Pages

Tuesday, February 10, 2015

Sila isi borang komplen.

Salam Selasa.

Seperti mana yang kita semua tau, di kebanyakkan tempat especially jabatan kerajaan memang ada disediakan Borang Maklumbalas Pelanggan. So, jika ada sebarang masalah atau cadangan penambahbaikan, boleh isi borang tu dan hantar kepada staf di kaunter yang dikhaskan.

Nasihat aku, jangan hanya suka komplen itu ini tapi takde usaha/inisiatif untuk mencari jalan penyelesaian. * Kaki komplen ni biasanya orang yang sama je muka pun dah hapal.

Macam pagi semalam je aku dapat sorang patient yang banyak benda dia komplen x pueh hati. Mengadap dia je sampai setengah jam. Sedangkan patient kat luar ramai. Luckily semalam ramai doktor bertugas kat JPL.

Ikuti perbualan kami.
(Cehh..dah macam rancangan tv pulak.)

En. Azm:
- Why are 2 doctors sharing 1 tables? It's not privacy & not convenient to the patient.
- The doctors in KL said for some reason it's better to measure the blood pressure in the afternoon. I've done it n I noticed that my blood pressure reading went down drastically when i took the reading in the morning n repeat it in the afternoon.
- Bla..bla..bla..

Aku: Malas aku nak type jawapan aku yang panjang berjela tapi haram die tak dengar langsung. Haruslah speaking London Weight Management dengan Pesara Swasta ni. Aku ada cakap kat dia, " U seems uncomfortable coming to our clinic. So, I think that u can go back to the previous clinic. " Jumpa doktor mulut macam aku kan.. Memang jenis straight to the point.

Panjang sangat perbualan kami tapi korang takyah buang masa baca kerana ini akan mendatangkan aura negative.

Cuma point aku, jangan susahkan kakitangan kerajaan yang kerja kat tempat tu sebab bukan semua perkara di dalam bidang kuasa dorang.

Orang macam ni hanya menganiaya orang lain. Cth kat sini - menganiaya patient lain kerana terpaksa tunggu giliran dengan lama semata-mata kerana seorang pesakit yang banyak komplen macam ni.

Apa hukum menganiaya orang lain? Jawabler sendiri dihadapan Allah nanti.
(Bilamana hanya anggota badan yang berkata2, sedangkan mulut dah terkunci kelu).

Selingan :
Sebenarnya kalau nak kata menganiaya orang lain kat tempat kerja pun banyak. Cuma korang sedar dengan tidak je, atau dah tau tapi buat2 taktau. Cth paling senang: 'Mengula' (betul x spelling?). Jangan sampai rezeki tak berkat sudah lah. Cth lain amat dialu-alukan.

62 comments:

  1. betul, setuju sangat... setiap sekelumit waktu kerja sepatutnya diisi dengan menyiapkan segala kerja ,tapi sebaliknya ....byk buat benda lagha... walaupun kita dpt byk , tapi rasa tak puas dan cepat je rasa kekurangan... sebab apa? sebab tak berkat... pernah terdenngar di ikim ... peringatan buat diri jugak tu ..

    ReplyDelete
  2. Saya kalau berhadapan dengan orang sebegini, saya akan tunjukkan muka boring, buat2 pejam mata seolah2 mengantuk dan lepas itu bertanya: "Haa.... dah habis ke cerita..?" kemudian pejam mata balik supaya dia sedar betapa boringnya kita berhadapan orang yang seboring dia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..doktor klinik kerajaan tak boleh buat gtu.kang tak pasal-pasal kena tindakan.hehe

      Delete
    2. Tapi jawapan Shikin tu bagus. Berlapik tapi kena sedas straight kat dia.

      Delete
  3. Salam pagi selasa ..

    biasalah tu doc.manusia ni memang banyak komplen dari perhatian pertama tanpa memikirkan apa sebenarnya. Apa yang kita lihat tak semestinya apa yang kita fikirkan...

    ReplyDelete
  4. banyak sangat komplen, pergi jelah klinik swasta.. dapat layanan yang baik, privasi.. dan sila sediakan wang yang secukupnya..

    itulah dinamakan manusia, Shikin.. mulut sentiasa ada saja yang tak kena..

    ReplyDelete
  5. betul tu akak.. banyak ja, dah tu buat2 busy ngan menda lain, kerja dia org lain tlg buat..gaji rembat tiap2 bulan xdak pun nak belanja kawan office yg nolong tu..

    ReplyDelete
  6. nak komplen benda tak berapa penting ni akan menyusahkan org lain jah..
    Orang ni jenis yg tak tahu bersyukur n selfish rasanya. (memandai ja nak rasa, hihi).

    ReplyDelete
  7. banyak pulak cakapnyaa kan. nak komplen macam macam baik dia pegi klinik lain

    ReplyDelete
  8. Susah jugak dapat patient macam ni..kalau ckp benda berfaedah xpe jugak...ni komplen..lenkali kalau dia dtg, Kak shikin terus bagi borang komplen..suh dia tulis..jimat masa tu...

    ReplyDelete
  9. hahahaha terbaik Kak Shikin halau dia balik p klinik dia hahaha.. nak blagak plak amboi2.. dia doctor ke apa ? tahulah doc nak buat keje doc.. isk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS... SS suruh dia jumpa bomoh... He He He..

      Delete
    2. bomoh buah kelapa tu.. bomoh tikar =P bomoh pakar teropong ehehe

      Delete
  10. haaa pastu kan CT pun nyampah gila org yg speaking2 london.. ok its good if kau mmg baguih nye english speaker tapi u need to know la bila n dimana perlu nak tnjuk lagak.. cucuk aje pelali seround kak.. kasi btol sket kepala dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS.. almond london tak minat.. serious.
      tak penah minat =D

      Delete
    2. tapi london i minat la.. banyak mata2 biru =D

      Delete
    3. Amboi ganasnya Ct. Hihi nak cucuk pelali

      Delete
  11. Replies
    1. Orang suka komplen ni org yg tak content dgn life dia. So dia lempias pada orang lain. Itu tak kena ini tak kena.

