Thursday, June 16, 2016

Moment di ED, KK, K1M ~ Part 2.

Cerr teke sape yang create ni?
Sambungan dari SINI.

Kes 1:
Doktor: N (nama samaran) sakit apa?
N (Pelajar sekolah perempuan): Sakit rasa xsihat dah 3 days. Macam demam je 3 days ni (cakap dengat pelat English).
Doktor: (Nak test English budak ni jap lagi) Ada batuk /selsema/sakit tekak?
N: Takde. Bla..bla..bla (cakap BM tapi still pelat english)
Doktor: Ada vomiting?
N: Aaaa...?
Doktor: Ada vomiting?
N: Aaa...Ape tu?
Doktor: Ermmm...ada muntah2? (Hehe)
N: Takde.

Kes 2:
Pesakit: Saya sesak nafas dari pagi semalam? Makin teruk malam tadi.
Doktor: Kenapa tak pergi Jabatan Kecemasan Hospital malam tadi?
Pesakit: Saya tunggu klinik kesihatan bukak pagi ni.
Doktor: (Mujur idup lagi..)

Kes 3:
Extended hours hari Sabtu.
Pesakit: Saya ada masalah mata dah 5 tahun. Saya nak mintak doktor buat surat rujukan ke Pakar Mata.
Doktor: (Nape tak mintak surat lepas 10tahun je?) Klinik Extended Hours ni bukak untuk treat acute case je macam demam, batuk,selsema, muntah, cirit-birit, bla..bla..bla.. Penyakit kronik sila datang antara Hari Isnin - Jumaat.

Kes 4:
Pesakit: Kenapa doktor tak panggil nombor giliran saya. Dah lama saya tunggu kat luar ni.
Doktor: Saya dah panggil 20 min yang lepas.
Pesakit: Tapi saya tengok nombor saya tak keluar pun kat skrin.
Doktor :(Memanglah. Kan dah panggil no giliran pesakit lain) * Terus merawat pesakit.
Pesakit: (OTW keluar dari bilik doktor) Kalau saya tak tanye staf tadi, mesti saya tunggu kat luar sampai petang.
Doktor: (Lorr x abes lagi rupenye)

Kes 5:
Pagi...Di JPL, Klinik Kesihatan..
Temujanji pesakit DM & Hypertension (sepatutnya di bahagian NCD)
Doktor: Appointment encik waktu petang, kan?
Pesakit: Tulah..petang saya kerja. Staf yang bagi waktu tu.
Doktor: Masa ambik temujanji tu ada tak mintak waktu pagi?
Pesakit: Takde.
Doktor :( Orang klinik jugaklah yang salah kannnn..)

Kes 6:
Doktor: Temujanji Puan 14/6/16 kan? Kenapa tak datang hari temujanji?
Pesakit: Saya tanda tarikh 16/6/16 (hari ni) kat kalendar.
Doktor: (Erkkk...)

Kes 7:
JPL, Klinik Kesihatan.
Jumpa kes NCD lagi..
Doktor: Kat buku appointment tulis temujanji 9am. Kenapa datang petang?
Pesakit: Saya tak fahamlah tulisan staf tu pagi ke petang.
Doktor: (Mestilah 9pg. Takkan appointment 9malam kot). Lepas ni kalau ada masalah, boleh bertanya kat staf berkenaan semula ye.

7 comments:

  1. HIHIHI...macam-macam ye kerenah..tapi yang tersalah tanda kalendar pon AB ade terbuat jugak dulu..naseb Dktor tak marah

    Jom Hantar Kad Raya!

    ReplyDelete
  2. huhu..begitu rupanya..macam2 kerenah

    ReplyDelete
  3. kesian dokter2 semua sabar je lah

    ReplyDelete
  4. Hihi....mcm mcm kerenah ek.
    Seronok tak jadi doktor Nazeck?

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~