Sunday, October 27, 2013

Sedikit experience life aku dari HO sampai MO...(actually byk lagi...)

Housemanship @HTJS : Patutnye June 2007..tp aku mtk postpone 2/12 (2 months).
Posting 1st O&G..then Medical, Surgical, Paeds, last Ortho..Every posting 4/12 duration. Alhamdulillah xde posting yg kene extend. Tp, hidup sebagai HO ni mmg azab..makan x kenyang, mandi x basah..tdo x lena. Last kt ortho ..patutnye bln April 2009. Tp, mase tu aku tgh pregnant anak first...& hyperemesis teruk. So aku take 2/12 unpaid leave.  Mase tu aku x abeskan posting ortho pon..terus kene posting district pulak. Ke kawasan Felda Palong. Gi lah sorang2 dlm keadaan yg x berapa larat. JKN NS bukan nk kesian pon..katenye pregnant is not a disease. CC kt JKN tu pon mcm hampeh..taulah org lame. Kitorg young doctors ni diorg pndg sebelah mata jerr.
**Mase tu husband aku still kt Kem Wardieburn, Setapak.
First day mase lapor diri..gi 2 kete. Byk brg nk angkut. Siblings aku sume ikut..asben aku drive. Mmg supportive. (Aku tumpang QRTS JM). Mlm dorg balik..tggallah aku sensorg..mati kutu. Esok tu..sebelum Subuh aku dh masukkan sume brg2 dlm kete balik. Aku cabut balik Seremban sorg2. Tp x leh nk wat ape pon..lps tu terpaksa gak teruskan perjuangan kt tmpt yg sgt asing bg aku ler. Org len mungkin boleh... Lps tu aku btau PKD Jempol aku xtau nk dok mane..aku saje cari mcm2 alasan sbb x nk keje sane. Dorg bagi aku dok Quarters kt KK Bahau...giler besar rmh tu..bilik no 2 pon boleh ltk 3 queen bed tau. Dok sorang...mcm org bujang. Ok sket dok sane..Mlm2 aku kluar je sorg2 pegi pekan. Tiap hari gi keje Sister Halimah jemput aku. Die baik betul. Aku anggap die cm mak aku. In fact, sister under PKD Jempol sume baik2. Sister Sabariah, Sister Harinah, etc. X lah sedih sgt dok sane.
Nov/2009 aku bersalin. Confinement 2/12. Lps tu kene balik Palong semula. Kali ni aku pindah sewa kat Pasir Besar pulak. Few moths lps tu aku tumpang rumah JMP pulak. Behangkot je keje aku....Uwaaaaaa...tp hati ni sedey nk tggl baby. Dlm masa yg same mmg dh isi borang pindah. Eventhough aku org Semban, tp disebabkan husband aku dipindahkan ke IPDA, Port Dickson..So, aku mtk pindah KKPD.
Oct/2010..(if not mistaken lah..)..aku selamat berpindah ke KKPD sampai lah sekarang.. Awal2 tu kitorang menyewa kt Desa Rusa, Bt. 4, PD. Mula2 x bwk anak (ayah aku suke takutkan mcm2 hal kalau htr ank kt baby sitter)..Tp,  lps dh beranak 2, x blh jadi..sampai bile nk berjauhan dgn dorg. Nak amek anak sendiri pon sampai bertegang urat ngan bapak aku. Korang xtau bapak aku cemane..jadi anak die baru tau. Hohoh..Mlm tu, bapak aku dh tido, aku ajak asben aku 'bawak lari' anak. Asben aku ikut jer. Selama ni pon aku DECISION MAKER..die mmg x amek pot. Slalu gak aku tensen. Tp, bagus jgk kan? Drpd org lain terpaksa ikut telunjuk laki bulat2. Mmg byk dugaan nk bawak anak aku tggl same. Mcm2 lagi dugaan lps tu..tp, to make it short..sekarang kitorang dah dok umah sendiri. Dekat je..dlm 5km dr umah parents aku.
Early Nov/2013 ni asben aku balik unit (6 ranger..kt setapak tu). Masuk unit ni terus nk gi Operasi Lahad Datu pulok..kat Felda Sahabat tu..giler besar sampai FS 38 (Palong yg ade berape belas ni pon dh besar bg aku). Byk btl dugaan yg aku hadapi. Tapi, bile pikir2 balik..apelah sgt compare dgn org lain mahuoun Nabi Muhammad kite. Btl x?



At 2315Hr -baru sampai rmh. (Balik dari rumah Along @Bangi).                                                                    
Sedap onet ni tdo dlm car seat die. Krg agkt keluar kompom jage...
Sian budak2 ni mama lupe bawak pyjamas.

8 comments:

  1. ala tomenya depa tido..pengalaman yg xdapt di lupakan..

    ReplyDelete
  2. asam garam kehidupan.. budak kalau dah rapat dengan atuk atau nenek memang susah nak pisahkan

    ReplyDelete
  3. pengalaman mendewasakan kita

    ReplyDelete
  4. hehe tang angkut beg blk somban sorg2 tu lucu...sbnrnye pengalaman mcm ni yg best ble dikenang blk kan? kiranya ad point utk dijadi cerita...

    ReplyDelete
  5. Pengalaman dapat mendewasakan kita.. banyak betul pengalaman shikin ya.. itulah bab berpindah, bertukar keja dan rumah dah rasa.. ada juga keperitan yang ada dalam mengharungi hidup nih.. apapun ia mengajar kita menjadi lebih baik dalam mengharungi hidup ini..

    ReplyDelete
  6. pengalamanlah yg byk mengajar kita :)

    ReplyDelete

Enjoy your reading.
And please come again next time.
~ Dr. Shikin @ Nazeck ~