      Delete
  12. Selalunye aduan ni di ambil kira x klu tgk kotak cadangan pun sllunye kosong je....'

    ReplyDelete
  13. Assalam nazeck,
    iols ni kan selaluuuuuuuuuuuuuu dok nunggu entry uols ngomel pasai koje uols
    suka baca
    dibuai2 gitew he3

    ReplyDelete
  14. Bidang tugas yang banyak melibatkan komunikasi sesama manusia, mmg antara kerja yg paling mencabar. Semoga Allah mudahkan urusan harian & beri kekuatan, kesabaran pada Dr Shikin untuk berdepan dengan 1001 karenah manusia (huhu). Amiin

    ReplyDelete
  15. jumpa org camni buat x dgr je . trus tanya sakit apa , cek pastu bila dah selesai suruh je keluar . org mcm ni kat mana2 pun ada . Cuma bila kena menghadap org mcm ni mmg sakit hati ...

    ReplyDelete
  16. Selagi belum tutup mata.. Kite keje... Keje... Keje..

    ReplyDelete
  17. slm dr..sy x jumpe shoutbox...-.- sy tag dr kt GA ney - > http://creamylittlediary.blogspot.com/2015/02/giveaway-mudah-amirnawawicom.html

    All the best! :)

    ReplyDelete
  18. ingat masuk surat komplen dlm kotak rupanya siaran langsung pula

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
    Jemput join segmen saya yg terbaru ni ye..
    Segmen Mencari Bloglist blogahbar

    ReplyDelete
  20. nak mengadu boleh tp......jangan sampai menyusahkan orang lain..
    lagipun ada banyak pilihan lain en.azm boleh buat..
    mengula tu mcm mana? O_o

    ReplyDelete
  21. untung kerja macam dr.. orang cakap banyak boleh balas balik.. kami kat bank nih.. huhuhuhu.. pelanggan sentiasa betul.. walaupun salah.. huhuhu.. menjawab balik??? lupakanlah.. surat cinta menyusul lepaas tu punya..

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Dr
    Woah, patutle kami tunggu lama.

    New reader.

    ReplyDelete
  23. ohh...berhadapan dengan kaki komplen memang menyesakkan dada...
    ada je yang tak kena di mata mereka..

    for me...kaki komplen boleh dikategorikan sebagai toxic ppl sebab mereka selalu sangat spread unnecessary negative vibes...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sgt2 dgn Nad. Bad aura utk orang lain kan,..

      Delete
  24. sudah dpt patient cam ni yer..terasa sket part mengula di situ hehe..

    saya tukar url ke www.sitisharini.com sudah =))

    ReplyDelete
  25. Betul cakap Dr tu, kaki komplen nie orang yang sama jer ^-^

    ReplyDelete
  26. Kelakar entri doktor ni. Doktor memang terbaik la. Memang berani giler sembur orang yang macam tu. kadang kadang orang ni suka sangat komplen itu ini. semua tak puas hati macam dia tu bagus je. cerewet!

    ReplyDelete
  27. Replies
    1. gula boleh... gular boleh... belacan pon boleh... he he he..

      Delete
    2. mengulor org x cakap mengular lah ahahah

      Delete
    3. meng'ular' pon boleh juga. Tapi apa salah ular?

      Delete
  28. betul juga tu..kalau asyik melayan karenah patient yang banyak komplen ni alamat kesian la pesakit lain yang tengah queue berjam..penah alami situasi macam ni..huhu

    ReplyDelete
  29. bisalah dr..kat mana-mana pun ada je orang macam ni...

    ReplyDelete
  30. kalu byk sgt komplen btter jgn dtg kan...cr laa tmpt lain ;-)

    ReplyDelete
  31. kalau ada komplen terlebih-lebih, cakap je, saya ni muka macam psychiatrist ke? hehe. tapi takut terkurang ajar pula kalau kita sindir2. tapi perangai macam tu, kadang2 kita x tahan juga

    ReplyDelete
  32. Hihi....mengular???Ingatkan menggula.....manis mulut.....hikhik....

    Setuju .....dah namanya manusia mmg tak puas hati memanjanglah kan Nazeck. Mana mana yg suka komplen tu bawak bawaklah puas hatikan diri hihi

    ReplyDelete
  33. Kesian org yg tnggu lama.. kes mengulat atau mengular mmg hari2 berlaku kt tmpat kerja. Terima rasuah pun ada akak

    ReplyDelete
  34. kuatnya siu patinet tu komplen cam juru audit pulak itu x kena ini x kena..datang nk dapat rawatan ke nk kompen...ishhh..pening kan layan org mcm ni..semua x betul bis tu yg komplen tu betul sgt!!..setuju ngan SS...pegi jumpa bomoh heheeh

    ReplyDelete
  35. Susah jugak bila berhadapan situasi macam ni kan.. Ade je yang tak puas hati..

    ReplyDelete
  36. ish ish ish... berlagaknya. kalau mcm ni gaya awat tak pi private je..hurmmmm

    zinziemeewah

    ReplyDelete
  37. Betul tu Dr. Kalau kerja melibatkan orang awam ni, memang diorang susah nak paham. Kalau boleh nak disuruh layan dia sorang ja. Selalu kena camni

    ReplyDelete
  38. Sakit mata kalau nampak yg jenis suka mengula ni. Yg suka kompelin tu mesti kurang kasih sayang.

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~