Friday, July 3, 2015

Mesin jahit tepi SINGER.

Dah lama betul aku mengidam mesin jahit tepi SINGER ni. At last, minggu lepas sampai jugak bende alah ni kat rumah aku lepas seminggu aku order + buat bayaran.

Selama ni aku memang suka buat credit card installment kalau rege barang elektrik lebih 1k. Rupenye kalau kat SINGER ni susah - kene sain perjanjian bagai. Kene ada copy IC aku, IC husband, paid slip dll. Siap kene bgtau kerja apa sebab nak masuk sistem. Memang lecehlah. Last skali aku swipe je credit card aku - RM14++. Kira setel dengan bank jelah pasni :D. (* Kalau buat bayaran ansuran tunai, rege kira lebih tinggi lagi.)

Aku xtau experience orang lain berurusan dengan pihak SINGER. Tapi apa yang jadi kat aku buat aku serik nak beli barang kat SINGER lagi. Selama aku beli barang kat kedai elektrik lain or kat AMWAY semuanya smooth jer.

Satu hal lagi - Technician. Susah betul SINGER kat Rahang, Seremban ni nak arrange technician ajar aku cara guna mesin jahit tepi ni. Banyak kali jugaklah aku call push dorang hantar technician cepat sebab dah lebih seminggu kot tapi hampeh jer. Dorang kata nak 'call back' aku.. tapi hampeh je. Lain masa pulak dorang cakap technician dah 'on the way' padahal technician kata SINGER tak inform dorang pun.

But, neway....
Taraaaaaaa.....
Mesin jahit TOYOTA aku dah dapat 'kawan baru',

Aku beli yang 4 benang.
Actually aku rasa kalau beli yang 3 benang pun dah okey.

Cara pasang benang.
Initially fail banyak kali tang ni.
Korang tengok jelah berselirat.-selirat benangnya. But it's ok - practice makes perfect.

Ni kat bahagian tepi untuk adjust jahitan tu nak rapat-rapat or jarang-jarang.
Mesin jahit tepi SINGER ni comes with CD & manual book (as usual). Technician tu ajar aku jahitan 'edging' je..yang basic. Katenye dalam manual & cd ada macam-macam lagi aku boleh explore. Ermmm...x kisahlah. Setakat seminggu ni pun dah banyak jasa mesin ni kat aku.

Yang bestnye... Aku dah berjaya buat 1 skirt labuh untuk diri sendiri. Yang tu aku share kemudianlah ea. Hihi.
~> 3 skirt D.I.Y

34 comments:

  1. Wahh akhirnya tercapai hajat kak Shikin nak memiliki mesin jahit tepi ni yer... Lepas ni mesti macam - macam yang dibuat!

    ReplyDelete
  2. Setakat hari ni belum pernah berurusan dengan Singer..

    ReplyDelete
  3. my dream... mesin jahit tepi :)

    ReplyDelete
  4. wah...bestnye..ida kurang bab menjahit ni..heheh..tpi i like the machine.hahahah

    ReplyDelete
  5. waaa. tahniah.. ooo suka menjahit rupanya..
    tagline singer.. singer menawan keluarga bahagia.. hahaa...

    Jemput join Giveaway

    Giveaways 65jam Saya Nak Domain Percuma

    ReplyDelete
  6. Kat SINGER memang leceh sikit.. banyak sangat dokumen yang diperlukan.. beli dekat kedai elektrik biasa lagi senang.. sampaikan uncle tu dah kenal kitorang.. ekekeke..

    ReplyDelete
  7. wah, akhirnya mesin idaman dah dapat.. memang benang dia berselirat.. kalau putus, jenuh nak boh balik.. itu yang akak pernah tengok mesin mak laa.. hehehe anak sendiri tak reti jahit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh belajar tu kak eyda. Mana tahu leh buka kedai jahitan

      Delete
    2. hahaha bukak kedai jahit ya, Arz.. masa bila laa nak menjahit tu..

      Delete
  8. best ne ade mesin jahit tepi kat umah..

    ReplyDelete
  9. tahniah! dah ade skirt diy sendiri.. hehe

    ReplyDelete
  10. alamak jelesnya.. nak jugak beli mesin jahit camni..
    (kumpul duit dulu lh gamaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah semua nak beli mesin jahit

      Delete
    2. mestilah.. org kalau tahu menjahit, rugi tau xdak mesin.. hehe

      Delete
  11. best nyer da ada mesin jahit...boleh terima tempahan x?

    ReplyDelete
  12. skrg ni baik beli pakai kad kredit je buat ansuran... lagi senang!

    ReplyDelete
  13. wahhhh! dah boleh bukak butik plak pasni!

    ReplyDelete
  14. Kat singer kdg2 payah bila nak servis. Rasanya mesin tu x sukar nak pasang benang. Bila dah biasa akan jadi mudah.

    ReplyDelete
  15. tahniah , impian menjadi kenyataan.senang ada
    2 jenis mesin sekali..tak payah hantar kedai jahit tepi

    ReplyDelete
  16. Wah dah ada hobi baru ya Dr shikin
    Selamat berpuasa Dr SHIKIN

    ReplyDelete
  17. kalau dh ada mesin jahit tepi ni, dh boleh bukak kedai tudung kakk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul cakap Scha tu, dah leh buat tudung&shawl sendiri :)

      Delete
  18. teringin nak belajar menjahit jugak.. keinginan tu ade, cuma belum ada kesempatan je lagi ni

    ReplyDelete
  19. Bestnya, Shikin! Boleh buat macam2 projek jahit lepas ni :)

    ReplyDelete
  20. memang mesin jahit tu brand dia toyota ke kak ? ingat kete je hahaha..

    ReplyDelete
  21. bestnya ... selamat menjahit kak :)
    Dikesemlatan ini..saya nak ucap selamat hati raya...maaf kalau ada salah dan silap... semoga urusan akak dipermudahkan :)

    ReplyDelete
  22. sebut SINGER je terus ingat lagu ni " Singer menawan hati keluarga bahagia"

    ReplyDelete
  23. RM14++ still murah tu...senang lah nak menjahit lepas x perlu g kedai utk jahit tepi lagi..semua buat sendiri

    ReplyDelete
  24. wah...dah melangkah setapak lagi ye doktor!
    all the best ye

    ReplyDelete
  25. Tak sangka doktor rajin menjahit ye walaupun sibuk

    ReplyDelete
  26. Wsalam. Mmg susah sis..Sy pasang slow2 ikut manual.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~