800 sebatang absorber. Die nak check Chasis No aku xdapat sebab tulisan Jepun beb! Then, die kata tak berani nak janji barang ada untuk Stream aku.

Harini, memandangkan asben aku tak keje (Die tengah setelkan kerja tertangguh sebelum berlepas ke Sarawak a.k.a tempat kerja baru), so aku paksa die cari kedai kete untuk tukar absorber ni. Tanya 2 kedai lain, memang susahlah sebab kete aku ni 'datang sebijik dari Jepun' so spare parts susah dapat. Kedai B memang takde barang. Kedai C -> Estimated price plus upah 4 absorber ~ RM4+++ before GST. Tapi, kene tunggu at least 1 month untuk order barang.

At last, kontek junior asben kat Kem Wardieburn, Kapten Akmal tanya kedai dia tukar absorber Myvi die...

So, here we go...
Kedai D pulak...
Pusat Tayar 
Ching Tyre Auto Service Centre kat Gombak.

Katenye take 2 hours je. Tapi sebenarnya, more than 4 hours. Ape taknye, banyak part die nak kene bukak. Bukan setakat kat bahagian tayar. Mestilah berjam-jam kan. So, waiting process tu aku habiskan kat Masjid Kem Wardieburn yang fully aircond tu. Tololap ahkak sebab penat sangat. Semalam kan baru balik dari ' Legoland tak jadi ' tu.


Sebelum tu sempat singgah mamam kat kedai Mancongkam Chicken Rice kat sebelah kiri kedai tayar ni.

Resit bayaran kereta:
Tak lupa nak ucap big thanx pada Kerajaan sebab GST yang dikenakan tu bersamaan harga 5 pampers pek besar Diapex anak aku (setiap 1 ~ RM27.90)
Harga semua 4 GAB Absorber Honda Stream aku ~ RM2650.

Sub Total - RM2780.00
GST 6% - RM166.80
Total - RM2946.80

32 comments:

  1. Biasalah dok, kereta besar absorber pun besar, harga lagi besar. Nak absorber murah pakai Kancil, baru RM300++....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takmolah Kancil... Saya xreti drive slow2 mesti nak racing je kat jalanraya. Kalau x, tak puas.

      Delete
  2. betul tu...kalau tukar rim or tayar lebih besar pelu tukar absorber..sis JM tahu sbb teman adik gi tukar rim ke size lebih besar dan seperti biasa absorber tu mmg mahal

    ReplyDelete
  3. GST RM166? hatoii...x sukanya GST

    ReplyDelete
  4. tu dia..GST sampai 166..heheh..tercekik!!

    ReplyDelete
  5. Adoiiii..pedih jiwa tgk nilai GST tu..

    Saya respek awak, sebab walaupun awak perempuan, awak betul2 ambil tahu hal kereta, sampai ke peringkat absorber..:)

    ReplyDelete
  6. Assalam nazeck
    pitam iols nengok GST uols
    uols ni kira penyumbang terbesor yang iols jumpa tau3 :P

    ReplyDelete
  7. huiyoooo....terbuntang mata tgk $$$.....pejam mata jer la kan...terpksa jugak bayar....

    ReplyDelete
  8. memang kalau tukar rim yang besar kena tukar absober.. jadinya belanja pun bertambah besar laa.. tuh Eyda lebih rela guna saiz standard jer..

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah dah settle=)) takper lah duit tu nanti rezeki Allah bagi lain..yang penting selamat n peace of mind..

    ReplyDelete
  10. GST...GST...xtau la mana yang menyenangkan rakyat...hahaha..

    Kak Shikin jgn lupe test drive pakai absorber baru tu tau...hehe :)

    ReplyDelete
  11. mai kem wardieburn ka? awat x habaqqqqq...bleh cek ajak p mkn2 ;-)

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. sepatutnya GSZ..gigih sepanjang zaman..heheheee

      Delete
  13. Panjangnya alkisah absorber ni. Mujur dah selesai kan...GST tu boleh bayar yuran 3 orang adik-beradik tuisyen kat tempat akak hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. melampau kaaaaaan !! isk tertekan tengok nombo 6 skrang ni..

      Delete
  14. ehh asben nk pindah tempat baru..nk kena tggal la ni...

    ReplyDelete
  15. hmmmm, terbulat mato pandang jumlah eh + gst...

    ReplyDelete
  16. doktor pun dah marah kat kerajaan pasal GST. GST ni memang membebankan. Haishh...entahlah, doktor yang gaji banyak pun terasa dengan kesannya, macam mana pula saya yang student ni.

    ReplyDelete
  17. maaak aaaih tudia harga T.T lepas pi europe.. meh CT tlg nangiskan..
    alhamdulillah ada simpanan kak.. kalo xda lagi sakit sesak semput..
    tah kena heart attack ke apa.. pentingnya menabung..

    ReplyDelete
  18. Hal kereta, Ros surrender. Memang tak tahu

    ReplyDelete
  19. Husband kak Shikin stay Sarawak ke sekarang?

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~